Slog ni vattenfalls rörliga jan -22 (bara för er med timmätt)

• Antal röster
    30
Attitudeswe
Om jag på vattenfall.se kollar rörligt elpris för alla i mitt postnummer jan 2022 med 20.000kWh förbrukning så skulle jag betalt 144öre inkl alla skatter + årsavgift på 540kr (och fått skidglasögon med påstått värde 1300kr)

Nu kör jag tibber timmätt och fick faktura på
1 833,63 kWh à 115,87 öre/kWh. Inkl. elcertifikat och 100% förnybar energi. + Moms + (470kr årsavgift inkl moms). Tibber fakturerat timme för timme - så intressant om man har en fördelaktig förbrukningsprofil.

Kundkraft kollektivet styrs för första gången nu till timmätt?

Iaf: lyckades jag betala 0.84 öre mer men med 0.35öre lägre fast avgift utslaget på 20.000kwh.

I dec när jag faktiskt ansträngde mig att manuellt styra värmen bättre än prylarnas autoläge så var jag 1.5öre bättre än månadsrörligt

Hur lyckades ni andra?

Idag köpte jag en sensibo för att automatstyra llvp - får utvärdera om en månad hur lång tid den tar att betala sig själv...

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
B
0.94 kr/kWh inkl moms och månadsavgifter. Exkl nätavgifter och elskatt. Se3.

Sista dagarna i månaden drog ner medelpriset mycket. Nästan hela övriga månaden var uppvärmningen i huvudsak förbränningsbaserad, men när priset är 5 -10 öre/kWh på börsen kan pannan på vila...

Spännande att kundkraft skickar kunderna till tibbler.
https://www.svd.se/tibber-koper-kundkraft
Högst oväntat

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
B BSOD skrev:
Högst oväntat
Ja, verkligen. Väcker ju definitivt misstankar om att man inte är oberoende och väljer utifrån kundens bästa.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Hur lyckades ni andra?
Bra initiativ! Skall bli spännande att se resultatet.
Har själv resonerat att man med elvärme borde spara några ören att gå till timpris utifrån hypotesen att förbrukningen är jämnare över dygnet jämfört med snittkunden.
Aktiverade timmätning härom dagen för att kunna göra en skrivbordsjämförelse.

B
Lite kul när man tittar på förbrukningsmönstret.
Dels att det är så stor skillnad mellan dagar med lågt pris, men också att man ser att maxtimmen där man förbrukade mest effekt väldigt ofta är efter 22 eller till och med mitt i natten.

Kör ngenic på värmepumpen.
Tabell över elförbrukning med dagliga och timvisa värden visar högre nattförbrukning, troligen från värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1595kWh i januari (-3% jmf med december) använder Greenely timmätt, 1.07kr/kWh inkl. moms, elcertifikat + 470kr årsavgift inkl. moms i SE3.
Vattenfall rörligt för mitt postnummer 1,60kr/kWh + elcertifikat + påslag + avgift + moms.

Attitudeswe
K katho75 skrev:
1595kWh i januari (-3% jmf med december) använder Greenely timmätt, 1.07kr/kWh inkl. moms, elcertifikat + 470kr årsavgift inkl. moms i SE3.
Vattenfall rörligt för mitt postnummer 1,60kr/kWh + elcertifikat + påslag + avgift + moms.
Priset vattenfall presenterar på https://www.vattenfall.se/elavtal/teckna-elavtal/Teckna ett fossilfritt elavtal - Vattenfall är inkl påslag, moms och certifikat (liksom temporär rabatt första 6 mån)

Göteborg se3:

• Skärmdump av Vattenfalls webbsida med elavtal, visar prisinformation och kampanj med skidglasögon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
Priset vattenfall presenterar på [länk] ett fossilfritt elavtal - Vattenfall är inkl påslag, moms och certifikat (liksom temporär rabatt första 6 mån)

Göteborg se3:
Stämmer, får samma nu när jag gick till rätt sida, 1,44kr/kWh + årsavgift, Stockholm SE3. (y)

Lyckades hålla mig på 1.05kr/kWh under januari. Känns helt ok.

• Gilla
Solar53
  • Laddar…
Snitt på 1.04kr januari Tibber. SE3. Gör inget speciellt, luft vatten utan ngn speciell dygnsstyrning.

110öre/kWh utan större ansträngning än att jag tryckte igång tvättmaskinen på senare på kvällen.

C cpalm skrev:
Har själv resonerat att man med elvärme borde spara några ören att gå till timpris utifrån hypotesen att förbrukningen är jämnare över dygnet jämfört med snittkunden.
Tror nog inte hypotesen håller. Pengarna finns att spara där man har ojämn förbrukning som antingen råkar infalla under billiga timmar eller kan styras till billiga timmar. Ladda av elbil samt köra tvätt och diskmaskin är typiska exempel.
Värmepannan var det som gjorde att jag var förlorare i december när jag togs lite på sängen. Sedan dess har jag gjort den "smart" så den tar hänsyn till spotpriset och jag eldar i kamin när elen är som dyrast.

99öre/kWh för januari SE3. Solceller (118ör/kWh såld el), Ngenic tune på bergvärmen, smart laddning på elbilen, tvättmaskin samt diskmaskin på nätterna när det passat.

C
A Anaii skrev:
Tror nog inte hypotesen håller.
Nä, som @Attitudeswe konstaterar är det åtminstone ingen självklarhet. Skall bli intressant att börja jämföra så fort jag får in timförbrukningen för februari.

Samtidigt måste det teoretiskt sett vara så att man med sitt ordinarie förbrukningsmönster antingen ligger över eller under snittkurvan och därmed antingen vinner eller förlorar på ett volymvägt månadspris. Må sen vara att skillnaden kan vara liten, men det är en annan diskussion.

Sen kan det så klart vara så att den som är vinnare ett år är förlorare ett annat år. Det kanske är så du menar?

För egen del domineras elförbrukningen kraftigt av uppvärmningen, så potentialen att styra konsumtionen i tid är högst begränsad.

Attitudeswe
C cpalm skrev:
Nä, som @Attitudeswe konstaterar är det åtminstone ingen självklarhet. Skall bli intressant att börja jämföra så fort jag får in timförbrukningen för februari.

Samtidigt måste det teoretiskt sett vara så att man med sitt ordinarie förbrukningsmönster antingen ligger över eller under snittkurvan och därmed antingen vinner eller förlorar på ett volymvägt månadspris. Må sen vara att skillnaden kan vara liten, men det är en annan diskussion.

Sen kan det så klart vara så att den som är vinnare ett år är förlorare ett annat år. Det kanske är så du menar?

För egen del domineras elförbrukningen kraftigt av uppvärmningen, så potentialen att styra konsumtionen i tid är högst begränsad.
Uppvärmning av hus samt varmvatten kan absolut styras. Slår jag av all värme när det är -4 ute så skjunker inne temp med 0.5 grader i timmen från 22grader. Så upp till 2 timmar kan man vänta utan att det märks. Min llvp ökar sen inne temp med 0.5 grader i timmen igen om den får ha max fläkt.

C
Uppvärmning av hus samt varmvatten kan absolut styras.
Visst kan man förskjuta uppvärmningen lite hit och dit, men det är ju på den yttersta marginalen.

Som exempel;
Vi förutsätter att huset behöver 1 kW tillförd eleffekt för att upprätthålla 22°, att vi stoppar pannan en timme per dygn och att den hinner återhämta sig efterföljande timme med bibehållen verkningsgrad (vilket i sig inte är givet med en normaldimensionerad värmepump med eltillskott, men vi lämnar det därhän så länge).

För att maximera besparingen väljer vi att stoppa den timme på dygnet som har störst prisskillnad till efterföljande timme.

För december 2021 sparar vi då i snitt 76 öre per dygn ex moms i SE3 om jag inte räknar fel.

Tyvärr inträffar ju denna timmen dessutom normalt mellan 17-20 när man vill ha som varmast hemma. Så jag ser inte riktigt poängen. Då kan man ju lika gärna sänka temperaturen 1° generellt.

Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.