817 553 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Så vad menade du då med ”Det har inget med smittorisk att göra”?M mickef skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...er-mot-covid-19.425257/page-1018#post-4678106
Kan du inte bara skriva rätt ut HUR du menar att de vaccinerade skadar de ovaccinerade mer än vice versa?
Eftersom en vaccinerad, enl. alla forskningsrapporter, är mer skyddad än en ovaccinerad. Menar du att det skulle vara vice versa så får du förklara dig.B b8q skrev:
Risken är snarare att ovaccinerade "skadas" över huvud taget. För att använda din terminologi. Nu vet vi att vaccinerade smittar i lägre grad under kortare tid så även här behöver vi inte gissa.M mickef skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Fast då får du börja ta hänsyn till ålder också för det är ju så att en vaccinerad 80-åring har större risk för allvarlig sjukdom och död än en ovaccinerad 20-åring.M mickef skrev:
Samt då ditt underliga sätt att kalla vaccinerade där vaccinet inte "har tagit" för ovaccinerade.
Det är så många specialfall att det blir ett rätt meningslöst påstående.
Enda felet i ditt inlägg är att; det inte är min terminologi utan jag ärvde den från ett tidigare inlägg.J Jocke Best skrev:
Är det nån som har hackat din signatur?BirgitS skrev:Fast då får du börja ta hänsyn till ålder också för det är ju så att en vaccinerad 80-åring har större risk för allvarlig sjukdom och död än en ovaccinerad 20-åring.
Samt då ditt underliga sätt att kalla vaccinerade där vaccinet inte "har tagit" för ovaccinerade.
Det är så många specialfall att det blir ett rätt meningslöst påstående.
Absolut, håller med dig så långt. Men HUR skadar de vaccinerade de ovaccinerade på det viset?M mickef skrev:
De ovaccinerade skadar sig själva genom att inte vaccinera sig, och de skadar alla genom att ta upp sjukvårdsresurser.
Men jag begriper fortfarande inte hur du menar att de VACCINERADE skadar de ovaccinerade, mer än tvärtom. Det får du faktiskt förklara. Eller be någon annan som kan förklara bättre, om du inte klarar det själv.
Jag utgår från att vaccinerade är mer skyddade än ovaccinerade. Om du har någon annan uppfattning får du förklara den.B b8q skrev:Absolut, håller med dig så långt. Men HUR skadar de vaccinerade de ovaccinerade på det viset?
De ovaccinerade skadar sig själva genom att inte vaccinera sig, och de skadar alla genom att ta upp sjukvårdsresurser.
Men jag begriper fortfarande inte hur du menar att de VACCINERADE skadar de ovaccinerade, mer än tvärtom. Det får du faktiskt förklara. Eller be någon annan som kan förklara bättre, om du inte klarar det själv.
Jag kan försöka Räknar man absoluta tal kanske det är så statistiskt. Om man leker med tanken att en vaccinerad har hälften så mycket virus under hälften så lång tid så smittar man alltså 1/4 så många som en ovaccinerad. Men är dom istället 10 gånger så många så är det runt 2,5 gånger mer sannolikt i det läget att den som smittades fick skiten från en vaccinerad. Om man vill vrida till det. Vilket många vill Det är även många fler högerhänta som smittar vänsterhänta.B b8q skrev:Absolut, håller med dig så långt. Men HUR skadar de vaccinerade de ovaccinerade på det viset?