Byggt ett fräsbord. Mitt första.... :oops:

Egetbyggt fräsbord av MDF med blå adaptrar, monterat på arbetsbockar i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I brist på låsbar strömbrytare får man improvisera.

Handöverfräs monterad upp och ner under ett hemmagjort fräsbord med klämmor, omgiven av träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pehu1004 och 6 till
  • Laddar…
Använt mitt improviserade fräsbord för att göra ett lock till cyklonen.

Dammavskiljarens hemgjorda trälock på en metallcylinder och svart topp, nära en röd verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
T
skoge skoge skrev:
Har du kollat datummärkning på hjälmen?
hehe, den har några år på nacken så mycket vet jag, den är från mitten till slutet 90-tal skulle jag tro. Köpte den ny då. Finns det sån menar du? Du tänker att hjälmen blir sämre med tiden, eller?
 
Datum på hjälmar är för att se hur länge de ska funka som just hjälmar. Som hållare för visir är det datumet inte speciellt relevant.
 
Höghus Höghus skrev:
Räknas gaffa-tejp som verktyg?
Fixat trasiga hyllor i hotell-kylen och justerat en disk-propp som inte passade.

/Höghus
En väl investerad Euro för en en rulle gaffa-tejp. Den medhavda äggkokarens strömbrytare föll isär i småbitar. Ihopplockad, stelopererad och fixerad.
Man vill nog inte veta vad det är i vattnet om kokaren ser ut såhär efter en vecka.

/Höghus

En äggkokare lagad med gaffatejp på strömbrytaren och kalkavlagringar i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Letade tröskelautomater för något tag sedan då jag behövde för mina två nya skjutdörrar, hittade 120cm långa till kraftigt reducerat pris, prefekt för ena dörren, för långt för andra. Tänkte att det ju inte kan vara någon större sak att korta. Hade tillverkaren i kortare längder kunde det ju inte vara någon radikal skillnad på de korta och långa.
I stort verkar det vara att flytta lite hål och några styrningar. men några fjädrar var pressade på plats, egentligen inte så svårt att hitta en annan lösning men ville göra liknande.

Hade köpt en hydraulisk krimptång för ett tag sedan, tänkte det skulle gå klämma med minsta storlek men var för stor och blev något helt annat. Kom på idén att ta två muttrar som passade en större storlek och göra passande spår för klämningen, ser ut att bli som jag ville.

Bara att slå ut en "pigg" ur godset som en fjäder ska hakas i så är alla moment klara. Den delen är jag inte riktigt klar med hur den ska göras. Närbild av en tröskelautomats fjädermekanism med anpassningsarbete på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bortslipad press till höger, klämtest med minsta hylsan näst längst ut och test med muttrarna precis längst ut. Då ska det bara mätas och klämmas fast på rätt ställe.
Hydraulisk krimptång med hylsan och komponenter för att modifiera tröskelautomat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
T tobiast skrev:
hehe, den har några år på nacken så mycket vet jag, den är från mitten till slutet 90-tal skulle jag tro. Köpte den ny då. Finns det sån menar du? Du tänker att hjälmen blir sämre med tiden, eller?
Vart 5:e år ska hjälmen bytas... plasten åldras som bekant.
Sätter man en hand på varje sida ovanför hörselskydden och klämmer ihop så kan den spricka... inte mycket till skydd
 
Hep Hep skrev:
Datum på hjälmar är för att se hur länge de ska funka som just hjälmar. Som hållare för visir är det datumet inte speciellt relevant.
"Nu blir det en kombihjälm, bara att skifta mellan huggvisir och svetsskärm mellan jobben."

Står enligt ovan i inlägget... alltså högst relevant i detta fall
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Då får han väl be som är i närheten när han ska svetsa att ge fan i att klämma honom på hjälmen.
 
  • Gilla
  • Haha
tobiast och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Då får han väl be som är i närheten när han ska svetsa att ge fan i att klämma honom på hjälmen.
Brukar du ha huggvisir när du svetsar?
Om han använder en gammal hjälm till att hålla svetsvisir är helt okej...
 
T
skoge skoge skrev:
Vart 5:e år ska hjälmen bytas... plasten åldras som bekant.
Sätter man en hand på varje sida ovanför hörselskydden och klämmer ihop så kan den spricka... inte mycket till skydd
skoge skoge skrev:
Brukar du ha huggvisir när du svetsar?
Om han använder en gammal hjälm till att hålla svetsvisir är helt okej...
Det var en tight bytesintervall... Jag kör hjälmen som kombination mellan huggning och svetsning. Hjälmen är mest för vedhuggning. Det blir inte mycket skogshuggning och fällning numer. Så den får klara sig så länge den håller ihop visir, kåpor, och svetsskärm.
 
Testade min nya Kindling Cracker, köpt här på byggahus webshop. Jag konstaterade att det blir vansinnigt smuligt på golvet invid kaminen när man använder den. Prototypade en idé till lösning med hjälp av en förbrukad stekpanna och en bit plyfa som låg och skräpade. Hann tyvärr inte testa funktionen speciellt mycket, men det såg lovande ut. Vackert var det inte.

Kindling Cracker vedklyv placeras ovanpå en gammal stekpanna och en bit plywood på snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobiast och 2 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Testade min nya Kindling Cracker, köpt här på byggahus webshop. Jag konstaterade att det blir vansinnigt smuligt på golvet invid kaminen när man använder den. Prototypade en idé till lösning med hjälp av en förbrukad stekpanna och en bit plyfa som låg och skräpade. Hann tyvärr inte testa funktionen speciellt mycket, men det såg lovande ut. Vackert var det inte.
Är inte tanken, att man ska ha den i vedboden? :thinking:
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Det är möjligt, men det passar inte mig.
 
mattiasp mattiasp skrev:
Testade min nya Kindling Cracker, köpt här på byggahus webshop. Jag konstaterade att det blir vansinnigt smuligt på golvet invid kaminen när man använder den. Prototypade en idé till lösning med hjälp av en förbrukad stekpanna och en bit plyfa som låg och skräpade. Hann tyvärr inte testa funktionen speciellt mycket, men det såg lovande ut. Vackert var det inte.

[bild]
Immobil Immobil skrev:
Är inte tanken, att man ska ha den i vedboden? :thinking:
Alltså har man snö på golvet vid kaminen så är det dragit..
 
  • Haha
  • Gilla
Andreas. och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.