Bytte lampa i strålkastare över infart/carport och bråkat med duschblandare.

Funderar på om det är värt att köpa extra halogenlampor till nästa gång, eller om vi ska sikta på att byta mot diodbaserade när den här ger upp. Antingen bara ljuskälla eller hela armaturen.

Hade köpt ny "ventilpackning" till duschblandaren, men men den nya i gick det inte att öppna, gissar att den inte stämmer i längd. Fick inte heller upp mothållet till termostaten, så jag fick nöja mig med att spreja in ättika bakvägen (det har varit väldigt dåligt flöde på sistone, räknar med att det guggat igen med gamla avlagringar från rören sen vi satte in avhärdare).

Del av duschjobbet var att svära över en tidigare ägare som inte satt in avstängning på rören till duschen, så det blir till att tömma hela systemet vid varje försök. Egentligen borde vi väl sätta in ett par Ballofix eller så, men vi ska rycka ut den duschen "ganska snart"...
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Lite lister kvar sen så :ok:

Renoveringsrum med tegelstenar på golvet, osatt fönster och murad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat vardagsrum med nytt trägolv, grå soffa, matta och TV, och tak med infällda spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Älska
fremax och 18 till
  • Laddar…
Z
Pågående kaklingsarbete i en tvättstuga med vita kakelplattor och kartonger på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående kakelarbete i en tvättstuga med vita kakelplattor på väggarna och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi fortsätter med kaklingen i tvättstugan.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Lagt färdigt all plast och tejpat klart allt i krypgrunden
Krypgrund med nylagt och tejpat plastskikt, redo för isolering, med belysning och bärpelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerad plastfolie och tejp i en krypgrund med nakna betongpelare och synliga elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad plastfolie och tejp i krypgrund väntande på isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu återstår det bara att lägga ut isoleringen...
 
  • Gilla
  • Wow
schlump och 10 till
  • Laddar…
Åtgärdat felkod e24
Öppen diskmaskin med vatten och en metallmugg i botten, vilket indikerar en fixad felkod e24.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Check (tack internet för infon).
Jag som var på väg till bastun!
 
  • Wow
  • Gilla
Eklanda6 och 3 till
  • Laddar…
Fixat en dörr till skrubben under trappen. Förvisso sent under gårdagen men under 24 timmars passet fram till nu.
Nybyggd trädörr i monteringsprocessen med skruvstycken på ett snickeribord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som kommer att passas in under denna dag efter lite bearbetning och övervakning
Nybyggd träramsdörr till skrubb under trappan, omgiven av verktyg och en katt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med lite kompletterande av spont ovan dörren och enbart provisoriskt utfört då det ska dit gångjärn på dörren och först efter denna montering ärr det dags för definitiv inpassning av sponten. Hmm. Fortfarande inte fått dit pluttarna i golvet, men de kommer dit under veckan....får jag hoppas:cool:
Nybyggd dörr av träspont för skrubben under en trappa, ännu utan gångjärn, verktyg synliga nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eklanda6 och 3 till
  • Laddar…
Funderar över besiktningsmannen som försäkringsbolaget skickade ut för att titta till vår befarade vattenskada. Misstänkt klåpare.

Hittade denna fläck i taket i köket:
Vattenskada i taket med fuktfläck längs en spricka ovanför kökets list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På övervåningen ligger handfatet i badrummet vad jag snabbt bedömer precis ovanför. Mäter lite snabbt och slarvigt och tycker det verkar stämma bra.

Anmäler misstänkt vattenskada till försäkringsbolaget, de skickar ut en besiktningsman ca två vecka senare, i fredags. Sambon är hemma och tar emot, jag är på jobbet. Badrummet har varit i det närmaste oanvänt dessa två veckor.

Besiktningsmannen mäter ingen förhöjd fukt i gipsskivan i taket, mäter sig fram till att en ev läcka måste sitta ca metern ifrån där jag själv placerat den. Gör ett hål i väggen och hittar detta:
Hål i tak med synliga rör, misstänkt ej vattenrör, vid inspektion av vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i vägg med ett blått och ett gulaktigt rör, misstänks inte vara vattenrör, utan för elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spolar friskt i handfatet och lyckas inte se någon fukt någonstans, varken längs rören i det utrymme som nu kommit fram, eller längs golvlisten i angränsande sovrum.

Min fundering nu, det där ser inte ut som vattenrör i min värld. Använder man dem så? Är det inte så att detta är för elkabel? Kan jag verifiera att det faktiskt går kablar i dem på något sätt, kan man öppna den blå skarven utan att ha sönder den?
Det finns alltså tre likadana rör i utrymmet, inget annat än dessa tre, reglar och gips går att se.

Det är ju definitivt inget avloppsrör, så det har man ju missat i vilket fall.
Suck! Blir att prata med försäkringsbolaget igen.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Funderar över besiktningsmannen som försäkringsbolaget skickade ut för att titta till vår befarade vattenskada. Misstänkt klåpare.

Hittade denna fläck i taket i köket:
[bild]
På övervåningen ligger handfatet i badrummet vad jag snabbt bedömer precis ovanför. Mäter lite snabbt och slarvigt och tycker det verkar stämma bra.

Anmäler misstänkt vattenskada till försäkringsbolaget, de skickar ut en besiktningsman ca två vecka senare, i fredags. Sambon är hemma och tar emot, jag är på jobbet. Badrummet har varit i det närmaste oanvänt dessa två veckor.

Besiktningsmannen mäter ingen förhöjd fukt i gipsskivan i taket, mäter sig fram till att en ev läcka måste sitta ca metern ifrån där jag själv placerat den. Gör ett hål i väggen och hittar detta:
[bild] [bild]

Spolar friskt i handfatet och lyckas inte se någon fukt någonstans, varken längs rören i det utrymme som nu kommit fram, eller längs golvlisten i angränsande sovrum.

Min fundering nu, det där ser inte ut som vattenrör i min värld. Använder man dem så? Är det inte så att detta är för elkabel? Kan jag verifiera att det faktiskt går kablar i dem på något sätt, kan man öppna den blå skarven utan att ha sönder den?
Det finns alltså tre likadana rör i utrymmet, inget annat än dessa tre, reglar och gips går att se.

Det är ju definitivt inget avloppsrör, så det har man ju missat i vilket fall.
Suck! Blir att prata med försäkringsbolaget igen.
Det är flexslangar för el, varav en med skarv.
Inget man har vatten i. (y)
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
tommib
Och det är troligen svårt att öppna skarven utan att saker går sönder. Brukar sitta ett litet metallbleck i dem som ska hindra slangen från att glida ur och den går ofta sönder om man backar slangen med våld.

Men om de skickar ut en besiktningsman som inte är korkad så ska du se att vederbörande förstår att det där är el och inte vatten.
 
  • Gilla
Eklanda6 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Och det är troligen svårt att öppna skarven utan att saker går sönder. Brukar sitta ett litet metallbleck i dem som ska hindra slangen från att glida ur och den går ofta sönder om man backar slangen med våld.

Men om de skickar ut en besiktningsman som inte är korkad så ska du se att vederbörande förstår att det där är el och inte vatten.
Med tanke på hur det gick till och vad som sas så lutar det då åt korkad.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Är det inte så att detta är för elkabel? Kan jag verifiera att det faktiskt går kablar i dem på något sätt,
Med en spänningsdetektor/beröringsfri testpenna så kan man detektera om det är trådar med 230V i slangarna,
tex, https://www.bauhaus.se/spanningsdetektor-fluke
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Nu är det svårt att förklara hur det låter, men du borde kunna skaka på rören för att höra om det är ledare i röret. Det går rimligtvis 2-5st ledare i slangen och de slår emot väggarna i röret när man skakar det. Ett tomt rör låter inte
 
  • Gilla
Eklanda6 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Provtryckning!
Verkar ju tätt, sjönk en del i början men det är väl på grund av att slangen expanderar av trycket.
Provtryckningsslangar med manometer på ett betonggolv nära avlopp och tejp rullar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Bytte styrdon till golvvärmen i badrummet på ovanvåningen. Det gamla gav upp efter sju år och vi märkte det på att det blev mer eller mindre bastu i badrummet.
Nytt styrdon monterat på kopparledning för golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Nu har vi flyttat in i sovrummet. Återstår att sätta upp sänglampor, måla klart runt fönster (för kallt ute att måla med öppet fönster, färgen torkar inte som den ska), installera kamin och lite smått och gott.

Nyinrett sovrum med säng, lapptäcke, blå väggpanel och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.