Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Tack! Var beredd på att lägga detta huset åt sidan, men fick nytt hopp nu. Anser du att det ändå krävs klausuler för att gardera sig ? Om så, vilken typ av klausul bör vi skriva in (förutom godkänt slutbesiktning, kommer kika på fukt i plattan i samband med besiktning då fukten tränger sig in underifrån).
kolla att inte dp har förändrats från det att original huset byggdes. stämmer ritningarna exakt med hur det nuvarande hur är byggt?
annars behöver du göra om ritningarna. med de kostnader de för med sig. får du alla ritningar som behövs för att söka bygglov? varje ritning som fattas innebär kostnader för att söka bygglov.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Reuterling skrev:
Definitionen av en byggnad hittar ni i 1 kap. 4 paragrafen i plan- och bygglagen. "byggnad: en varaktig konstruktion som består av tak eller av tak och väggar och som är varaktigt placerad på mark eller helt eller delvis under mark eller är varaktigt placerad på en viss plats i vatten samt är avsedd att vara konstruerad så att människor kan uppehålla sig i den." Sedan i 9 kap. 2 paragrafen i plan- och bygglagen hittar ni när bygglov krävs.

Har den ursprungliga byggnadens takkonstruktion brunnit ner finns inte längre någon byggnad. Ska man riva resterande byggnadsdelar krävs rivningslov för dessa. I TS fall har man behållit delar av den tidigare konstruktionen men som inte kan anses utgöra en del av den bärande konstruktionen (av fotografierna att döma). Det de sedan utfört är en ren nybyggnad. Sanktionsavgift (om sannolikhetsbedömningen resulterar i att lov kan ges i efterhand) får endast tas ut för en överträdelse. Lagstiftningen skyddar den enskilde mot dubbelbestraffning. Byggnadsinspektören verkar inte fått all information eller så har han inte läst sin lagstiftning.

Så länge byggnaden uppfyller samtliga krav i 8 kap. 4 paragrafen plan-och bygglagen så har du ett bra hus och lov kan säkert ges i efterhand, för utformningen verkade det inte vara några fel på! Sanktionsavgiften lär inte bli mer än 60 000 kronor, går att räkna ut på Boverket.
Finns det något stöd i proposition eller dom för denna tolkning? Den låter ju övertygande men samtidigt måste det ju gå att reparera takstolarna på ett befintligt hus utan att det betraktas som en rivning. Hur är det nu, definitionen för byggnad kom med PBL 2010? Står något om detta i den propositionen? Det du skriver är väl inte i överensstämmelse med propen till gamla PBL, d v s ämnade lagstiftaren att ändra detta?

EDIT: Boverket ger sig inte alls in i det resonemang som du för utan hänvisar rakt av till propositionen för ÄPBL: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/rivningslov/
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
X
En 4H-gård här i krokarna brann för en herrans massa år sedan. Hela ladan. Bara typ hörnstolparna kvar i princip (trälada). Kommunen ville givetvis att det skulle byggas upp igen men man upptäckte att ursprungsladan var ett svartbygge! :rofl:
Problemet var att det var inte säkert att lov för byggnaden kunde ges om man rev ner det sista och byggde nytt.
Så, ja, man "renoverade" allt. Det är inte identiskt men liknande vad det var innan. Annan verksamhet ryms nu även där inne, plus djuren, så man ändrade interna planlösningen också.

Inte lätt och det faller säkert väldigt olika beroende på område och kommun.
 
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Avviker lite nu kontra förr, men ser tydligt att väggarna är från det tidigare huset som man byggt vidare på
I vilket skede är första bilden tagen i? Där ser ju byggnaden helt oskadd ut extriört. Det syns dessutom ingen rök alls
 
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Tack! Var beredd på att lägga detta huset åt sidan, men fick nytt hopp nu. Anser du att det ändå krävs klausuler för att gardera sig ? Om så, vilken typ av klausul bör vi skriva in (förutom godkänt slutbesiktning, kommer kika på fukt i plattan i samband med besiktning då fukten tränger sig in underifrån).
Jag personligen skulle inte underteckna ett köpekontrakt utan att skriva in återgångsvillkor där det tydligt framgår att om villkoret inte uppfylls så går förhållandena mellan säljare och köpare tillbaka till hur det var innan undertecknande av kontraktet.

Håller med föregående att det kan komma att krävas mindre eller mer omfattande ombyggnader om inte byggnaden uppfyller nybyggnadskraven i lagstiftningen. Frågan om det krävs bygglov är solklar för mig men olika kommuner bedömer dessvärre olika trots en och samma lagstiftning.

Ring till kommunen igen, prata med avdelningschefen eller en bygglovshandläggsare eller en tillsynshandläggare, de är i regel dem som har störst kompetens inom området. En byggnadsinspektör är oerhört kompetent men framför allt på de tekniska egenskapskrsven och byggprocessen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
En 4H-gård här i krokarna brann för en herrans massa år sedan. Hela ladan. Bara typ hörnstolparna kvar i princip (trälada). Kommunen ville givetvis att det skulle byggas upp igen men man upptäckte att ursprungsladan var ett svartbygge! :rofl:
Problemet var att det var inte säkert att lov för byggnaden kunde ges om man rev ner det sista och byggde nytt.
Så, ja, man "renoverade" allt. Det är inte identiskt men liknande vad det var innan. Annan verksamhet ryms nu även där inne, plus djuren, så man ändrade interna planlösningen också.

Inte lätt och det faller säkert väldigt olika beroende på område och kommun.
Det är för övrigt andra regler för ekonomibyggnader inom jordbruk, inte säkert att ladan klassades så, men troligen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Man bör väl få reparera ett hus som blivit brandskadat?
Dvs. Inte renovera, bygga nytt osv.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Det beror på hur mycket som har blivit skadat.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag hade nog sagt att du borde kontakta kommunens handläggare med all information de behöver för att ta upp ärendet. Om du köper huset så vill du ju se till att alla problem kring detta är utredda så att du vet vilka effekter de får. Du borde absolut se till att ha klausuler kring detta i kontraktet.
Om säljaren tycker att du är för bråkig och inte vill sälja till dig så är det väl inte mer än rätt att det hela kommer till kommunens kännedom så att säljaren inte bara kan gå vidare till en mindre noggrann köpare och lura dem istället.

Jag hade ju inte gått vidare med köpet innan jag hade fått klartecken från kommunen att de inte kommer att ställa till något problem, eller i alla fall att de inte kommer att tvinga dig att riva. Får du betala viten så kan du ju stämma den som byggde huset för att få tillbaka pengarna, även om det nog inte är en trevlig process, men det är ju inte värt så mycket om du tvingas riva huset.
 
  • Gilla
Danieldndnbd och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
Sherlock Holmes Sherlock Holmes skrev:
En fundering bara. Bör inte mäklaren vara stensäkert på objektet i synnerhet bygglov innan annonsering?
Man hade kunnat tro det men det hör till ovanligheterna att mäklare gör något annat än går på vad säljaren säger.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Man hade kunnat tro det men det hör till ovanligheterna att mäklare gör något annat än går på vad säljaren säger.
Tittade på ett hus åt en släkting för några veckor sedan. Jag hade innan pratat med en tidigare ägare som jag känner och de uppgifter han lämnade stämde inte alls med det mäklaren sa, så jag ifrågasatte uppgifterna. De berättade att de friskriver sig från uppmätt BOA och allt annat genom att använda extern part som gör energideklarationer, mäter osv och genom att i kontraktet lägga över allt ansvar rörande uppgifter från säljaren på denna. Ingen sanitetskontroll alls. Dvs mäklaren står helt ansvarslös för uppgifterna de förmedlar.
 
  • Gilla
  • Arg
OFP och 3 till
  • Laddar…
Är det bara jag som är nyfiken på ifall huset i fråga är en 8-kantig herrgård på Österlen? :crysmile::thinking:
 
  • Haha
  • Wow
Jan Ehn och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tittade på ett hus åt en släkting för några veckor sedan. Jag hade innan pratat med en tidigare ägare som jag känner och de uppgifter han lämnade stämde inte alls med det mäklaren sa, så jag ifrågasatte uppgifterna. De berättade att de friskriver sig från uppmätt BOA och allt annat genom att använda extern part som gör energideklarationer, mäter osv och genom att i kontraktet lägga över allt ansvar rörande uppgifter från säljaren på denna. Ingen sanitetskontroll alls. Dvs mäklaren står helt ansvarslös för uppgifterna de förmedlar.
Det låter ändå rätt seriöst, att låta mäta upp ytan. Det vanliga är att man klämmer dit en siffra som ”någon hört”, och en friskrivning om att uppgiften kan vara fel.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Är det bara jag som är nyfiken på ifall huset i fråga är en 8-kantig herrgård på Österlen? :crysmile::thinking:
Landskapet är rätt.
 
  • Haha
Jan Ehn och 1 till
  • Laddar…
R Reuterling skrev:
Det absolut vanligaste är att sanktionsavgiften riktas mot den som begått överträdelsen, alternativt solidariskt med den som är fastighetsägare när överträdelsen begicks (om denne är en annan person). Kan inte se några som helst skäl till att kommunen väljer att rikta en sanktionsavgift mot dig, oavsett vad som framkommit vid försäljningen eftersom det inte är reglerat i gällande lagstiftning. Jag hade iallafall riktat sanktionsavgiften mot den som begått överträdelsen, och jag arbetar med tillsyn enligt pbl dagligen!

Det står i 11 kap. 57 paragrafen i plan- och bygglagen.

57 §
En byggsanktionsavgift ska tas ut av
1. den som när överträdelsen begicks var ägare till den fastighet eller det byggnadsverk som överträdelsen avser,
2. den som begick överträdelsen, eller
3. den som har fått en fördel av överträdelsen.

Allt som oftast är dessa samma person/personer.
Skulle det blir fråga om byggsanktionsavgifter och mer därtill(förelägganden om rivning m.m.) så går kommunen naturligtvis på nuvarande ägare. Det finns ingen poäng att gå på tidigare ägare eller den som gjort åtgärden eftersom dom nu inte har rådighet över fastigheten.

Det kommer t.ex. behövas att någon(kontrollansvarig) går igenom fastigheten för att avgöra om den ens är byggd enligt gällande byggregler och då är det ju den som äger fastigheten för tillfället man går på, en f.d. fastighetsägare har ju inte tillträde till fastigheten,

Det handlar således inte enbart om det finns bygglov eller inte, byggnaden måste också följa boverkets byggregler och är det svartbyggt finns det ju ingen kontrollansvarig och ingen kontrollplan.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.