K Krille4 skrev:
Nu jämför du äpplen och päron igen ;)

Den " vanliga" Cosan blir väl också dyrare om du ökar milen till 2000?

Då kostar den 2750 kr/mån och blir fortfarande dyrare per månad än Corsa-e...... ungefär samma pris per månad inkl skatt och sedan sparar man dubbelt så mycket på bränslet d v s ungefär 16 000 kr per år.

/Krille
A sorry. Jag utgick ju från det första att vi casha bilarna. Jag tänkte fel där.

Men nu kan vi inte jämföra ännu. Priset som du får på hemsidan för elbilen gäller inte. Bidraget är slut nämligen.
 
R Rkarlsson skrev:
A sorry. Jag utgick ju från det första att vi casha bilarna. Jag tänkte fel där.

Men nu kan vi inte jämföra ännu. Priset som du får på hemsidan för elbilen gäller inte. Bidraget är slut nämligen.
Varför kan vi inte jämföra - det är ju jätteenkel matte när vi jämför privatleasing? Eller blev det jobbigt när det är så tydligt att elbilen är mycket billigare? ;)
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Varför kan vi inte jämföra - det är ju jätteenkel matte när vi jämför privatleasing? Eller blev det jobbigt när det är så tydligt att elbilen är mycket billigare? ;)
Vi kan ju inte jämföra vad leasingen kostar. Jag är inte duktig på att räkna ut vad leasingpriset blir UTAN bidraget som nu är slut. Dvs bilen kostar inte det hemsidan säger.

Eller du kan räkna ut månadskostnaden opel vill ha nu när de inte får bidrag?
 
Bidraget gäller fortfarande men "pengarna" är slut så utbetalningen kommer att dröja tills regeringen skjutit till mer pengar. Det är väl inte 100% säker men har svårt att tro att regeringen inte betalar ut de bidrag de lovat.

/Krille
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Bidraget gäller fortfarande men "pengarna" är slut så utbetalningen kommer att dröja tills regeringen skjutit till mer pengar. Det är väl inte 100% säker men har svårt att tro att regeringen inte betalar ut de bidrag de lovat.

/Krille
De har de gjort förr... Solcellerna.... Där kom det inga frivilliga pengar från regeringen.
Har pengarna tagit slut så blir det inget mer
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
De har de gjort förr... Solcellerna.... Där kom det inga frivilliga pengar från regeringen.
Har pengarna tagit slut så blir det inget mer
Det återstår att se..... Det har redan skjutits till pengar tidigare när pengarna tagit slut.

/Krille
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
De har de gjort förr... Solcellerna.... Där kom det inga frivilliga pengar från regeringen.
Har pengarna tagit slut så blir det inget mer
Dom stoppade solcellspengarna för två år sen och införde några månader senare ett nytt bidrag.
Dock så har dom skjutit till nya pengar och började i december att betala ut till alla dom som kom i kläm mellan det gamla och det nya bidraget.
Har fått besked själv om att allt är klart för utbetalning för mina paneler.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Undrar när de kommer införa miljöskatt på batteriet?
 
N
Bananskalare Bananskalare skrev:
Undrar när de kommer införa miljöskatt på batteriet?
Är det verkligen en fråga för att du genuint undrar eller är det ytterligare något du kastar ur dig för att provocera?
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Är väl en berättigad fråga.

Ingen är väl nog dum att tro att staten kommer sluta vilja ha in skattepengar från fordonstrafiken?

Någon form av kilometerskatt eller likn kommer det ju definitivt bli när dom övertygat nog många att köpa elbil
 
N Nils ST skrev:
Är det verkligen en fråga för att du genuint undrar eller är det ytterligare något du kastar ur dig för att provocera?
Var det en fråga?
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Är väl en berättigad fråga.

Ingen är väl nog dum att tro att staten kommer sluta vilja ha in skattepengar från fordonstrafiken?

Någon form av kilometerskatt eller likn kommer det ju definitivt bli när dom övertygat nog många att köpa elbil
Visst kommer det så..staten behöver pengarna som skatten från biltrafiken ger.
Miljögifter finns idag på många konstiga saker. Så varför inte på batterier? Som faktiskt bidrar ordentligt till koldioxidutsläppen.
 
Säkerligen, men den km-skatten kommer nog läggas minst lika mycket på ICE-bilarna, så attraktiviteten av en bil med bara km-skatt vs en med km-skatt+bensin/diesel-skatt minskar nog inte.

Tycker för övrigt det börjar bli dags att aggressivt avveckla elbilsbidragen, idén med ett tak på 700k är väl inte helt fel, kommer troligen trycka ner ett par modeller som ligger strax över till strax under som en effekt.

En modell där beloppet sänks med 20k/år de närmsta åren, och taket sänks med 100k samtidigt för att sedan vara helt avveckalat om 3.5 år låter rimligt i min värld.

Dvs 2023: 50k bidrar, max 700k, 2024: 30k/600k, 20025: 10k/500k, 2026: inget
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Politiker som lägger sig i mindre? Ett valår? That’ll be the day.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.