G Glofinken skrev:
Bilar är inte gratis.
Nej men hur svårt är det att lägga in sin bil i timmpenningen?
Snart kommer verktyg lunch och kläd påslag på fakturan också.

• Gilla
Glofinken
  • Laddar…
Stopp stopp stopp.

Det är helt olika saker. Du betalar själv för att ta dig till jobbet, vilket hamnar på arbetstagaren.

Alla kostnader som företaget har ska debiteras kund, t.ex transporten från arbetsgivare till kund.

En jämförselse som funkar i fallet sjuksköterskan är om denne ska ut till en kund på arbetstid. Då betalar självklart arbetsgivaren detta och faktureras kunden.

Dvs bägge får ta sig till jobbet bäst dom vill, därefter står självklart arbetsgivaren för kostnaderna!

P Primusemma skrev:
Vem kan ta betalt för att ta sig till jobbet ?? inte en sjuksköterska
med 40 min restid kommunalt!!
hur har denna avart i byggbranschen uppstått ?? är den ens laglig ??

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
T twoody skrev:
På rot-jobb är det skatteverket som bestämt detta, sen att hantisarna inte drog ner på timmpenningen när dom blev tvungna att specca ut bil var ju uppenbart.

T twoody skrev:
Det slår ju rätt snett om det läggs in i timpriset. Kostnaden för en resa till kunden är ju densamma om arbetet debiteras som 30 minuter eller 8h.
Jag som teknikkonsult har typiskt samme uppdragsgivare i 2-3 år. Jag debiterar ingen restid. Det är ”inbakat”. Däremot är mina reskostnader fullt avdragsgilla. Jag har ibland korta uppdrag typ hålla en föreläsning, ett par timmars avbrott i huvuduppdraget. Då blir det full debitering av både restid och bilkostnader. Om föreläsningen är utomlands (typ USA) brukar jag bjuda på restiden, om jag kan hålla den utanför normalt debiterbar tid.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det slår ju rätt snett om det läggs in i timpriset. Kostnaden för en resa till kunden är ju densamma om arbetet debiteras som 30 minuter eller 8h.
Jag som teknikkonsult har typiskt samme uppdragsgivare i 2-3 år. Jag debiterar ingen restid. Det är ”inbakat”. Däremot är mina reskostnader fullt avdragsgilla. Jag har ibland korta uppdrag typ hålla en föreläsning, ett par timmars avbrott i huvuduppdraget. Då blir det full debitering av både restid och bilkostnader. Om föreläsningen är utomlands (typ USA) brukar jag bjuda på restiden, om jag kan hålla den utanför normalt debiterbar tid.
Resor är en sak men själva bilen ska enligt mig vara inräknat i timpenningen

T twoody skrev:
Och gör han det så kommer kunden istället begära en mer specificerad faktura på kostnaderna!

Inte lätt att göra privatpersonerna nöjda… :crysmile:

Då kan han ju lika gärna även inkludera både färg och verktyg i timdebiteringen så ingår allt?

Jag hade då hellre velat haft den specificerad ordentligt från början, uppdelad efter arbetskostnad, färg, förbrukningsmaterial, och övriga utgifter.

V Villaägarenr1 skrev:
Ibland skulle jag önska att alla firmor gick ihop och vägrade göra jobb utan underskrift. Dyrt som fan ska de va. Dem som inte vill skriva under kan göra de själv.
Ibland skulle jag önska att alla konsumenter gick ihop och vägrade köpa jobb om inte hantverkaren redan från start gav en skriftlig spec på exakt alla kostnader som tillkommer. Billigt ska det vara annars får de inte göra några jobb.

Ok, jag är medvetet dum/provocerande i ovanstående text. Men uppenbarligen finns det en utbredd irritation över oförutsedda kostnader bland konsumenterna, och lika uppenbart finns det en irritation bland många hantverkare över att konsumenterna gnäller och inte vill betala för alla kostnader. Personligen anser jag att hantverkarna har det större ansvaret i detta, det är trots allt de som professionellt och dagligen ska få verksamheten att fungera så smidigt som möjligt.

• Gilla
KateVN
  • Laddar…
P Primusemma skrev:
Det är nog dyrare att ändra företagets adress inför varje jobb...

P Primusemma skrev:
Företag tar betalt för sina kostnader.
En sjuksköterska är sällan ett "företag" hen är istället en anställd.
Som anställd ställer du dina löneanspråk mot argetsgivaren och där är tanken att kostnader som resor till arbetet ska täckas av löneanspråket.
Hen gör sedan avdrag för dessa kostnader när du deklarerar.
Det är svårt för en målare att få rättvis täckning för resor i sin timpeng när arbetsplatsen skiftar från vecka till vecka och avstånden ibland är långa.
Jag skulle vilja påstå att det är samma sak med en ambulans och ambulansförare som med en målare med servicebil.
Landstinget tar betalt för ambulansresan sen tar dom betalt för tjänsten dom utför även om kostnaderna är subventionerade genom skatt.

Det är inte speciellt konstigt om man tänker efter men jag hör ofta sjuksköterskor beklaga sig så jag misstänker just sjuksköterskor kanske är sämre på att göra kostnadskalkyler.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
T twoody skrev:
Nej de posterna betalar du i den vanliga timpengen.

B Beppo skrev:
Nej de posterna betalar du i den vanliga timpengen.
Hur funkar själva debiteringen? Om jag har en målare hemma under en dag och målaren har 30 min resväg, betalar jag då för 8 tim + framkörningsavgift eller betalar jag för 7 tim + framkörningsavgift?

G Glofinken skrev:
Bilar är inte gratis.
Inte bussbiljetter heller.

electroluxaren skrev:
Enkelt om någon vill ha hjälp så skall de betala, spelar ingen roll om det kallas dumhetstillägg.
Hjälp? Jag fattade det som om målaren hade sålt en tjänst till TS. Men om det är så att målaren hjälpt honom med målning i fyra dar så kan det väl kännas rimligt att TS ger honom lite bensinpengar. Det känns väl lite taskigt att inte bara jobbar gratis utan att han ska förlora ekonomiskt på det hela.

Fast å andra sidan - jag brukar inte skicka fakturor när jag hjälper någon.

Marina Persson Marina Persson skrev:
Han förklarade det nu: ”jag tar alltid 1500 kr i framkörningsavgift” så ja jag skulle ha frågat om den innan.
Nej, du skulle inte frågat. Målaren skulle ha sagt det. Varför går det bra att säga det efter jobbet men inte före?

B BjFred skrev:
Hur funkar själva debiteringen? Om jag har en målare hemma under en dag och målaren har 30 min resväg, betalar jag då för 8 tim + framkörningsavgift eller betalar jag för 7 tim + framkörningsavgift?
Det beror nog på vad som är uppgjort men har du en målare hemma under 8h så debiterar de troligen 8h + resor.

teknikerna som servar våra maskiner på firman debiterar fordonskostnad, mekanikers resekostnad, mekanikers arbetstid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.