Plaströr till bränsle började vissa tillverkare med på 70 talet, märkligt att det finns stålrör 50 år senare.
 
martin43 martin43 skrev:
Keep it simple... Ogillar att det verkar som att man glömt bort många smådetaljer på nya bilar bara för att man nytvecklat skitv.. eh mjukvaran.
Det är alla dessa små detaljer som gör att en bil känns genomtänkt. Det spelar ingen roll hur fin den är i övrigt om det känns som att tillverkaren inte ens provkört bilen själv i vardagen.
Altså, detta är väl det som Passat GTE INTE har, eller missförstår jag? Jag tycker iallafall allt detta inte finns.

Det mesta har funkat på de gamla volvo och saab jag kört.

Jag hade förresten en audi som hyrbil för massor av år sen, la en näve mynt i en fördjupning mellan stolarna, när jag skulle ta upp dem var det en push-push lucka (askkopp?) som när man rörde den öppnade sig varvid mynten trillande ned i luckmekanismen och försvann och effektivt hindrade fortsatt användning av luckan. Men det såg elegant ut, innan den gick sönder.

Första gången jag körde en Audi (nu är detta 30 år sen) så fick jag inte på lyset. När jag kom ut på landsvägen så vart allt becksvart. Lyset var av. Knappen för att slå på lyset var inte belyst (och var en spak vid ratten).

Det sägs att Skoda har tänkt igenom de detaljer som VW och Audi förbisett.
 
martin43 martin43 skrev:
Alla inställningar man kan tänkas pilla på vid körning och som man prompt vill ha på en skärm ska någon ha provat ut och minimerat antal tryck samt sett till att tryckarean är tillräcklig. Inte bara snygg design som funkar bra endast när man är parkerad.
Men det är en annan sak också med dessa touch-skärmar:
Man måste ta av sig handskarna innan det fungerar! Med handskar på så reagerar den inte ens om man toktrycker på den där förbenade OK-knappen vid start av bilen så att man sen kan se något över huvud taget!
Tillräcklig tryckarea? Vad är det?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Bytte till stora skärmen idag, superenkel och snygg uppdatering.

[bild]

[bild]
Hej
Hur gick du tillväga? På väg att köpa en 2017 med Discover Pro 8". Finns det någon instruktion hur man byter skrämt och uppdaterar infotainmentsystemet till det nya?
 
E egge skrev:
Men att värma kupen med el när inkopplad innan ivägkörning gör ganska mycket på elräckvidden. Startar du på el kommer annars batteriet användas för att värma kupen när du rullar iväg. Med varm kupe får du 8-10km längre räckvidd beroende på hur kallt det är.

Dock har jag märkt att med laddning med 10A så kan det ändå vara svårt att få upp kupe-värmen ordentligt (även om det ändå hjälper räckvidden), så är det minusgrader brukar jag köra bensinvärmaren istället, den värmer bättre. Dock kan det då hända att bilen drar igång bensinmotorn "lättare" eftersom den redan är varm. Vilket kan vara lite störande när man som jag numera nästan får "ångest" när fossilmotorn drar igång ;)
Om man har en GTE som saknar bränslevärmare och bor i norr, vad händer när man kört slut på batteriet under vintern? Kallstartat motorn då vilket sliter mer och att man bör ha en bränslevärmare och starta den om man vet att man ska köra längre än vad batteriet klarar?
 
S Thomas82 skrev:
Kallstartat motorn då vilket sliter mer och att man bör ha en bränslevärmare
Fattar inte riktigt problemet. Även bilar med bränslevärmare kallstartas väl jämt och ständigt även om det sliter något mer. Men jag kanske missförstår helt?
 
Tänker att att en motorvärmare som man kopplar in med sladd värmer oljan innan man startar vilket gör att bilen startar lättare när det är kallt. Så funkar alla fall vår idag. Tänker att en bränselvärmare gör även så. Kör man en GTE x antal mil hinner säkert motorn kallna lagom tills att elen är slut då bränslevärmaren inte går att köra under färd.

Rätta mig gärna om jag tänker fel
 
Bränslevärmare finns i olika modeller, där vissa bara värmer luft och andra värmer kylvatten så att motor och klimatsystem värms. Jag har för mig jag läst att passaten har ett system som värmer vattnet och att den inte går att köra annat än när bilen står stilla pga vattenflödet inte funkar samtidigt motorn går.

Elvärmen i GTE har jag och den räcker till att i bästa fall tina rutorna en Stockholmsnatt. Men eftersom appen suger så har jag mestadels misslyckas även med det.

För mig var bränslevämare dyrt då tillval i princip skrivs av på 2 år. Hade jag inte leasat bilen utan tänk köpa privat och ha i 5-6 år hade jag betalt för bränslevärmare.

Appen och värme/laddning är det jag är mest besviken på med denna bilen. Den har i princip aldrig varit varm och laddad när jag vill det om jag inte ägnat 4-5 minuter att pilla med trasslande teknik. Är varm bil viktigt, köp en med bensinvärmare.

Map motorns slitage kommer nog bilen skrotas av andra skäl innan motorn slitits ut, trots att jag tror tillförlitligheten på förbränningsmotorn inte är i toppklass... ;)
 
Bränslevärmaren i Passat GTE värmer inte kylarvattnet.
 
E Edlunn skrev:
Bränslevärmaren i Passat GTE värmer inte kylarvattnet.
Är du säker? Jag hittar ingen "officiell" uppgift hur värmaren fungerar, jag har ingen värmare på min bil och kan därför inte komma med någon egen erfarenhet, men jag har på flera ställen (foruminlägg) läst att värmaren värmer vattnen med "omvänd cirkulation" och därmed inte kan köras under drift. Om den värmer vattnet som sedan värmer luften i klimatsystemet så "borde" även vattnet för motorn värmas (mer eller mindre).

Bränslevärmare finns som sagt (i olika bilmodeller) i flera konfigurationer, både luft-vatten och enbart luft. Som jag förstår så vill man iallafall på "vanliga" bilar även gärna värma själva motorn. Värmaren har dock en oreglerad förbränning som jag uppfattat i många fall inte vara speciellt miljövänlig, min tanke med en GTE är ju att man ska värna om miljön, så det är ett ytterligare argument att inte skaffa sådan värmare. Om motorn iallafall värms upp kunde man se en liten potentiell miljövinst och inte bara komfort.

Lägg gärna in en länk där det står beskrivet hur det funkar! Ni som har värme, fungerar den även under färd?
 
Jag har bara lagt märke till att det tar lika lång tid för motorn att nå driftstemperatur oavsett om värmaren gått eller inte. Jag vet inte om värmaren värmer något vatten alls för värmen kommer omgående och det borde vara lite tröghet i vattnet.

Värmaren stängs av när bilen startas ovsett ren eldrift eller hybriddrift och kan inte startas under färd.
 
Det återstår nog att se hur en GTE åldras. Jag tror själv inte på longlifteoljor, i synnerhet inte i kombination med motorer som ständigt startas och stoppas som GTE motorn gör. Men, det verkar som den svaga punkten är växellådan - när bilarna blir lite äldre, om man måste ut med motor och låda för att byta packningar, samt byta mekatronikenhet... Tror jag det inte är värt att reparera bilarna efter ett tag. Men förhoppningsvis har jag fel och de lever till de blir 15 år och 30.000 mil. Som förmånsbil med ganska mycket mil så är GTE ekonomisk. Frågan är som begagnad bil med dyr service, ev reparationer och med bara 1000 mil om året, hur går den ekvationen ihop? Sparar man så mycket på bränsle att det är värt de dyrare ägarkostnaderna? Kanske under vissa förhållanden?
 
Jag har börjat fundera på en laddhybrid eftersom vi oftast kör korta sträckor. Kias är intressanta med tanke på pris och räckvidd. Men nu har jag i Vi Bilägare och Teknikens Värld läst att ett mkt vanligt är att 12 volts batteriet laddas ur.
En bensinbil har ca 70 Ah batteri, GTE 58 Ah och Kias har 45 Ah.
Ett exempel är att när köparen av en Kia laddhybrid så startade bilen inte (hos bilfirman)! Ett annat fall så gick det inte att öppna bildörrarna eftersom batteriet var urladdat.
Vad har ni GTEägare för erfarenheter av detta?
 
Efter drygt 3.000mil med en GTE har jag aldrig upplevt detta.
 
Det kanske Kias svaga 12 voltsbatteri som är orsaken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.