Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
M mickef skrev:
Du får en chans till:
"Risken är större att vaccinerade skadar ovaccinerade än tvärsom"
Om du har en annan åsikt får du redogöra för den annars svara inte mer i den här bitråden.
Men när, var och hur, menar du??? I trafiken? Med smitta? Med knogjärn? Med ekonomiska sanktioner?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men när, var och hur, menar du??? I trafiken? Med smitta? Med knogjärn? Med ekonomiska sanktioner?
Jag medger att det kan vara svårt att hänga med för den oskärpte men tråden handlar om, tro det eller inte, Covid-19.

• Haha
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Vetenskapen säger väl att risken för skada (svår sjukdom och död) är större om du är ovaccinerad än vaccinerad?
Störst risk är det när ovaccinerade träffar på andra ovaccinerade.

• Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Störst risk är det när ovaccinerade träffar på andra ovaccinerade.
Sannolikheten är inte stor numera och att en av dem är smittbärare gör inte sannolikheten större, men som sagt, ovaccinerade drar det kortaste strået om sjukdomen slår till.

Nissens
M mickef skrev:
ovaccinerade drar det kortaste strået om sjukdomen slår till.
Så har det alltid varit.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Jag har inte vaccinerat mig för att jag är ingenjör, inte läkare eller sjuksköterska. Jag saknar kompetensen, så jag gick till sjukvården och lät proffs vaccinera mig istället.

• Haha
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B b8q skrev:
Så vad menade du då med ”Det har inget med smittorisk att göra”?
[länk]

Kan du inte bara skriva rätt ut HUR du menar att de vaccinerade skadar de ovaccinerade mer än vice versa?
Eftersom en vaccinerad, enl. alla forskningsrapporter, är mer skyddad än en ovaccinerad. Menar du att det skulle vara vice versa så får du förklara dig.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
Vid det här laget borde du veta att du borde andas lugnt och räkna till 10 innan du hoppar på folk.
Jag sa bara att: "Risken är större att vaccinerade skadar ovaccinerade än tvärsom". Om du har någon annan åsikt kan du ju redogöra för den.
Risken är snarare att ovaccinerade "skadas" över huvud taget. För att använda din terminologi. Nu vet vi att vaccinerade smittar i lägre grad under kortare tid så även här behöver vi inte gissa.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Eftersom en vaccinerad, enl. alla forskningsrapporter, är mer skyddad än en ovaccinerad. Menar du att det skulle vara vice versa så får du förklara dig.
Fast då får du börja ta hänsyn till ålder också för det är ju så att en vaccinerad 80-åring har större risk för allvarlig sjukdom och död än en ovaccinerad 20-åring.

Samt då ditt underliga sätt att kalla vaccinerade där vaccinet inte "har tagit" för ovaccinerade.

Det är så många specialfall att det blir ett rätt meningslöst påstående.

• Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Risken är snarare att ovaccinerade "skadas" över huvud taget. För att använda din terminologi. Nu vet vi att vaccinerade smittar i lägre grad under kortare tid så även här behöver vi inte gissa.
Enda felet i ditt inlägg är att; det inte är min terminologi utan jag ärvde den från ett tidigare inlägg.

BirgitS BirgitS skrev:
Fast då får du börja ta hänsyn till ålder också för det är ju så att en vaccinerad 80-åring har större risk för allvarlig sjukdom och död än en ovaccinerad 20-åring.

Samt då ditt underliga sätt att kalla vaccinerade där vaccinet inte "har tagit" för ovaccinerade.

Det är så många specialfall att det blir ett rätt meningslöst påstående.
Är det nån som har hackat din signatur?

M mickef skrev:
Eftersom en vaccinerad, enl. alla forskningsrapporter, är mer skyddad än en ovaccinerad.
Absolut, håller med dig så långt. Men HUR skadar de vaccinerade de ovaccinerade på det viset?

De ovaccinerade skadar sig själva genom att inte vaccinera sig, och de skadar alla genom att ta upp sjukvårdsresurser.

Men jag begriper fortfarande inte hur du menar att de VACCINERADE skadar de ovaccinerade, mer än tvärtom. Det får du faktiskt förklara. Eller be någon annan som kan förklara bättre, om du inte klarar det själv.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Absolut, håller med dig så långt. Men HUR skadar de vaccinerade de ovaccinerade på det viset?

De ovaccinerade skadar sig själva genom att inte vaccinera sig, och de skadar alla genom att ta upp sjukvårdsresurser.

Men jag begriper fortfarande inte hur du menar att de VACCINERADE skadar de ovaccinerade, mer än tvärtom. Det får du faktiskt förklara. Eller be någon annan som kan förklara bättre, om du inte klarar det själv.
Jag utgår från att vaccinerade är mer skyddade än ovaccinerade. Om du har någon annan uppfattning får du förklara den.

J
B b8q skrev:

Jag kan försöka :cool: Räknar man absoluta tal kanske det är så statistiskt. Om man leker med tanken att en vaccinerad har hälften så mycket virus under hälften så lång tid så smittar man alltså 1/4 så många som en ovaccinerad. Men är dom istället 10 gånger så många så är det runt 2,5 gånger mer sannolikt i det läget att den som smittades fick skiten från en vaccinerad. Om man vill vrida till det. Vilket många vill :crysmile: Det är även många fler högerhänta som smittar vänsterhänta.

• Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.