Unikt namn
P pmd skrev:
Att sätta betyg kan väl få vara ömsesidigt? Jag vill inte förbjuda ett bolag att bedöma sina kunder, men jag kanske inte vill anlita ett bolag som registrerar mig med ett omdöme.
GDPR är väl relevant i det här sammanhanget också?
Jag är faktiskt delvis emot betygsättningshetsen, även om jag även ser fördelarna med omdömen och recentioner.
Eftersom det finns vissa risiga drivkrafter som blir alldeles för starka när betyget sedan används emot den som fått betyget.
Just i det här avseendet blir det "lätt" för tjänsteleverantörer att straffa sina chaufförer med betyget och på så vis slippa engagera sig öht i förarnas vardag. Man överlåter ansvaret till pöbeln på torget.
En förare som får ett straff eller kanske blir avstängd pga ett betyg den upplever felaktigt kan då ta på sig att försöka ändra betyget.

Jag vet inte vad "bra kund" skulle fylla för syfte öht.
Kan en chaufför skippa en kund med dåligt betyg utan att få samma negativa konsekvenser?
Vad särskiljer en bra kund från en dålig? Är en bra kund pratglad, eller sitter tyst i ett hörn och stör inte chauffören.

Det finns en relativt ny film där alla innevånare har sitt "medborgarebetyg" på bröstet synligt för alla. Jag uppfattade det som att alla kan betygsätta alla.(men jag har bara sett trailern ännu) Får du ett för dåligt betyg så börjar det hända dåliga saker...
Det kanske är något att sträva efter.:thinking:

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Du tror att det kommer att stiga kraftigt. Jag tror att de kanske kommer att stiga kraftigt, men jag är definitivt inte tvärsäker på det. En tredje person tror kanske att bränslepriserna kommer att sjunka.
Ja men precis, det är ju som med exempelvis aktier, vissa köper baserat på sin egen analys, andra på andras, oavsett så gör man sitt val och får ta konsekvenserna av det. Rättvist eller ej så får man ta sin dom när Volvo går upp eller ner.

Mikael_L
J JohanLun skrev:
Varför sitter det en människa på varje pendeltågsstation? Går det inte att automatisera? Det finns ett otal exempel. Sen finns det givetvis lika många exempel där man kunnat plocka bort människan.
Japan först och sen Kina, tippar jag kommer vara föregångsländerna där vi snabbast kommer se hur människor ersätts. Båda länderna har ett utpräglat problem med sin befolkningsstruktur och kommer allt snabbare åka in i brist på arbetskraft, så de kommer ha tydligare vinst med att effektivisera bort allt som är lite onödigt att en människa sköter.
Lägg sen till innovationskraften och teknologinivån, så tycker åtminstone jag mig se det komma.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japan först och sen Kina, tippar jag kommer vara föregångsländerna där vi snabbast kommer se hur människor ersätts. Båda länderna har ett utpräglat problem med sin befolkningsstruktur och kommer allt snabbare åka in i brist på arbetskraft, så de kommer ha tydligare vinst med att effektivisera bort allt som är lite onödigt att en människa sköter.
Lägg sen till innovationskraften och teknologinivån, så tycker åtminstone jag mig se det komma.
Vad säger vi om den gubben som sitter vid foten av alla rulltrappor i Moskas Metro?
8694670965_a8f2ca6754.jpg

Mikael_L
Ett arv från kommunisttiden.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
A AndersS skrev:
Att den ibland måste samordnas med reglerad transportverksamhet som skolresor, färdtjänst, sjuktransporter, etc, på vissa platser för att även allmänheten sedan t.ex. ska kunna få en taxiservice utifrån ett helhetsperspektiv.
Det tror jag inte behövs. Kommunen kan köpa in de tjänsterna utan att reglera andra transporttjänster. Det är en fråga om nivån på kommunalskatten.
(Sjuktransporter är inte en kommunal angelägenhet, f.ö.)

P
D djac skrev:
Vad säger vi om den gubben som sitter vid foten av alla rulltrappor i Moskas Metro?
[bild]
Kollar han biljetten innan folk får åka uppför rulltrappan?

• Haha
djac
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Kollar han biljetten innan folk får åka uppför rulltrappan?
Nä, de sitter och bevakar rulltrappan, kan stoppa dessa vid fara men de kan inte starta den igen.. många arbetstillfällen

D
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-studie-elbil-kan-kapa-utslappen-med-89-procent

'Att bygga en Tesla Model 3 Standard Range Plus ger upphov till lika stora koldioxidutsläpp som att köra 1 800 mil i en Volkswagen Passat med bensinmotor. Men bensinbilen ska också tillverkas, och sedan ska den köras i ytterligare många år – hela tiden på bensin.'

Diagram som jämför utsläpp under bilars livscykel baserat på olika bränslekällor, där elbilar är mest miljövänliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sunnis
  • Laddar…
Så, istället för kilometerskatt ska man betala när bilen står still?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Unikt namn
Vore ju kul om man i framtiden skickade iväg sin självkörande bil några varv runt kvarteret för att slippa parkeringsskatten medan man handlar :crysmile:

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vore ju kul om man i framtiden skickade iväg sin självkörande bil några varv runt kvarteret för att slippa parkeringsskatten medan man handlar :crysmile:
Och runt kvarteret är det köbildning så du får vänta i 15-30 min innan bilen kommer fram efter du är klar för att alla vill unvika avgifterna så det är fullproppat med bilar:crysmile:

P
hsd hsd skrev:
[länk]
Vad kommer administrationen av det att kosta? Stormarknader blir tvungna att införa parkeringsavgifter (P-skivor duger inte) för att det ska finnas något att beskatta.

Varför ska cykel och buss klassas som "önskvärd mobilitet"? Det låter mer som en miljöpartistisk idé än något som ett statligt verk har hittat på.
Vem är den där Åsa Romson, som deltar i projektet, förresten …?

• Gilla
PNI
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Så, istället för kilometerskatt ska man betala när bilen står still?
Idioti, men det kommer inte att drabba mig så jättemycket. Jag får i stort sett allting hemkört numera.
Ibland behöver jag åka och hämta paket hos ett postombud, men då blir det väldigt kort parkering.

Ibland borde nog utredningsförslag skickas ut på remiss …

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.