54 450 läst · 190 svar
54k läst
190 svar
Hantverkare slarvat?
Varför skruvad skruvar uppåt? Jag är väldigt okunnig imon skruvar o grejer…tack för förklaring. Jag håller på att skriva återkoppling till hantverkaren, lägger i tydliga bilder och vad det är jag har anmärkningar på.D Dr Benz skrev:Jag hade ALDRIG accepterat detta. ALDRIG. Detta är inte en hantverkare som gjort..
Skruven till diskmaskinen… brukar skruvas uppåt men om skruven måste gå på sidan så får man fundera på en passbit eller liknande.
Skruvarnai tröskeln ser som en koja någon byggt…
Att någon kan lämna det så här oavsett om man är hantverkare eller inte är för mig omöjligt att förstå.
Hur många som tar hjälp och får skit efter sig för att någon klabbat kan man undra över..
Sen har ha bankat mer tröskeln så att färgen skavts av. Då får man ju måla efteråt….
Det kanske finns på olika sätt men dom jag har monterat har man skruvat upp i bänkskivan. Sen kanske det inte går av olika anledningar. På Ikea har man ett vinkeljärn med plastklackar.
men tröskeln tar ändå priset…
golvet bakom spis anser jag spelar mindre roll så länge inte hjulen/fötterna i bakkant hamnar utanför och att den då lutar bakåt.
golvet bakom spis anser jag spelar mindre roll så länge inte hjulen/fötterna i bakkant hamnar utanför och att den då lutar bakåt.
D Dr Benz skrev:Det kanske finns på olika sätt men dom jag har monterat har man skruvat upp i bänkskivan. Sen kanske det inte går av olika anledningar. På Ikea har man ett vinkeljärn med plastklackar.
Tack! Mycket värdefull input. Trösklar var läsa innan men de var ok i alla fall. Nu med skruvar, spricka, avskavd färg…. Nu undrar dessutom jag om jag ska kolla bakom alla lister för det verkar som det är bara 1-3 mm avstånd till vägg på många ställen. Vad blir det för risk för konsekvenser? Vet du det? Eller någon?
ena tröskeln är mellan hall-vardagsrum, den breda. Den andra mellan kök-hall. Nu i efterhand, varför instruerade inte jag att lägga golv utan tröskel mellan hall o kök? Jag tänkte att yrkesmannen skulle fixa det snyggt men jag ser ju mitt ansvar i det hela. Nästa gång ska jag ha en supertydlig checklista för varenda detalj så det inte blir missförstånd eller fel.T tergo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina ögon gråter blod när jag ser skruvarna som använts till trösklarna.
Ang. Golvet: trä är ett levande material och måste kunna röra sig med årstiderna då det krymper och sväller. är avståndet för litet till något fast, typ vägg, kan golvet inte röra sig som det vill i sidled och då börjar det trycka uppåt i stället. Resultatet kan bli ett golv som är ojämnt, men vågor i sig etc. Men detta är baskunskap för någon som har med trä att göra och tveklöst något som "den som gjort detta" SKA veta om.
Ring ansvarig på firman. Skickar de samma hantverkare så säg nej. Detta är under all kritik.
Ang. Golvet: trä är ett levande material och måste kunna röra sig med årstiderna då det krymper och sväller. är avståndet för litet till något fast, typ vägg, kan golvet inte röra sig som det vill i sidled och då börjar det trycka uppåt i stället. Resultatet kan bli ett golv som är ojämnt, men vågor i sig etc. Men detta är baskunskap för någon som har med trä att göra och tveklöst något som "den som gjort detta" SKA veta om.
Ring ansvarig på firman. Skickar de samma hantverkare så säg nej. Detta är under all kritik.
den ljusa ”tröskeln” ser ut som en del av en gammal bänkskiva….Karinsbostadsrätt skrev:ena tröskeln är mellan hall-vardagsrum, den breda. Den andra mellan kök-hall. Nu i efterhand, varför instruerade inte jag att lägga golv utan tröskel mellan hall o kök? Jag tänkte att yrkesmannen skulle fixa det snyggt men jag ser ju mitt ansvar i det hela. Nästa gång ska jag ha en supertydlig checklista för varenda detalj så det inte blir missförstånd eller fel. [bild] [bild]
det är svårare att ha golv utan trösklar för det ställer enorma krav på att avståndet till vägg och övriga saker är korrekt.
har man för lite avstånd kommer golven att börja lyfta sig. Kanske inget man ser alltid men det märks när man går på det.
har man för mkt avstånd så kommer man se springan mot listen när det krymper.
jag är inte ens hantverkare men jag hade aldrig funderat över att använda sådana skruvar…. Hemskt.
när det gäller diskmaskinen hade jag iaf framfört hur det skulle bli för den jag gjorde jobbet åt innan jag satte dit den.
Tack! Jag förstår att det inte är enkelt att göra hela golv, men innan bodde jag i hus, det var 75 kvm golv med integrerad kök-vardagsrum-hall på ena våningen. Tänker yrkesmän fixar sånt. Ångrar att jag inte tänkte på att be om ett "helt" golv men det är inget att göra. Får se till att tröskeln blir fixad iaf.
Det är en enmansfirma och mitt livs största misstag är här. Jobbet är betalat, jag såg felen i efterhand. Nu tjatar jag om efterfix och det är inte helt friktionsfritt. Jag var fokuserad på andra saker när jobbet gjordes (jobb etc) och glad att det blev fint, så jag tänkte inte på att göra en ordentlig besiktning. Lärt mig läxan!! Har tidigare i livet lärt mig att inte köpa bilar av kompisar, nu lärde jag mig detta. Det är fint med lärdomar fast även bökigt.
Det gör det klart mycket jobbigare.Karinsbostadsrätt skrev:
Kommer han (antar att det är en han) inte och åtgärdar detta utan tycker det är ok resultat, så fråga om han då tycker det är ok att du lägger ut företagsnamnet och länk till deras hemsida (om de har någon) för då är det ju bra reklam om han är nöjd med resultatet.
Om han inte åtgärdar så lägg ut en varningstråd om företaget ändå!