56 965 läst · 209 svar
57k läst
209 svar
Röda Rosen - dags för insidan!
Tack för tipsen! Det är inte exakt uppmätt än, men jag hoppas som du är inne på slippa den smala remsan. Min ambition är att slippa skära några plattor runt fönstret, vilket jag måste om hela "paketet" ska skjutas 1-2 cm åt vänster, men det återstår att se när tätskiktet är på plats.ClasseClas skrev:Det blir fint med halvförband, annars kan det nog se ut som ett storkök eller en operationssal. Nu vet jag inte om du har lagt ut kaklet exakt som det är planerat att bli med sin fog, men jag tipsar om att undvika "småremsor" av kakelplattor i hörnen. Ibland kan det vara vettigt att centrera kaklet över hela väggen för symmetrins skull. Nu ser det ut som du får tunna remsor till vänster på den väggen utan dörr. Du har förmodligen centrerat kaklet mot fönstret vilket en vettig attackplan. Prova att skjuta hela partiet 1-2 cm till vänster så slipper du de tunna remsorna mot vänstra hörnet.
Låter bra det. Hur ska du göra med smygen? Kakla den eller delar av den också?krillek skrev:
Sen ett tips till. Se till att fortsätta med kaklet runt hörnet så att säga. Annars kommer det att se knas ut för ögat med med 2 småremsor på var sida om hörnet som du har ritat nu. I alla fall oss som är OCD-störda.
Nej, nej - inget kakel i smygen - den ska målas. Fönsteret kommer att få foder, bräda och krönlist ungefär som det här fönstret på bilden. Kaklet som är ganska tunt (typ 7mm) sätts mot fodren och in under ändarna på fönsterbrädan/krönlisten för att slippa skära den avancerade profilen.ClasseClas skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Låter intressant! Brädorna är ju rätt kvistiga då några varv med shellack lär behövas och efter det någon form av grundning för att vara säker på god täckning med limfärgen. Hur tänker du utspädd linoljefärg rent konkret/med vad?Oldboy skrev:
Som alltid: linolja förtunnas alltid och endast med 100% ren terpentin (ingen lacknafta).
Grundfärg på linoljska stavas förtunning/utspädning (med terpentin). Då blir färgen mindre fet och mattare/strävare.
Jag känner mig fram så spädningen blir "lagom", dvs mellan 10-50%, men tycker sällan att mer spädning än 25% har behövts, men det kanske beror på vilken linoljefärg man har.
Grundfärg på linoljska stavas förtunning/utspädning (med terpentin). Då blir färgen mindre fet och mattare/strävare.
Jag känner mig fram så spädningen blir "lagom", dvs mellan 10-50%, men tycker sällan att mer spädning än 25% har behövts, men det kanske beror på vilken linoljefärg man har.
Jag har använt den principen utvändigt på huvudbyggnaden där jag använt linoljefärg från E&C. Första strykningen 30-50% terpentin, andra 10-15% och slutstrykningen outspädd. Resultatet är jag helt nöjd med, men invändigt sökte jag en mera "matt" linoljefärg men gillade inte alls E&C inomhusfärger och utfärden blir för blank. Har även testat Gysinge, Ottosson, Allbäcks med flera, men fastnade slutligen för Wibo som jag tycker är väldigt lättjobbad.Oldboy skrev:Som alltid: linolja förtunnas alltid och endast med 100% ren terpentin (ingen lacknafta).
Grundfärg på linoljska stavas förtunning/utspädning (med terpentin). Då blir färgen mindre fet och mattare/strävare.
Jag känner mig fram så spädningen blir "lagom", dvs mellan 10-50%, men tycker sällan att mer spädning än 25% har behövts, men det kanske beror på vilken linoljefärg man har.
Wibo är dock uppbyggd på ett annat sätt med tre separata färger. "Fet" grundfärg, magrare mellanstrykning (slip) och en halvmatt snickerifärg för slutstrykningen. Wibo avråder dock helt från att späda deras färg med lösningsmedel som de menar förstör färgens (oljans) egenskaper, men det kanske inte spelar någon roll om det bara handlar om grundning/patentering
Det kan ju skilja på olika fabrikat hur de beter sig.
Det viktiga vid patinering/grundning är att dels få en grundfärg som sitter ordentligt fast i underlaget och dels att grundfärgen är mager och sträv så att limfärgen får bra fäste. En fet/blank linoljefärg är nog inte bra.
Bäst är väl att provmåla några spillbitar och se hur det blir.
Det viktiga vid patinering/grundning är att dels få en grundfärg som sitter ordentligt fast i underlaget och dels att grundfärgen är mager och sträv så att limfärgen får bra fäste. En fet/blank linoljefärg är nog inte bra.
Bäst är väl att provmåla några spillbitar och se hur det blir.
golvvärme behövs även på sommaren för att torka upp i duschen. Man kan köra enbart el året om, men det är onödigt dyrt. Enbart vattenburen går också men då behöver man en elpush som värmer vattnet lokalt när värmepumpen inte producerar så mycket värme på sommaren.Njingan skrev:
I-landsproblem delux, torka upp vatten med elgolvvärme på sommaren! Det är du ganska ensam om, vatten torkar ändå på sommmarn pga varm temperatur i luften!krillek skrev: