36 563 läst · 378 svar
37k läst
378 svar
Störst hus vinner?
Medlem
· Halland
· 4 096 inlägg
Jag, min fru och en son tycker 150-200 kvm är lagom. Då slipper man trängas och har plats för hobbies och pingisbord i gillestugan. 70-talet är favorite piken.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 965 inlägg
Det är också ett sätt använda sin individuella frihet: packa in familjen i ett flygplan och resa till en militärdiktatur i Sydostasien, vara där en månad och sen flyga hem igen. Också ett tydligt sätt att positionera sig i miljö- och klimatfrågan, vilket var ämnet för tråden.K Krille4 skrev:
Min fru är från Thailand och vi har inte kunnat besöka vår familj och släktingar i Thailand på på drygt fyra år p g a att vi fått barn och sen Corona.SågspånPappspikEternit skrev:
Det är normalt forumhyfs att man inte heller klipper och raderar i andras inlägg när man citerar.
Du kan gärna återkomma med en ursäkt när du insett hur korkat ditt inlägg är.
/Krille
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 965 inlägg
Jag beklagar att ni inte kunnat träffa familjen på flera år. Jag beklagar också alla thailändare, i din familj och andra, som måste leva i en militärdiktatur.K Krille4 skrev:
Vilket land man föds i väljer man inte - däremot kan man ju välja om man lever efter jantelagen eller inteSågspånPappspikEternit skrev:
/Krille
SågspånPappspikEternit skrev förnuftiga inlägg även om de blev litet klumpiga gentemot invandrade thailändare. Jag håller med om grundtankarna!
En liten kommentar till detta:
Vi vet alla att det är dålig tillgång på reservplaneter inom bekvämt resavstånd. Resurserna på den här planeten börjar tryta och klimatet snedvrids på grund av den stora användningen av fossil energi. Då gäller det att hitta sätt att göra sitt liv meningsfullt och trevligt fastän man inte nöjesreser med flyg. Inte har en bränsleslukande motorbåt eller snöskoter för nöjes skull. Inte shoppar och över lag inte köper mer nytt än man behöver i vardagen.
Man kan naturligtvis bita sig fast i det gamla liksom den gamla engelska godsägaradeln som fortsatte med sin gamla livsstil som finansierades genom att sälja egendom tills bara herrgården var kvar men jorden och all annan producerande egendom var borta.
Vill man inte det kan man lägga sig och glo på TV och intala sig att allt är hopplöst otrevligt och tråkigt när man inte får leva fullt ut. Bli gnällig och kanske litet deprimerad och ansluta sig till något missnöjesparti.
Jag föredrar att söka efter andra meningsfulla sysselsättningar som ger livskvalitet utan att sluka naturresurser. De underlättas om boendet är anpassat så att det ger förutsättningar och valfrihet för olika slags sysselsättningar. Om det då sedan är fiske eller vävning eller äppelodling eller snickeri eller författarskap.
Jag skrev mitt inlägg utgående från minskad miljöpåverkan.V videopac skrev:
Vi vet alla att det är dålig tillgång på reservplaneter inom bekvämt resavstånd. Resurserna på den här planeten börjar tryta och klimatet snedvrids på grund av den stora användningen av fossil energi. Då gäller det att hitta sätt att göra sitt liv meningsfullt och trevligt fastän man inte nöjesreser med flyg. Inte har en bränsleslukande motorbåt eller snöskoter för nöjes skull. Inte shoppar och över lag inte köper mer nytt än man behöver i vardagen.
Man kan naturligtvis bita sig fast i det gamla liksom den gamla engelska godsägaradeln som fortsatte med sin gamla livsstil som finansierades genom att sälja egendom tills bara herrgården var kvar men jorden och all annan producerande egendom var borta.
Vill man inte det kan man lägga sig och glo på TV och intala sig att allt är hopplöst otrevligt och tråkigt när man inte får leva fullt ut. Bli gnällig och kanske litet deprimerad och ansluta sig till något missnöjesparti.
Jag föredrar att söka efter andra meningsfulla sysselsättningar som ger livskvalitet utan att sluka naturresurser. De underlättas om boendet är anpassat så att det ger förutsättningar och valfrihet för olika slags sysselsättningar. Om det då sedan är fiske eller vävning eller äppelodling eller snickeri eller författarskap.
Jag föredrar nog militärdiktatur jämfört med vad miljötalibanerna tillsammans med såssarna ställt till med i den sista sovjetstaten vi kallar Svärje!SågspånPappspikEternit skrev:
Mja..... då jag var barn fanns det ännu gamlingar som kom ihåg när vi hade militärdiktatur här. Skulle du Jonatan ha varit med om det skulle du ha tyckt att sossarna och miljötalibanerna är gulliga.Jonatan79 skrev:
I grunden håller jag absolut med dig men frågan är väl då vem som avgör vad som är onödigt? Största påverkan på klimatet har människan och enklast skulle väl då vara att minska barnafödandet enligt Kinas tidigare enbarnssystem? Eller förbjuda enfamiljshus helt och även och alla lägenheter som är större än 15 kvm/person? Eller kanske förbjuda alla resor över huvud taget som inte är absolut nödvändiga?H heimlaga skrev:SågspånPappspikEternit skrev förnuftiga inlägg även om de blev litet klumpiga gentemot invandrade thailändare. Jag håller med om grundtankarna!
Jag skrev mitt inlägg utgående från minskad miljöpåverkan.
Sen är väl också frågan hur "ärliga" människor är med varför de t ex inte reser eller bor i ett "litet" hus? Är det för miljöns skull eller är det främst av sndrsa skäl?
/Krille