F FGLIN skrev:
Jag trodde det fanns en generell rätt att återuppföra nedbrunna byggnader om än möjligen med krav att följa moderna normer. Borde inte försäkringsbolaget, om ett sådant stått för kostnaderna, sett till att bygglov och liknande skaffades?
Borde vara så, men tydligen köptes detta på exekutiv auktion så den som uppförde byggnaden på nytt har inte haft något försäkringsbolag med i bilden.

Varför det inte uppfördes av tidigare ägare vet jag inte.

Ringt runt lite idag, fick inte möjlighet att prata med tillsynsförläggare då han var upptagen i samtal och telefontiderna är 1h per dag.

Men ! Fick reda på att det finns tillsynsärenden som är aktiva, dels att det är uppfört utan bygglov samt att det är större än föregående hus, olovlig byggnation m.m.

Dessa ärenden öppnades 2022, dom visste inte om det var från nuvarande ägaren men dom trodde det.
Kan vara så att hon själv inte vetat om detta och drar igång en efterforskning för att stämma byggaren (tidigare ägaren).

Men enligt hon jag pratade med så var hon 99% säker på att hon var 100% säker att det kommer krävas bygglov och utdelas sanktionsavgifter, vikten och hela köret.

Mäklaren onåbar och kör huvudet i sanden.

Några förslag på hur klausulerna bör se ut i detta läge så vi slipper stå för så lite som möjligt ?
 
P
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Bra synpunkt gällande cellplasten. Tänkte köra en grundlig besiktning där vi undersöker fukt i sulan och detta är kanske något man bör kika på isåfall.

Vet som sagt inte hur omfattande branden var, då det såg milt ut på de bilder jag hittade från olyckan, kan kanske varit så att takbjälkar m.m fanns var? Vad vet jag.. Får inga konkreta svar heller från varken märklare, säljare, eller byggaren som uppförde villan. Mer än att sen såldes på exekutiv auktion 2016.

Men håller med dig, cellplast brinner upp bara man tittar på det
I vilket fall tar betongkonstruktioner skada av att bli så pass upphettad. Betong är brandsäkert, men det betyder inte att det tål extrema upphettningar.
All sorts plast i grunden måste ha smällt och det skulle ju vara märkligt om det gick att använda gamla anslutningar igen.

Fast det kanske inte var någon större brand som påverkade sulan på det viset, vem vet.

Tycker för övrigt att mäklaren gör ett dåligt jobb som inte agerar mer än så här. Varför ger mäklaren inte dig svaren? Mäklare är ju till för både köpare och säljare...
Men ja... Mäklare är väl sällan jag haft någon vidare respekt för.
 
Claes Sörmland
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Men ! Fick reda på att det finns tillsynsärenden som är aktiva, dels att det är uppfört utan bygglov samt att det är större än föregående hus, olovlig byggnation m.m.
Mäklaren har inte gjort sitt jobb låter det som. Och säljaren är okunnig eller bedräglig.
 
P P-KAR skrev:
I vilket fall tar betongkonstruktioner skada av att bli så pass upphettad. Betong är brandsäkert, men det betyder inte att det tål extrema upphettningar.
All sorts plast i grunden måste ha smällt och det skulle ju vara märkligt om det gick att använda gamla anslutningar igen.

Fast det kanske inte var någon större brand som påverkade sulan på det viset, vem vet.

Tycker för övrigt att mäklaren gör ett dåligt jobb som inte agerar mer än så här. Varför ger mäklaren inte dig svaren? Mäklare är ju till för både köpare och säljare...
Men ja... Mäklare är väl sällan jag haft någon vidare respekt för.
Lyfte denna fråga nyss med henne, fick ett enormt dåligt bemötande där hon i princip la skulden på oss, förstod aldrig varför men när jag försökte mig på att ifrågasätta så talade hon i mun, sket i vilket och fortsatte prata vilket i sin tur ledde till att hon tystades, ren respekt i min värld att man låter någon tala till punkt.

Hon blev sur när jag nämnde konsuler, samt att säljaren pausat försäljningen tills detta är löst, men hackade på att vi inte kan lägga bud innan d t finansiella är kvar från vår sida. Det är löst om 4 dagar, nuvarande bostad är snart i lås men hon lackade på den biten. När säljaren i själva verket ska ansöka om bygglov m.m, det lär dröja

Känner inte alls att mäklaren har koll på läget, ny sits, nya frågeställningar, hon möter någon som undersöker, helt enligt undersökningsplikten och blir föga förvånad. Istället hotas det om att den kommer läggas ut publikt snart.

Ifrågasatte det, varför det stressas om säljaren vill lösa allt innan försäljning men ändå påtalas det gång på gång att den kommer läggas ut snart.

Det kunde hon inte förklara utan ännu en gång påtalade hon att hon försökt vara transparant.

Vad gör det om det dröjer oss 5 dagar att få sålt nuvarande boende, skriva in i klausul att detta gäller utifall vi får sålt vårt boende (utifall dom ville skriva kontrakt redan imorgon, då hade det blivit problem för oss, därva den klausulen.) Eller om vi får sålt om 2 veckor, när det tar flera veckor att få bygglov och allt som eftersöks?

Hon ville inte ens lägga fram budet på 3,6 (efterfrågat) med de klausuler jag ville ha, utan fortsatte snacket om att lägga ut den publikt.

Respektlös mäklare
 
  • Arg
OFP och 1 till
  • Laddar…
kliv av. Det kommer kosta för mycket pengar att få ordning på detta.
du måste få fram nya ritningar säkerligen nya beräkningar. Sen vet man inte hur bra de byggt huset.

nej kliv av.
jag förstår dina känslor men nu måste du lägga dessa åt sidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 7 till
  • Laddar…
Utgår ifrån att det inte blir affär, men vill ändå gå till botten med detta för att få rätsida och klartecken på detta utifall det händer igen
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
kliv av. Det kommer kosta för mycket pengar att få ordning på detta.
du måste få fram nya ritningar säkerligen nya beräkningar. Sen vet man inte hur bra de byggt huset.

nej kliv av.
Bananskalare Bananskalare skrev:
kliv av. Det kommer kosta för mycket pengar att få ordning på detta.
du måste få fram nya ritningar säkerligen nya beräkningar. Sen vet man inte hur bra de byggt huset.

nej kliv av.
Sen kommer jag inte veta skicket, som föregående talare påpekat angående betong och cellplast, om det är intakt.

Bättre att bygga nytt för samma summa, om inte billigare, med dem vetskapen av att allt är i sin helhet.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Lyfte denna fråga nyss med henne, fick ett enormt dåligt bemötande där hon i princip la skulden på oss, förstod aldrig varför men när jag försökte mig på att ifrågasätta så talade hon i mun, sket i vilket och fortsatte prata vilket i sin tur ledde till att hon tystades, ren respekt i min värld att man låter någon tala till punkt.

Hon blev sur när jag nämnde konsuler, samt att säljaren pausat försäljningen tills detta är löst, men hackade på att vi inte kan lägga bud innan d t finansiella är kvar från vår sida. Det är löst om 4 dagar, nuvarande bostad är snart i lås men hon lackade på den biten. När säljaren i själva verket ska ansöka om bygglov m.m, det lär dröja

Känner inte alls att mäklaren har koll på läget, ny sits, nya frågeställningar, hon möter någon som undersöker, helt enligt undersökningsplikten och blir föga förvånad. Istället hotas det om att den kommer läggas ut publikt snart.

Ifrågasatte det, varför det stressas om säljaren vill lösa allt innan försäljning men ändå påtalas det gång på gång att den kommer läggas ut snart.

Det kunde hon inte förklara utan ännu en gång påtalade hon att hon försökt vara transparant.

Vad gör det om det dröjer oss 5 dagar att få sålt nuvarande boende, skriva in i klausul att detta gäller utifall vi får sålt vårt boende (utifall dom ville skriva kontrakt redan imorgon, då hade det blivit problem för oss, därva den klausulen.) Eller om vi får sålt om 2 veckor, när det tar flera veckor att få bygglov och allt som eftersöks?

Hon ville inte ens lägga fram budet på 3,6 (efterfrågat) med de klausuler jag ville ha, utan fortsatte snacket om att lägga ut den publikt.

Respektlös mäklare
Låter som att det även börjar närma sig anmälan av mäklaren till Mäklarsamfundet.
 
  • Gilla
P-KAR och 2 till
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Utgår ifrån att det inte blir affär, men vill ändå gå till botten med detta för att få rätsida och klartecken på detta utifall det händer igen
Nu förstår jag inte; tänker du sälja nuvarande boende även om det inte blir affär på det nya?
 
A adron skrev:
Nu förstår jag inte; tänker du sälja nuvarande boende även om det inte blir affär på det nya?
Precis, men den stressen mäklaren bygger upp triggar en snabbare försäljning från vår sida. Istället för att vänta lite när det kommer till budgivning så krävs det en snabbare försäljning då ombryggningslån inte är möjligt.

Finns dock möjlighet till mellanlandning, vi har flera möjligheter på den fronten.
 
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Lyfte denna fråga nyss med henne, fick ett enormt dåligt bemötande där hon i princip la skulden på oss, förstod aldrig varför men när jag försökte mig på att ifrågasätta så talade hon i mun, sket i vilket och fortsatte prata vilket i sin tur ledde till att hon tystades, ren respekt i min värld att man låter någon tala till punkt.

Hon blev sur när jag nämnde konsuler, samt att säljaren pausat försäljningen tills detta är löst, men hackade på att vi inte kan lägga bud innan d t finansiella är kvar från vår sida. Det är löst om 4 dagar, nuvarande bostad är snart i lås men hon lackade på den biten. När säljaren i själva verket ska ansöka om bygglov m.m, det lär dröja

Känner inte alls att mäklaren har koll på läget, ny sits, nya frågeställningar, hon möter någon som undersöker, helt enligt undersökningsplikten och blir föga förvånad. Istället hotas det om att den kommer läggas ut publikt snart.

Ifrågasatte det, varför det stressas om säljaren vill lösa allt innan försäljning men ändå påtalas det gång på gång att den kommer läggas ut snart.

Det kunde hon inte förklara utan ännu en gång påtalade hon att hon försökt vara transparant.

Vad gör det om det dröjer oss 5 dagar att få sålt nuvarande boende, skriva in i klausul att detta gäller utifall vi får sålt vårt boende (utifall dom ville skriva kontrakt redan imorgon, då hade det blivit problem för oss, därva den klausulen.) Eller om vi får sålt om 2 veckor, när det tar flera veckor att få bygglov och allt som eftersöks?

Hon ville inte ens lägga fram budet på 3,6 (efterfrågat) med de klausuler jag ville ha, utan fortsatte snacket om att lägga ut den publikt.

Respektlös mäklare
Nu vet ju mäklar om problemet med bygglov och då måste hen informera en eventuellt intresserad köpare

hoppas säljare har råd ta smällen med bygglovs handlingar viten osv

Ge säljaren ett lågt men skäligt bud typ 2,6-2,8 för att ha en buffert för att fixa bygglov viten och eventuella fel, annars kliv av
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
S Secondhandhomsted skrev:
Nu vet ju mäklar om problemet med bygglov och då måste hen informera en eventuellt intresserad köpare

hoppas säljare har råd ta smällen med bygglovs handlingar viten osv

Ge säljaren ett lågt men skäligt bud typ 2,6-2,8 för att ha en buffert för att fixa bygglov viten och eventuella fel, annars kliv av
Presenterade ett hus på 3,6, givet att allt var grönt. Om inte 3,4 men med diverse klausuler.

Säljaren hade för avsikt att göra rätt för sig och tar en dialog med kommunen nu, pausar försäljningen tills allt är rätt, vilket jag uppskattar.

Bad dom höra av sig när det är gjort, för isåfall kan vi tänka oss gå högre. Men ovissheten är en stor bromskloss.

Så från min sida lär här inte uppdateras något mer inom snar framtid, bygglov brukar ta tid och allt omkring. Men uppskattar alla svar, kommentarer och diskussioner. Ifall man hamnar i samma situation igen så har jag mer på benen.

Ni får gärna fortsätta diskutera, ju mer synpunkter och åsikter desto bättre :)
Mvh
 
  • Gilla
Karl.s och 4 till
  • Laddar…
P
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Känner inte alls att mäklaren har koll på läget, ny sits, nya frågeställningar, hon möter någon som undersöker, helt enligt undersökningsplikten och blir föga förvånad. Istället hotas det om att den kommer läggas ut publikt snart.

Ifrågasatte det, varför det stressas om säljaren vill lösa allt innan försäljning men ändå påtalas det gång på gång att den kommer läggas ut snart.

Respektlös mäklare
Ja... Ännu en jobbig mäklare som inte borde ha med folk att göra.
En gång var vi spekulant på ett radhus som vi gått på visning på. Mäklaren ringer sedan upp oss dagen efteråt och undrar om vi är intresserade och vill lägga bud. Eftersom ingen annan hade startat budgivningen förstod jag att hon var ivrig på att få bollen i rullning. Vi var intresserade, men sade att vi hellre avvaktar med att lägga bud. Detta respekterade mäklaren att höra, men på fredagen samma vecka ringer mäklaren upp igen och frågar efter bud. Sade samma sak att vi är intresserade, men avstår att lägga bud i nuläget och vill tänka på saken.

Detta var inte alls vad mäklaren ville höra och fick ett helt annat snäsigt tonläge där hon sade att hon minsann kommer har fler visningar om det inte kommer igång en budgivning. Detta var mitt första möte med en mäklare och det har väl mer eller mindre satt en prägel hos mig.

I vilket fall budades radhuset upp till en helt orimlig summa och nu i efterhand är jag väldigt glad att vi inte fick för oss att lägga bud.

I efterhand har jag varit med om mäklare som knappt haft en susning på enkla frågor, som man även kunnat läsa sig till i prospektet. Marknaden som varit dom senaste åren har gjort att objekten kunnat sälja sig själva med minimal ansträngning av mäklaren känns det som...

Dessa mäklare är väldigt bra att ha och göra med till en början, men så fort minsta motgång så blir det motsatt effekt. Tycker nog att du strunta i detta objekt när det varit så pass mycket uppförsbacke med både huset och mäklare.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Ringer och rådfrågar imorgon, återkommer med svar utifall någon annan stöter på samma sak framöver :)
Borde mäklaren gjort redan när han fick in huset så hade svaret redan funnits. Slarvigt. Välj annan mäklare när ni själva skall sälja.
 
Åsa Lund
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Utgår ifrån att det inte blir affär, men vill ändå gå till botten med detta för att få rätsida och klartecken på detta utifall det händer igen
Du behöver inte rädda världen, även om det hade varit en heroisk insats, absolut
Hoppa av och sov gott om nätterna istället
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.