96 966 läst · 216 svar
97k läst
216 svar
Min Attefallare blir inte godkänd
Innan du kommer för långt med din nya idé tycker jag du ska kontakta SBK och diskutera med en handläggare. Detta för att slippa riskera att du får ytterligare negativ respons från SBK.Lars Roth skrev:
Ett tips är att skissa för hand med skisspapper och skallinjal. Om man inte är jätteflink på cad kan det i vissa fall begränsa kreativiteten.
Jag tittade nu, det finns inlämnat bl.a. Brandskyddsbeskrivning, K-takplan, Situationsplan, VVS, Sammanlagt 12 ritningar är inlämnade
Jag tror kompletteringsbegäran är baserad på att du lämnar in en byggnad med ny utformning och därmed nya förutsättningar. Du får jaga SBK så du får en förklaring och slipper gå och oroa dig.Lars Roth skrev:
Jag har inte lämnat in någon ny. Det är ursprungs byggnad som ligger inne
Det andra är bara funderingar än så länge
Jag tror så här ,som jag sagt innan
Han gillade inte utformningen och då tyckte han inte det var någon anledning titta djupare.
Lite slött kanske?? Att bara skicka ett svar där det ser ut som om han inte fått några ritningar alls ?
Det andra är bara funderingar än så länge
Jag tror så här ,som jag sagt innan
Han gillade inte utformningen och då tyckte han inte det var någon anledning titta djupare.
Lite slött kanske?? Att bara skicka ett svar där det ser ut som om han inte fått några ritningar alls ?
Detta är exakt rätt svar på frågan.B Buzzword skrev:Tag detta som ett tips i all välmening:
Försök göra byggnaden enhetlig, helst en enda kropp, de med poolen klarade två kroppar men det är svårt.
Ha symmetri i fönstersättningen, den ser konstig ut mot gata, och fasaden mot gata är alltid extra viktig för kommunen. Exempelvis sitter de två vertikala fönstren för nära varandra för att vara separata, sätt då hellre ihop dessa till ett enda parti. Helst ska du göra detta parti större, och ev ta bort det tredje fönstret. Minska ner på spröjsen, det ser för rörigt ut annars.
Fönstren/dörr mot trädgård ser bra ut, men mindre spröjs som sagt.
Mvh
Hej. Det stämmer inte. Attefallsåtgärder ska uppfylla alla regler i plan-och bygglagen (PBL) , Boverkets byggregler (BBR) och andra bestämmelser. Det är ju i PBL som reglerna om bygglovsbefriade åtgärder (Attefall) finns så resten av lagen läller givetvis också. Se Boverkets hemsida!H hempularen skrev:
De på kommunen är verkligen inte behjälpliga i sitt svarLars Roth skrev:
Min visuella uppfattning av bilderna vid första intrycket är att fönsternas små kvadratiska mått, spröjs och färgval påminner om ett fängelse Kan du välja rektangulära fönster (framförallt på bottenvåningen) och ett annat spröjs på alla fönster? Tex som de spröjs du har på permanentbostaden? Är utseendet och färgen på spröjs och fönster på permanentbostaden ett alternativ eller vita fönster och spröjs?
På en av bilderna i området syns det en byggnad med vit fasad och vita fönster som uppenbarligen blivit godkänt. Ibland är det detaljerna som skapar en tveksam helhet men som också är enkla för oss ”byggare” att förändra.
Det är bra att det gick smidigt. Kan skilja sig beroende på vilken typ av attefallsbyggnad man bygger. Ett komplementsbostadshus är exempelvis tuffare krav än en komplementsbyggnad.B bellman83 skrev:Själv fick jag inga frågor från kommunen på min attefallstillbyggnad, annat än plan- och fasadritningar.
Nu bygger jag till huset med lika stor area som det gamla var, med endast plan och fasadritningar.
Inga beräkningar, inga ventilationsritningar, inget av det som Malmö kommun efterfrågar.
Energikraven gäller inte hus under en viss area, tex dessa små hus som trådskaparens.
Normalt har man ju många fler m2 att bolla med.
Låda och fönsterplacering styrs i detta fall av rumsfördelning och få m2.
Småspröjs, visst kan se ut som fängelse, men kan också se ut som järnfönster / industribyggnad.
Nästan allt kan tolkas olika.
Är det trångt eller mysigt och ombonat?
Ljust och luftigt eller stort och öde?
Min tanke är nog att den skall få så mycket industrikaraktär som möjligt.
Typ smedja som ligger intill huvudbyggnad.
Här är en bild som visar på ett hus som är nytt eller renoverat.
Stora fönster, jag vet. Mera som exempel på att småspröjs kan uppfattas som järnfönster,
Låda och fönsterplacering styrs i detta fall av rumsfördelning och få m2.
Småspröjs, visst kan se ut som fängelse, men kan också se ut som järnfönster / industribyggnad.
Nästan allt kan tolkas olika.
Är det trångt eller mysigt och ombonat?
Ljust och luftigt eller stort och öde?
Min tanke är nog att den skall få så mycket industrikaraktär som möjligt.
Typ smedja som ligger intill huvudbyggnad.
Här är en bild som visar på ett hus som är nytt eller renoverat.
Stora fönster, jag vet. Mera som exempel på att småspröjs kan uppfattas som järnfönster,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med föregående talare. Ritningen ska inte vara i färg utan skissad med blyers. Sedan gillar dom måttangivelser på allt inkl från mark räknat och nockhöjd som inte får vara högre än huvudbyggnadens nock. Grannars medgivande om det bryter mot planbestämmelse eller om det ligger på prickad mark. Gör det elektroniskt på sbk hemsida. Alla som inte yttrar sig inom viss tid tas som inget att erinra. Bra att prata med berörda grannar först. /StefanM MetteKson skrev:Innan du kommer för långt med din nya idé tycker jag du ska kontakta SBK och diskutera med en handläggare. Detta för att slippa riskera att du får ytterligare negativ respons från SBK.
Ett tips är att skissa för hand med skisspapper och skallinjal. Om man inte är jätteflink på cad kan det i vissa fall begränsa kreativiteten.
Som jag skrev innan.....
Dom har fått 12 ritningar inlämnade och elektroniskt.
Granne har skrivit på
Alla måttangivelser gjorda.
Jag är NATURLIGTVIS tacksam för att ni vill engagera er.
Börjar dock känna mig halvsenil efter att ha upprepat samma sak gång på gång
Granne har skrivit på
Granne har skrivit på
Har jag förresten sagt...?
Granne har skrivit på
Granne har skrivit på
Jag är NATURLIGTVIS tacksam för att ni vill engagera er.
Börjar dock känna mig halvsenil efter att ha upprepat samma sak gång på gång
Granne har skrivit på
Granne har skrivit på
Har jag förresten sagt...?
Granne har skrivit på
Kommunen får inte säga "Rita så här så får du godkänt", deras jobb är att pröva de förslag som kommer in. De kan komma med förslag till förbättringar eller vad som behöver ändras (t.ex. fundera på takvinkeln, se över fönstersättningen osv) men inte ge exakta instruktioner.
HejLars Roth skrev:
Har du lämnat in måttsatta ritningar? För mig ser ytterväggarna orimligt tunna ut om huset är 30 kvm exteriört.
Det är trevligt göra 3D-illustrationer men i formella ritningar vinner man inga poäng med dessa. Bättre med korrekt måttsatta planer, fasader och sektioner.
Det finns krav även på attefallare/ bolundare och om du styr upp ritningen så den redovisar en trovärdigt byggbart förslag så borde det inte vara några problem trots att de gör en poäng av att huset ska passa in vilket är korrekt.
För att klara uppsatta medel u-värden bör du med en regelstomme räkna med min ca 220 mm yttervägg.
tornor/ arkitekt