297 352 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Ja, så är det förstås.Mikael_L skrev:
Att den om inte parkerar ska vara med och betala parkeringsskatten vore dock orimligt. Så kommer det förstås inte att bli i vårt rationella och rättvisa samhälle.
Hjälpet ju inte med alla som köar runt i kvarteret. Ungefär som telefonkö, "din bil står i kö beräknar var på plats om 20 min".P pmd skrev:
För annars får du chansa och då riskerar den bli parkerad med avgift, vilket var syftet att undvika
Inga parkeringsvakter utan kameror och AI-system som kontrollerar smygarna.Unikt namn skrev:
Unikt namn skrev:
Det beror ju på vad km-skatten och el/bränsle-priset blir om det lönar sig!
/Höghus
Om bilen får kontinuerliga rapporter om hur långt man har kommit i sitt handlande så kan den anpassa runt-kvarteret-körandet till det, men visst, det fungerar inte om kön börjar redan där och när bilen kör ut från parkeringen.A AndersS skrev:
Bilen autonomt kan inte veta mera än den sträcka den kört, om det inte finns andra system som kan informera om hur det ser ut framåt, dvs rullar trafiken på i km/h eller står den stilla runt nästa "hörn".P pmd skrev:
Men troligtvis var idén mest ett roligt inlägg.
Inte helt säkert dock.P pmd skrev:
Affärscentrumet kan välja att införa/öka parkeringsavgifter eller låta affärerna betala för att täcka upp skatten.
Eller så något mellanting.
Men det är inte helt osannolikt att förslaget kan slå fel och kosta alla konsumenter ungefär lika, oavsett om man cyklar eller tar bil till affären (eller beställer med hemkörning)
Räcker ju att flytta bilen ut på gatan och sedan in igen för att parkeringen ska avbrytas.Unikt namn skrev:
Sådana system finns redan, men kanske inte på den detaljnivå som behövs för detta tankeexperiment.A AndersS skrev:
Jag var inblandad i ett sådant experimentellt system för cirka 30 år sen, så det är inte direkt ny raketvetenskap.
Javisst!
Men det är ett kul scenario att spekulera om.
Ja, både google och bilens navigation får väl info från alla andra fordon (som är uppkopplade) om hur trafiksituationen ser ut. Man ser ju inbromsningar för rödljus, vägarbeten mm. Så har det väl varit i 10 år. För längre sen var ju bilarna inte uppkopplade i den omfattningen att det funkade, även om det fanns navigationssystem som inhämtade nån slags data av mycket tveksam kvalitet...P pmd skrev: