Taket spikas med vanlig spik dolt där taklisten döljer och (vågar jag säga det) clips mellan brädorna. När taket acklimatiserat sig kommer vi att spika glest (runt cc 1,20) med smidd spik.

Hög med smidda spikar i olika storlekar på ett träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det blir fint med halvförband, annars kan det nog se ut som ett storkök eller en operationssal. Nu vet jag inte om du har lagt ut kaklet exakt som det är planerat att bli med sin fog, men jag tipsar om att undvika "småremsor" av kakelplattor i hörnen. Ibland kan det vara vettigt att centrera kaklet över hela väggen för symmetrins skull. Nu ser det ut som du får tunna remsor till vänster på den väggen utan dörr. Du har förmodligen centrerat kaklet mot fönstret vilket en vettig attackplan. Prova att skjuta hela partiet 1-2 cm till vänster så slipper du de tunna remsorna mot vänstra hörnet.
Tack för tipsen! Det är inte exakt uppmätt än, men jag hoppas som du är inne på slippa den smala remsan. Min ambition är att slippa skära några plattor runt fönstret, vilket jag måste om hela "paketet" ska skjutas 1-2 cm åt vänster, men det återstår att se när tätskiktet är på plats.
 
ClasseClas
krillek krillek skrev:
Tack för tipsen! Det är inte exakt uppmätt än, men jag hoppas som du är inne på slippa den smala remsan. Min ambition är att slippa skära några plattor runt fönstret, vilket jag måste om hela "paketet" ska skjutas 1-2 cm åt vänster, men det återstår att se när tätskiktet är på plats.
Låter bra det. Hur ska du göra med smygen? Kakla den eller delar av den också?

Sen ett tips till. Se till att fortsätta med kaklet runt hörnet så att säga. Annars kommer det att se knas ut för ögat med med 2 småremsor på var sida om hörnet som du har ritat nu. I alla fall oss som är OCD-störda.:)
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Låter bra det. Hur ska du göra med smygen? Kakla den eller delar av den också?

Sen ett tips till. Se till att fortsätta med kaklet runt hörnet så att säga. Annars kommer det att se knas ut för ögat med med 2 småremsor på var sida om hörnet som du har ritat nu. I alla fall oss som är OCD-störda.:)
Nej, nej - inget kakel i smygen - den ska målas. Fönsteret kommer att få foder, bräda och krönlist ungefär som det här fönstret på bilden. Kaklet som är ganska tunt (typ 7mm) sätts mot fodren och in under ändarna på fönsterbrädan/krönlisten för att slippa skära den avancerade profilen.

Obehandlat träfönster med krönlist och foder som ska målas, med utsikt mot träd och snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Efter en del dividerande med målaren så ska vi nog prova med limfärg.
En klassiker. :)
Man kan överväga att patinera brädorna med linolja/linoljefärg (utspädd) för att få limfärgen att sitta bättre.
 
Oldboy Oldboy skrev:
En klassiker. :)
Man kan överväga att patinera brädorna med linolja/linoljefärg (utspädd) för att få limfärgen att sitta bättre.
Låter intressant! Brädorna är ju rätt kvistiga då några varv med shellack lär behövas och efter det någon form av grundning för att vara säker på god täckning med limfärgen. Hur tänker du utspädd linoljefärg rent konkret/med vad?
 
Som alltid: linolja förtunnas alltid och endast med 100% ren terpentin (ingen lacknafta).

Grundfärg på linoljska stavas förtunning/utspädning (med terpentin). Då blir färgen mindre fet och mattare/strävare.

Jag känner mig fram så spädningen blir "lagom", dvs mellan 10-50%, men tycker sällan att mer spädning än 25% har behövts, men det kanske beror på vilken linoljefärg man har.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Som alltid: linolja förtunnas alltid och endast med 100% ren terpentin (ingen lacknafta).

Grundfärg på linoljska stavas förtunning/utspädning (med terpentin). Då blir färgen mindre fet och mattare/strävare.

Jag känner mig fram så spädningen blir "lagom", dvs mellan 10-50%, men tycker sällan att mer spädning än 25% har behövts, men det kanske beror på vilken linoljefärg man har.
Jag har använt den principen utvändigt på huvudbyggnaden där jag använt linoljefärg från E&C. Första strykningen 30-50% terpentin, andra 10-15% och slutstrykningen outspädd. Resultatet är jag helt nöjd med, men invändigt sökte jag en mera "matt" linoljefärg men gillade inte alls E&C inomhusfärger och utfärden blir för blank. Har även testat Gysinge, Ottosson, Allbäcks med flera, men fastnade slutligen för Wibo som jag tycker är väldigt lättjobbad.

Wibo är dock uppbyggd på ett annat sätt med tre separata färger. "Fet" grundfärg, magrare mellanstrykning (slip) och en halvmatt snickerifärg för slutstrykningen. Wibo avråder dock helt från att späda deras färg med lösningsmedel som de menar förstör färgens (oljans) egenskaper, men det kanske inte spelar någon roll om det bara handlar om grundning/patentering :thinking:
 
Spackling och kvistlack på gång på övervåningen.

Renoveringsarbete på övervåning, träbjälkar med kvistlack och väggar som spacklas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vgt
  • Laddar…
El och vattenburen golvvärme läggs parallellt för att spara utrymme. Flytspackling i morgon.
Installation av el- och vattenburen golvvärme på ett golv innan flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan ju skilja på olika fabrikat hur de beter sig.
Det viktiga vid patinering/grundning är att dels få en grundfärg som sitter ordentligt fast i underlaget och dels att grundfärgen är mager och sträv så att limfärgen får bra fäste. En fet/blank linoljefärg är nog inte bra.

Bäst är väl att provmåla några spillbitar och se hur det blir.
 
krillek krillek skrev:
El och vattenburen golvvärme läggs parallellt för att spara utrymme. Flytspackling i morgon.
[bild]
Varför kombinerar man båda varianterna?
 
Njingan Njingan skrev:
Varför kombinerar man båda varianterna?
golvvärme behövs även på sommaren för att torka upp i duschen. Man kan köra enbart el året om, men det är onödigt dyrt. Enbart vattenburen går också men då behöver man en elpush som värmer vattnet lokalt när värmepumpen inte producerar så mycket värme på sommaren.
 
  • Gilla
Olaf3 och 5 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
golvvärme behövs även på sommaren för att torka upp i duschen. Man kan köra enbart el året om, men det är onödigt dyrt. Enbart vattenburen går också men då behöver man en elpush som värmer vattnet lokalt när värmepumpen inte producerar så mycket värme på sommaren.
I-landsproblem delux, torka upp vatten med elgolvvärme på sommaren! Det är du ganska ensam om, vatten torkar ändå på sommmarn pga varm temperatur i luften!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I-landsproblem delux, torka upp vatten med elgolvvärme på sommaren! Det är du ganska ensam om, vatten torkar ändå på sommmarn pga varm temperatur i luften!
Själv tycker jag att det är skönt med ”varma” och torra stengolv även sommartid. Tror knappast att jag är så ensam om det.
 
  • Gilla
Olaf3 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.