51 611 läst · 136 svar
52k läst
136 svar
Hur veta elcentral OK/blåst av företag?
det var centralen till hela huset 1 jordfelsbrytare till huset och en till kyl en till frys.Mikael_L skrev:Jag tycker 10 papp låter helviti dyrt för att byta innehållet i en central i en BR.
Om det är en stor central så kan det bli det, men i en BR är det väl sällan mer än typ 10 grupper, 1 jfb etc. Jag tycker det borde klara sig på ca 5-6.000:-
3 timmars jobb (ca 2000 och material för 2-3.000:-
6000:- hade inte varit något märkligt, behövs ju bara lite strul så ramlar det på en timme till, men 10'
En bra men prisvärd JFB betalar elfirman 4-500 + moms för, borde inte kosta över en tusenlapp inkl moms. Om jag säljer en Hager till en kund så får denne pröjsa 610:- inkl moms (för en quick connect, en skruvmontage några tior billigare).
Med 3 jfb så var det nog en större central. Och du fick kanske t.o.m en ny låda också ...
Problemet är precis det, har automatsäkringarna utsatts för kraftig överlast eller kortslutning 3ggr så skall de bytas ut, men det görs sällan eller aldrig.Bo.Siltberg skrev:
Inom Industrin används oftast smältsäkringar för då blir säkringen "ny" efter ett byte. Telia har t.o.m gått så långt att de regelmässigt byter smältsäkringarna efter några år på känsliga installationer för att undvika att de "halvbrända" löser ut vid fel tillfälle.
Du har nog en massa pengar att tjäna här, om du ringer och ifrågasätter priset. Kan vara något fel på rabbatbreven i deras system.B Brfkrump skrev:
Rent spontant känns det som en blåsning. Om den inte är gjord i guld.. Men man får väl anta att det blivit något fel. Stå på dig bara!
Absolut. Att det är en uppenbar blåsning från början till slut står klart och det är väl vad jag misstänkte.C cdx873v skrev:
Tack för alla svar och input i tråden!!
Om du anlitat en seriös elfirma att byta hela centralen så är det rimligt att du får någon typ av protokoll för isolationsmätning.
En välordnad BRF borde ställa det som krav.
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...r/isolationsmatning-och-kontinuitetsprovning/
En välordnad BRF borde ställa det som krav.
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...r/isolationsmatning-och-kontinuitetsprovning/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg
Ska?? Tre gånger? Vilken kortslutningsström pratar vi om? Nog håller de för fler kortslutningar är tre, om vi pratar om de normala kortslutningsströmmar som förekommer i en bostad. Du kanske tänker på typprovningen vid I_cn och I_cs? Där förekommer siffran tre, men det betyder inte att dvärgen är trasig efter det.T tanker skrev:
Jag är ingen expert på priser men skulle inte tyckt det var för mycket. Jag hade betalat. Jag fick betala 7.000 för rengöring av yttertak 1/2 timmars jobb med medel som jag inköpt för 1700. Det skulle spädas med x 10 vatten. Det blev alltså mycket kvar men de försvann med medlet! Orkar inte bråka och ifrågasätta. 21.000 för nytt garageport med fjärrkontroll 5 timmars arbete men det visste jag. Däremot så kollade jag inte om jag fick någon gammal modell. Jag tänkte bara inte på det!S Sesulo skrev:
Du ska inte behöva be den förhoppningsvis behöB Brfkrump skrev:Hej!
Köpte bostadsrätt och visade sig att JFB inte löser ut vid test
Kollade upp elföretag o läste lite omdömen. Anlitade en kille som kom hem, konstaterade att elcentralen (?) inte funkade o behövde bytas. Såg ut att vara automatsäkringar med några år på nacken, 90-tal kanske?
3 timmars arbete, han grejade med lite kablar och kostnaden blev ca 10 k efter ROT. Nu sitter där en ny elcentral med alla säkringar nya vad jag kan se. 1 JFB och en huvudsäkring. JFB löser ut vid test. Handskrivet, dock svårtytt kvitto på inhandlat material.
Hur ska man veta att detta är reko gjort? Skulle jag bett att få någon dokumentation? Ska jag ta hit en annan elektriker som kan kolla att det ser bra ut? Känner mig tveksam då notan känns rejält saltad o enda dokumenationen är en handskriven lapp..
Kolla alltid om elinstallatören har behörighet, han är skyldig att uppvisa denE etompau skrev:Utgår från att arbetet utfördes av ett auktoriserat elföretag, du ska då ej behöva göra några extra kontroller.
Om priset kan det skrivas hur mycket som helst. Vad kom ni överens om innan arbetet påbörjades?
Nämndes inte pris/kostnad innan du beställde arbetet.
Dokumentation för en elcentral brukar bara utgöras av en förteckning eller uppmärkning av säkringarna.
Kvittot kan du spara som ett bevis på att grejorna är gjorda av ett företag.
Hej Jag håller med att det låter som saltad räkning/ Jag bytte ut min elcentral från porslin säkringar till automat säkringar tog en dag att fixa / Jag betalade för allt 12500kr inkl rot bor i hus M v h Tommy LB Brfkrump skrev:Hej!
Kollade upp elföretag o läste lite omdömen. Anlitade en kille som kom hem, konstaterade att elcentralen (?) inte funkade o behövde bytas. Såg ut att vara automatsäkringar med några år på nacken, 90-tal kanske?
3 timmars arbete, han grejade med lite kablar och kostnaden blev ca 10 k efter ROT. Nu sitter där en ny elcentral med alla säkringar nya vad jag kan se. 1 JFB och en huvudsäkring. JFB löser ut vid test. Handskrivet, dock svårtytt kvitto på inhandlat material.
Hur ska man veta att detta är reko gjort? Skulle jag bett att få någon dokumentation? Ska jag ta hit en annan elektriker som kan kolla att det ser bra ut? Känner mig tveksam då notan känns rejält saltad o enda dokumenationen är en handskriven lapp..
Att byta 1 central varierar utifrån förutsättningarna, begär alltid minst 2 offerter .Det kan vara ett rent helvete att byta den och komplettera den med en JFB vilken alltid måste göras.L Linan11 skrev:
5000:- ? Minsta avgift generellt är 2 Tim o en servicebil. Mao mellan 1800-2000:- minus rot på arbetet.ClasseClas skrev:Räkna med 5k i arbetstid + restid (efter ROT) + 5k i material. Möjligtvis högre andel material i ditt fall.
I min värld så kostar en elektriker eller en rörmokare minimum 5k före ROT även om det är bara är fråga om att byta ett uttag eller en strömbrytare. Undantaget är Clas Fixare som debiterar fastpris på oftast enklare typer av arbeten, el och VVS. De debiterar alltid en minimiavgift dock inte 5k.
Låter som en rimlig summa, bara ring företaget och be om ett specificerat kvittoB Brfkrump skrev:Hej!