A
P Peter787 skrev:
Avverkningsanmälan behövs bara för arealer större än 0,5 ha, 1000m2 är bara 0,1 ha, så det kan skötas snabbt, utan byråkrati.
Du glömmer väl inte bort art och habitatdirektivet som med miljöbalken ställer detta på sin spets och att Skogsstyrelsen själva inte tar enbart emot en anmälan om avverkning längre?
utan att det krävs mer än så..

Tack allihop för er hjälp :)

Maskintok skrev:
Jag kan säga att detta kan slinka mellan fingrarna precis som förr..
Men va säkra på att det lika gärna kan vara råttfällan som slår ihop.

tomtavverking är lika illa som jordbruksunderhåll gällande diken mm med skog.. Som skogsbestånd..
sitter det fågel eller finns det fågelbon där så är det deras livsmiljö och den är skyddad.

att man väljer att inte be om tillstånd är inte samma sak som att det är okej.. det är bara en friskrivning i lagen om anmälan/tillstånd inte behövs för att minska administrativa hos myndigheterna.. Men habitat kan ändå gå förlorade..
Och nu gäller dessa krav på individens nivå..
Det är enorm skillnad mot för förr...
Hmmmmm, min inställning är att det bara är att hugga ner, men jag har tydligen fel. Sånt händer ;-)
Men, om jag nu har en jättegran på tomten, måste jag begära tillstånd att fälla den?
Jag ska såga panel av den.

A
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hmmmmm, min inställning är att det bara är att hugga ner, men jag har tydligen fel. Sånt händer ;-)
Men, om jag nu har en jättegran på tomten, måste jag begära tillstånd att fälla den?
Jag ska såga panel av den.
Ja om det sitter ett fågelbo i den.
Är det efter häckningsperioden så bör det gå bra..

Men lagen som den är nu är.
Inte störa. inte förstöra djur och fåglars livsmiljö...På individ nivå.

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja om det sitter ett fågelbo i den.
Är det efter häckningsperioden så bör det gå bra..

Men lagen som den är nu är.
Inte störa. inte förstöra djur och fåglars livsmiljö...På individ nivå.
Eu direktiv eller inte, jag hade inte tagit ner ett träd med ett fågelbo oavsett

• Gilla
Fjärde bygget och 2 till
  • Laddar…
Eller medvetet förstöra för något annat djur

• Gilla
GVR4
  • Laddar…
A
N noone70 skrev:
Eu direktiv eller inte, jag hade inte tagit ner ett träd med ett fågelbo oavsett
Nä det tror jag inte heller.
Dock är vissa väldigt svåra att se i granar..
speciellt i översta grenarna..

• Gilla
noone70
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Menar du att du inte tänker ta ner ett träd med häckande fågel eller tycker du att även ett tomt bo är skäl att låta trädet stå?

A
N noone70 skrev:
Eller medvetet förstöra för något annat djur
Tror jag inte heller.
Jag har inte avsett dig som person utan håller detta helt neutralt.

Jag drog detta med direktiven för en miljöadvokat..
han frågade vad jag menade påverkan..

Jo sa jag om jag har prasslande byxor och går i skogen.. Så är det inte säkert att det påverkar fåglar alls.
Men om det gör det så bryter jag väl emot lagen?
Ja blev svaret..

Men om du ens visar dig för andra djur eller fåglar så bryter du deras livsmiljöer om de flyr... sa han..
Det hade jag inte ens tänkt på..

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Menar du att du inte tänker ta ner ett träd med häckande fågel eller tycker du att även ett tomt bo är skäl att låta trädet stå?
Träd med häckande fågel

• Gilla
1
  • Laddar…
Ta kontakt med en skogsägarförening så kan en kunnig man eller kvinna komma och hjälpa dig genom hela processen. Har du tur så ska dom ha någon maskin i närheten så blir det billig flytt. Lycka till

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är väl bara att skaffa eller låna en katt. De har frikort att ta livet av fridlysta fåglar, deras ungar o hela videvitten. :)
Intressant ny vinkel! Får man släppa ut katterna enl art och habitatdirektivet eller måste de hållas innomhus för att inte störa det vilda? I detta fall har ju frun i det blivande huset inte ens bestämt vart huset ska stå så det kanske inte är så lätt att avgöra vilka granar som ska bort

A
F fribygg skrev:
Intressant ny vinkel! Får man släppa ut katterna enl art och habitatdirektivet eller måste de hållas innomhus för att inte störa det vilda? I detta fall har ju frun i det blivande huset inte ens bestämt vart huset ska stå så det kanske inte är så lätt att avgöra vilka granar som ska bort
tam katt är inte något som tillhör faunan så nej även i vilt tillstånd så är den inte skyddad.

vilda katter påverkar sin omgivning negativt så de strider emot detta..

• Gilla
dlskeep
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Ok, om skogsbolag inte är ett alternativ.
Bönder som eldar med flis?
Andra alternativ?
Jag är alltså inte ute efter att rjäna pengar(även om det är en positiv bieffekt), jag vill bara bli av med träden :)
Prova med en blänkare på Blocket och/eller soc. media :"Gratis Ved!"

enklaste snabbaste är väl T-sprit och 2 tändstickor
men finns säkert nån skogsvårdslinje elr nått be dem skicka ut ett par studerande med lärare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.