LoweW LoweW skrev:
Äntligen klar med min första ordentliga arbetsbänk! Enkel men har samtidigt många funktioner.
Några specs:
  • 200x80cm
  • Sänk- och höjbar från 90-146cm.
  • 20x8st 20mm hål med CC96mm
  • Förvaring av benchdogs och andra MFT-tillbehör.
Om benen rent mekaniskt går att korta vinner du mycket. Extra arbetshöjder under metern är mycket mer användbara än de långt över. För mig iaf.
 
Cheesen
nanowire nanowire skrev:
Om benen rent mekaniskt går att korta vinner du mycket. Extra arbetshöjder under metern är mycket mer användbara än de långt över. För mig iaf.
+1 på denna. En hög bänk behöver jag aldrig men en låg... Det behövs oftare än man tror när man arbetar med stora grejer.

Höj/sänkbord är ju ypperliga att höja upp om man ska stå och arbeta vid en dator men att arbeta med något praktiskt är opraktiskt att höja upp. Testa att skala en lök vid köksbordet, köksbänken och i överskåpet. 72, 90 och 140 cm.. en milsvidd skillnad.
 
LoweW
nanowire nanowire skrev:
Om benen rent mekaniskt går att korta vinner du mycket. Extra arbetshöjder under metern är mycket mer användbara än de långt över. För mig iaf.
Dessa går inte att korta ner. Men jag har andra ben som skulle låta bänken gå ~65-95cm.

Denna bänken kommer främst användas för utmatning från andra maskiner och kapning med sänksåg.
 
richardtenggren
@findus42 min tanke var bara om det skulle hända något med originalen, om du sen sparar på icloud eller onedrive och i pdf borde du vara säker för en lång tid framåt.
Tänker brand, stöld osv.

Nog om det, det här kommer ta en stund, 45m2 som ska spåras c-c 200 :D Provkörde lite på lunchen!
Underrenoverat rum med oskyddade gipsväggar, fönster och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JFrisk och 6 till
  • Laddar…
Q
LoweW LoweW skrev:
Äntligen klar med min första ordentliga arbetsbänk! Enkel men har samtidigt många funktioner.
Några specs:
  • 200x80cm
  • Sänk- och höjbar från 90-146cm.
  • 20x8st 20mm hål med CC96mm
  • Förvaring av benchdogs och andra MFT-tillbehör.
Snyggt. Kommer bänken att få hjul för enklare förflyttning eller blir den stationär?
 
Redigerat:
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Äntligen klar med min första ordentliga arbetsbänk! Enkel men har samtidigt många funktioner.
Några specs:
  • 200x80cm
  • Sänk- och höjbar från 90-146cm.
  • 20x8st 20mm hål med CC96mm
  • Förvaring av benchdogs och andra MFT-tillbehör.
Snyggt och bra jobbat Lowe!
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Q Adde byggahus skrev:
Snyggt. Kommer bänken att få hjul för enklare förflyttning eller blir den stationär?
Som det är nu kommer den förbli stationär men om min svåger ska låna den när han bygger hus om ~1år sätter han säkert hjul på den.
 
  • Gilla
Qjanto
  • Laddar…
LoweW
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Snyggt och bra jobbat Lowe!
Tackar tackar :D
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
LoweW
richardtenggren richardtenggren skrev:
@findus42 min tanke var bara om det skulle hända något med originalen, om du sen sparar på icloud eller onedrive och i pdf borde du vara säker för en lång tid framåt.
Tänker brand, stöld osv.

Nog om det, det här kommer ta en stund, 45m2 som ska spåras c-c 200 :D Provkörde lite på lunchen!
[bild]
Är det en infälld skåra för LED-list jag ser vid fönstret? :geek:
 
richardtenggren
LoweW LoweW skrev:
Är det en infälld skåra för LED-list jag ser vid fönstret? :geek:
Japp, satt en aluprofil i varje fönster (har 5 fönster kvar efter detta rum) :)
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
@findus42 min tanke var bara om det skulle hända något med originalen, om du sen sparar på icloud eller onedrive och i pdf borde du vara säker för en lång tid framåt.
Tänker brand, stöld osv.

Nog om det, det här kommer ta en stund, 45m2 som ska spåras c-c 200 :D Provkörde lite på lunchen!
[bild]
Du vet att det finns golvspån med färdiga kanaler eller hur ?
 
richardtenggren
H hyggabus skrev:
Du vet att det finns golvspån med färdiga kanaler eller hur ?
Absolut, men då kostnaden var drygt 4x så hög och det inte blir lika flexibelt så avvarar jag hellre några timmar till att fräsa :)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Inspirerad av Daniels video om fräsar -som jag lärde mig mycket av- så passar jag på att rengöra stålen medan maten puttrar.
Jag rengjorde också fräsen eftersom det gått lite trögt när jag sänkt och höjt den. Det var mer smuts än jag väntat mig under skydden på ”skenorna” eller vad de skall kallas.

Förresten, vad gäller lagring av digitalt material så laddar jag alltid ned bruksanvisningar till allt jag har som sedan ligger på molnet. Åtkomligt även i mobilen.
Samma med en del av mina böcker som jag skannat och i vissa fall har jag sprättat och slängt en del av det jag skannat.
Som PDFer är de sökbara i all text och i vissa fall är de också försedda med sökbara nyckelord.
Verktygsstål i olika former ligger i en plastlåda för rengöring med rosa tandborste ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump på en digital enhet visande en lista över nedladdade Bosch bruksanvisningar i PDF-format.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av en PDF-boktitel "Flugfiskarens insekter" med bild av en å och insekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Motorsågsmaskinen luftades lite idag.
Person i säkerhetskläder fäller träd i skog med snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person i lysande skyddskläder med motorsåg framför en stor gran i ett vinterskoglandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
I dag fortsätter projekt ”börja använda överhandsfräsen som jag köpte på rea för flera år sedan och bara använt till att runda av ett antal bordskanter med”.
Jag brynte ett av stålen och började skissa på ett enkelt anhåll som gör det möjligt att enkelt hitta kanten på det jag fräser ut. Jag tar ett av de bordsben som sparades när ett bord slaktades och provade lite vilket avstånd det blir till fräskanten. Skall leta upp en hård träbit som är minst 56 mm bred som skall bli distans för mitt 8 mm stål.

Jag vet knappt vad jag skall fräsa men ett projekt är att förlänga skaften på trähåvarna. Jag skall inte gå in på flugfiskevärlden men som standard är skaften för korta och jag har nu förlängt ett skaft på den allra billigaste håven. Tog en bit från en ek(?)tröskel som jag plockat för länge sedan i en container och sågade urtag med sticksågen. Till nästa skall jag använda fräsen.

Hand som håller i en överhandsfräs med fräsbit nära kanten av ett metallstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Överhandsfräs monterad på arbetsbänk med träbit och skiss för anhållsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två trähåvar med förlängda skaft står bredvid en trästol på en trätrall i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähandtag med förlängningsskaft, ådring och en urfräst del nära knuten, på en arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överhandsfräs i användning som rundar av kanten på ett trästycke, med synlig spånbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbit med urtag och texten "HÖJDMÄTARE" hålls nära överhandsfräs i ett stökigt verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.