Karinsbostadsrätt Karinsbostadsrätt skrev:
Du har rätt. Grejen är att trösklarna hade skruvar/spikar fast det var inte borrat i betonggolvet och ingen plugg alltså i golvet, så skruvarna var väl i luften, vilket gjorde att trösklarna lossnade. Jag anmärkte på att det fanns fem olika sortes skruvar /spikar på två trösklar och bad om åtgärd. Han satte fast dem med råge men en tröskel sprack ju, och skruvar sticker upp värre än nånsin.
Jag tycker det ska vara ordentligt utfört och även estetiskt snyggt.

Det där ser ut som en fastighetsskötare har gjort det,
En slarvig en!

Den sneda skruven i sidan på diskmaskinen...
Problemet är egentligen inte att den sitter snett, ibland får man göra så för att hitta stumt material att dra skruven i. Men det är nog inte fallet här.
Problemet är att hantverkaren inte begriper det basala i att en skruv tål enorm belastning i längsled med knappt något i sidled med det stora utsticket. Du kan aldrig dra ur den skruven med fingrarna men lätt böja av den.
Tänk en spik som vägrar dras ur, den böjer man några gånger fram å tillbaks så går den av.
Men diskmaskinstillverkaren anger ju att den ska skruvas från sidan?
Ja men den ska skruvas tight mot väggen, då kan skruven inte böjas. Är det inte tight så gör man det tight med en liten träkloss eller vad man har till hands.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Man får vad man betalar för.. finns en anledning till att vissa är mycket billigare än andra.. man får skylla sig själv tycker jag..

• Arg
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A anr145 skrev:
Man får vad man betalar för.. finns en anledning till att vissa är mycket billigare än andra.. man får skylla sig själv tycker jag..
Ah, där kom den klassikern. Hur mycket tycker du att detta arbetet är värt? Tror du verkligen att det var så lite som kunden betalade? Och tycker du att kunden fick det som kunden betalade för så tror jag att alla andra upplever din värdering av riktigt uselt arbete som väldigt högt. Jag kan gärna komma till dig och leverera motsvarande kvalitet för det priset. Deal?

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
J JPW skrev:
Ah, där kom den klassikern. Hur mycket tycker du att detta arbetet är värt? Tror du verkligen att det var så lite som kunden betalade? Och tycker du att kunden fick det som kunden betalade för så tror jag att alla andra upplever din värdering av riktigt uselt arbete som väldigt högt. Jag kan gärna komma till dig och leverera motsvarande kvalitet för det priset. Deal?
Det var en väl tilltagen offert och inget billigt svartjobb. Jag agerade i tron att anlita en hantverkare helt enkelt, finns ju firma och allt. Jag anlitade en firma på grund av att jag är okunnig inom hantverk.

• Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Det var en väl tilltagen offert och inget billigt svartjobb. Jag agerade i tron att anlita en hantverkare helt enkelt, finns ju firma och allt. Jag anlitade en firma på grund av att jag är okunnig inom hantverk.
Jag förstår det mycket väl, och jag lider med dig. Därav min retoriska fråga inte till dig utan till den jag citerade, som jag tycker kommer med ett egoistiskt och unket påhopp på dig.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
"varför ens ha trösklar”

finns flera skäl, de flesta golvtillverkare klassar det som ett installationsfel att inte del av golvet mellan olika rum.
Sedan är det inte helt ovanligt att underlaget lutar både hit och dit, så ty man faktiskt måste dela av golvet.
Men sätter man en tröskel ska den inte skruvas så den spricker och man ska inte slå tårna i några skruvar..

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Första gången jag kommenterar på detta forum.
Och tycker de flesta liknande trådar är extremt petiga och har ingen förståelse för hantverk och trämaterial.

Men! Detta är nog något av det värsta jag sett.
Enkla och väldigt vanliga arbeten att utföra, och totalt misslyckats med varje moment.
Var snickare i 15 år och arbetsledare/projektledare i 2 år, och har aldrig sett något liknande.
Och just detta är tyvärr vart byggbranchen är påväg.

Bestrid fakturan och hota med att hänga ut dom på nätet, om de har någon officiell sida.

Beklagar att du stött på en sådan ”hantverkare”.
Det finns faktiskt fortfarande folk med ”yrkesstolthet”, fastän de flesta, som t.ex. jag, byter bransch.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
J JPW skrev:
Jag förstår det mycket väl, och jag lider med dig. Därav min retoriska fråga inte till dig utan till den jag citerade, som jag tycker kommer med ett egoistiskt och unket påhopp på dig.
Tack så mycket för stöd! Jag håller på skriva saklig och faktabaserad återkoppling med bilder till hantverkaren. Känns jobbigt att skicka iväg det. Detta är ett suverän peppforum och jag är glad för alla tips etc.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Du får låtsas att min termos är ett vattenpass.
Men antagligen är den rak om dörren är det.
Wow, vilket pedagogiskt svar! Lär mig grejer här. Tack! Ska kolla detta med min karm.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Holken147 skrev:
"varför ens ha trösklar”

finns flera skäl, de flesta golvtillverkare klassar det som ett installationsfel att inte del av golvet mellan olika rum.
Sedan är det inte helt ovanligt att underlaget lutar både hit och dit, så ty man faktiskt måste dela av golvet.
Men sätter man en tröskel ska den inte skruvas så den spricker och man ska inte slå tårna i några skruvar..
mins polare hamna i rullstol ett tag efter en olycka då såg man hur idiotiskt det är med trösklar

Det är en firma och hen skulle vara utbildad inom snickeri men jag väljer att inte namnge för att skapa trubbel..
Hen får de ge sparken.

A anr145 skrev:
Det var inget billigt svartjobb.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maria01 skrev:
mins polare hamna i rullstol ett tag efter en olycka då såg man hur idiotiskt det är med trösklar
det finns trösklar för handikappanpassning, som ska vara lättare att ta sig över.
Och om jag inte har helt fel så får man sådant betalat av landstinget om man hamnar i rullstol permanent.

H Holken147 skrev:
det finns trösklar för handikappanpassning, som ska vara lättare att ta sig över.
Och om jag inte har helt fel så får man sådant betalat av landstinget om man hamnar i rullstol permanent.
Nej, men man kan ansöka hos kommunen.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.