Hej,
Vill rådfråga er, skulle ni godkänna ”skarvar” som dessa i ett bredspacklat rum. Dessa är pga ”plattorna”rör sig. Det är alltså ett radhus med gipsväggar som är bredspacklade. Dessutom riktigt dåligt på vissa ställen så dom ska komma tillbaka och åtgärda vissa uppenbara grejer. Men dessa ”linjer” vill dom inte göra något åt.

Vi hade också fått fast pris, med spackling och målning 2 gånger men nu krävdes det mer spackling och målning 3 gånger istället så dom vill ha mer betalt. Dock var offerten räknad på 40 timmar men målarna har vart hos oss 44 timmar.

Jag anser att fast pris är fast pris. Har dom missbedömt hur mycket jobb som krävs är det inte mitt problem.

Iom extra slipning och målning är väggarna dessutom flammiga, vi kör glans 7 med
Jotun proff akrylfärg.

Jag har målat öveiga rum i vårt hus men dock på renoveringsrapet och klarat mig rätt bra utan flammighet med glans 7, och då är jag semiamatör, renoverat helt radhus, bytt golv, tak, spacklat väggar och satt upp renoveringstapet i alla andra rum, lister etc. Men nu det sista orkade jag inte mer så vi tog in en målare för hall och vardagsrum och hade kanske lite höga förhoppningar.

• Vägg med märkbara skarvar efter bredspackling i ett radhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skriver bredspacklat men från resten av beskrivningen tolkar jag det som att det är skarvspackling av gips som utförts?

Det ser ut som sjunk i skarvarna och kanske att remsan är dåligt satt så att det är luft bakom. Är varken målare eller besiktningsman men jag hade inte heller varit nöjd med det.

Om ni verkligen är fastpris ni har avtalat är det det avtalade priset som gäller.

• Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Det var ju skarvar från gipsskivorna/tapeten men det borde dom löst när dom spacklade hela rummet.

Att han antagit att det skulle gå åt 2 vändor med målning men det i själva verket går åt mer jobb för underlaget var i sämre skick än förväntat borde väl ligga hos målaren att undersök rummet innan man får ett pris.

20.000:- för ca 20-25kvm + material på ca 5000:-, allt ex moms.

Det är ju inte så som vi skulle krävt tillbaka pengar om dom skulle gjort det snabbare…

Nog får man utgå från att "spackling" innebär att man inte vill ha kvar synliga skarvar mellan gipsskivor?

• Gilla
cpalm och 9 till
  • Laddar…
Fast pris är som du säger fast pris.
Men då skall det stå just fast pris och inte bara vara en allmän offert med en tidsuppskattning.

• Gilla
splinter
  • Laddar…
Claes Sörmland
tensiden tensiden skrev:
Fast pris är som du säger fast pris.
Men då skall det stå just fast pris och inte bara vara en allmän offert med en tidsuppskattning.
Typiskt sett är en offert ett skriftligt erbjudande om ett visst arbete till ett visst pris. Vid accept så definierar offerten ett fast pris.

Sen uppstår ju ofta problemet att offerten skrivs för tidigt eller är oklar så att den är inkomplett och arbetet ändras dessutom under tidens gång på oklara sätt. Då uppstår ännu en tråd på BH där det är oklart vad som har avtalats.

Det beror ju också på formuleringen i offerten. Ofta finns där en "förtydligande" text. SOm tydligen i det här fallet att det baseras på 40h, eller att dte skall strykas två gånger. I så fall kan det tolkas som ett fast pris för två strykningar, inte nödvändigtvis att dte skall vara färdigt. Och att det är ett fast pris för 40h arbete.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Avtalat var att måla och spackla om rummet och hallen, det känns som sista vändan skedde i trötthet och slarvighet. Att han uppskattade att det skulle ta 40 timmar för att måla två gånger hade han tjänat ca 10-12 timmar på sin offert vilket vi hade fått ta. Men nu har det tagit 44 timmar med 3 gånger målning och extra så förstår inte heller varför han är irriterad. Materialet står vi för och han arbetstiden.

Om man undersökt det hela lite närmare kanske man skulle satt reniveringsgips istället.

Jag har själv dessutom fått stå och skära ut hål för elkontakter och kabeldosor i väggarna för dom har bara kört på/över i princip, göra rent kabelhattar etc för att få på täcklocken igen.
Tid jag inte får betalt för.

Det här var alltså en firma med många och bra rencensioner.

Dock ska dom åtgärna missarna men vill ha mer betalt och vill inte fixa den fula skarven från golv till tak.

• Ojämnt utskuret hål i en vägg för en elkontakt, med synliga spackelskarvar och slarvigt måleriarbete.
    Skapa konto
  • Slarvigt spacklingsarbete vid väggens bas med synliga skarvar och dålig täckning nära eluttag.
    Skapa konto
  • Ovälmålad vägg med otillfredsställande arbete kring öppna eluttag och synlig isolering.
    Skapa konto
  • Ojämn och slarvigt utförd hörnspackling och målning vid dörrkarm.
    Skapa konto
  • En dåligt utförd skarv mellan två väggdelar som går från golv till tak, med synlig ojämnhet och slarvigt måleri.
    Skapa konto
  • Nymålad vit vägg med dåligt utsågat hål för eluttag och synlig ful skarv vid hörn.
    Skapa konto
  • Ojämn och slarvigt utförd skarv mellan vägg och tak med synlig spackling och färgskillnader.
    Skapa konto
  • Närbild av en vägg med dåligt utförd skarv där tapet ser slarvigt skuren ut och bubblar upp vid en dörrkarm.
    Skapa konto
  • Dåligt utförd väggmålning med synlig skarv och slarvigt spackelarbete från golv till tak.
    Skapa konto
  • Ojämn och dåligt målad skarv längs en dörrkarm upp till taket.
    Skapa konto
  • Målat rum med synlig skarv och slarvigt spackelarbete vid ett fönsterkarm.
    Skapa konto
  • Nymålad vägg med synlig skarv och elkontakthål, tecken på slarvigt renoveringsarbete.
    Skapa konto
  • Oslarvat skuret hål i en vit vägg med synliga elkablar och delar av en kabeldosa, utan finish.
    Skapa konto
  • Ojämnt utsågat hål i en vitmålad vägg med synlig elkontakt, tecken på slarvigt hantverksarbete.
    Skapa konto
  • Arg
  • Ledsen
  • Wow
cpalm och 7 till
  • Laddar…
Mycket slarvigt! Har du betalt allt ?

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Det beror ju också på formuleringen i offerten. Ofta finns där en "förtydligande" text. SOm tydligen i det här fallet att det baseras på 40h, eller att dte skall strykas två gånger. I så fall kan det tolkas som ett fast pris för två strykningar, inte nödvändigtvis att dte skall vara färdigt. Och att det är ett fast pris för 40h arbete.
Men det råder inte helt fri avtalsrätt här. Konsumenttjänstlagen ställer krav på att näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. D v s konsument kan utgå från att offerten ska tolkas utifrån att den beskriver ett fackmässigt arbete.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket slarvigt! Har du betalt allt ?
jag har inte betalt och kommer betala när allt är utfört snyggt och jag är nöjd.

Offerthandling för målnings- och renoveringsarbete i hemmiljö, inklusive detaljerad arbetsbeskrivning och förutsättningar.
Skapa konto

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Ubbe55 och 4 till
  • Laddar…
Bravo! Äntligen någon som inte betalar i förskott! Stå på dig, resultatet ska vara mycket bättre än så där.

• Gilla
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ser tydligt ut. Bara för företaget att kavla upp ärmarna och slutföra arbetet. För fackmässigt utfört är det inte.

• Gilla
Oldjoe och 3 till
  • Laddar…
Det enda som avvikit är att jag inte orkade skrapa det sista av strukturtapeten och det skulle tagit ca 45 min. Frågade firman om det var ok att dom gjorde detta. Det var det, men sen när dom kom så drog dom bort allt med kniv istället. Tog 2 timmar extra, och dessa är alltså inräknade i de totala 44 timmarna.

jag frågade även om dom kunde limma fast 3 smygar runt altandörren som redan var färdigsågade när dom spacklat och målat färdigt.

Fyfaen så det ser ut!!!

Detta är anledningen till att jag gör allt själv, nästan.
Elektriker brände jag 3 st på ett litet jobb, bara den sista fick betalt.
Betongaren som skulle hjälpa mig gjuta skickade jag hem utan betalning....
Sprängaren körde sönder sin grävare, jag hjälpte till och laga den, sen rev han ner min teleledning, då hjälpte han mig att gräva ner den, jag tog en dag ledigt vid reparationen och lastningen, tur det för bägge, och han drog av på sprängjobbet. Hålla handen, koka kaffe, hjälpa till och vara pragmatisk åt bägge håll vid betalning, OM den ska utgå ;-)

Jag gillar hantverkare, hoppas de gillar mig, men några har faen inte fått betalt, i detta fall så skulle de inte fått betalt...

• Gilla
Kurtivan och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.