136 108 läst · 160 svar
136k läst
160 svar
Bergvärme/Elförbrukning skenar!
Moderna BVPar klarar låga temperaturer utan att behöva tillföra extra med elpatron (aka spets/elspets) om borrhålet är dimensionerat rätt. Vi installerade nyligen BVP (och samtigt nytt FTX) Driftsättning var 6/12-21 (-16 grader ute) och BVP gick med eltillsats första dagarna för att snabbare värma upp huset som blev kallt under bytet av värmesystem. Därefter blockerade jag elpatron från att gå in och vi har inte upplevt några problem eller nackdelar att bara köra på kompressor med temperaturer mellan -15 till +6 grader. Vårt borrhål är medvetet överdimensionerat för att känna lugn och för att senare kunna värma en kommande pool trots att många rekommenderar en separat vp för pool. 240m för en Nibe S1155-16kw med 300l VVB. Trähus från 1969, 285kvm inkl källare, 2 vuxna och 4 tonåringar som gillar att dusha i Stockholm.Niklas Wulff skrev:
55 grader? Är det simpla enkekradiatorer och rent av 1-rörs system? 55 grader är inte lämpligt öht för en värmepump.Stickan56 skrev:
Du är i chock och behöver hjälp, säger du. När man hamnar i chocktillstånd så är det viktigaste att man lägger sig ner, gärna med benen högt och med en filt över sig. Drick vatten, försök vila, och dra dig inte för att ringa en nära vän.Henrikn137 skrev:Hej!
Jag fick en chock när elräkningen för vår 125 kvm villa kom och månadens förbrukning ökade från 1581 kwh i december till 5283 (!) i januari. Skillnad på 3702 kwh. Vi har skruvat upp värmen en gnutta, men skillnaden är marginell i temperatur.
Vi värmer huset med en CTC bergvärmepump som står på 55c ecoheat i displayen. Inga blinkande varningslampor.
Vad i hela friden kan denna explosionsartade ökning bero på?
Vårt rörliga elavtal blev precis ännu roligare.
Tacksam för svar
Mvh Henrik
Har råkat ut för samma problemHenrikn137 skrev:
Men det var att värmepump kopplade till elpatroner det kostar mer med elpatron än bergvärme.
Fick räkning på 19700 kr i december
Förra året 6350 kr. Men bor i södra Sverige där vi har dyrast el i landet.
Så är det. Har nu sänkt inomhus temperatur till 18 grader och köpt filtar till hela familjen.
Om typ 2 månader kommer våren så blir det varmare igen förhoppningsvis.
Jag har precis samma förutsättningar som dig men hade druygt 3000 kWh förbrukning i december (och inte överdrivet varmt…). Jag har bergvärme och en Nibe fighter 7kwh. Vad har du för pump?J jani84 skrev:jag är ingen expert men jag bor i Stockholmsområdet och hade en förbrukning på 2400kwh i december och efter lite rattande kom jag ned till 2042kwh (19% lägre än förra året) i januari. Då bor jag i 330kvm med bubbelkopp som är redo 24/7 samt ett par elslingor i några våtutrymmen. Med andra ord tycker jag att dina 5000+KWh låter väldigt väldigt väldigt mkt!
Det beror väl helt på vilket elavtal man har.B Baboobas skrev:
Jag har jordvärme och betalar runt 1100/mån för uppvärmning av 160 kvm.
Pump i borrhålet? Vad menas?E Etrompa skrev:Vår pump i borrhålet havererade, men drog lika mkt ström…Motorn fungerade, men resten av pumpen var skev = pumpade dåligt med vatten och motorn fick pumpa som bara den för att få fram tillräckligt med vatten till att ta ut en gnutta värme. Pumpen havererade naturligtvis helt så småningom. Bytte pumpen och sedan dess har vi haft varmt. Felet var 100 % mekaniskt.
Off the record men bara belysa vad som kan hända vid mätarbyte. I vårt fall vatten men ändå. Efter ett mätarbyte p g a att vattenlev. ville byta mätare av någon orsak så kom sluträkningen på vår gamla mätare. Den var 85.000 kr högre än vad den borde vara vid jämn förbrukning. Vid kontakt med vattenlev. sa de "ojdå", vi får kolla det. Och efter kollen så kom de tillbaka och sa att det var en felavläsning. Jag frågade om inte deras system larmade för en orimlig förbrukning, då svarade de "jo systemet larmar" men den som hade hanterat sluträkningen hade struntat i larmet!