Slog ni vattenfalls rörliga jan -22 (bara för er med timmätt)

  • Antal röster
    30
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ja det finns python bibliotek som tar en xls export från din nätägare och prisdata från nordpool och presenterar vad tibber skulle fakturerat
Det låter super! Går det att få en någorlunda pedagogisk beskrivning av hur man gör?
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ja det finns python bibliotek som tar en xls export från din nätägare och prisdata från nordpool och presenterar vad tibber skulle fakturerat
Det här låter ju fantastiskt, precis vad jag letat efter. Hur gör man/var hittar man detta?
 
Attitudeswe
  • Gilla
panodil och 1 till
  • Laddar…
Procentuell besparing med timdebitering för mitt hus senaste tre månaderna jämfört med månadsdebitering.

Juni - 12,95% billigare
Maj - 10,62% billigare
April - 7,97% billigare

Hade timdebitering med E-ON innan men bytte till Tibber för att få ner priset ytterligare.
Tips är att låta nån vän värva er ifall ni ska byta, så får ni båda 500kr tillgodo i deras shop. Alternativt bara använda online-erbjudanden som här https://www.teknikrad.se/tibber-erbjudande för att få de 500kr utan vän.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Idag supportas bara exporter från elleviro men det borde vara lätt att parsa andra bolags xls exporter...

[länk]
Tack! Någon som kan ladda upp en ellevio-fil så jag kan se hur dom är formaterade?
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Blev nyfiken hur jag själv låg till så jag gjorde en liten snabb sammanställning senaste 6 mån. :geek:

Skaffade laddhybrid i mars och det är där den stora skillnaden visar sig helt klart, har ofta varit extremt billigt att ladda på natten. I övrigt gör jag ingenting speciellt utan kör på som vanligt men trots det blir det någon % lägre än det volymvägda snittet.

Tabell över elpriser och förbrukning med jämförelse mellan Tibber och Eon över sex månader, visande besparingar.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
panodil panodil skrev:
Tack! Någon som kan ladda upp en ellevio-fil så jag kan se hur dom är formaterade?
Skall försöka komma ihåg att komplettera repot med ett exempel... Bifogar screenshot från mobilen iaf:
 
  • Skärmdump visar ett kalkylblad på mobil med tidsstämplar och värden i kolumner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe
panodil panodil skrev:
Tack! Någon som kan ladda upp en ellevio-fil så jag kan se hur dom är formaterade?
Fixat in filen i repot och uppdaterat scriptet.

Exempel output:
 
  • Skärmdump av en CMD fönster med text output från ett uppgraderat script.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Fixat in filen i repot och uppdaterat scriptet.

Exempel output:
Hej,
för mig som är helt rudis på Python osv, hur kör man det?

Och, skulle egentligen vilja få till en fil typ detta som jag kan öppna i excel. Månadsmedelpriset får jag antagligen sätta in själv för hand.

Visa bilaga 624545
 
  • Skärmdump av ett kalkylblad med tidsseriedata för elförbrukning och elpriser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Attitudeswe
L lat skrev:
Hej,
för mig som är helt rudis på Python osv, hur kör man det?

Och, skulle egentligen vilja få till en fil typ detta som jag kan öppna i excel. Månadsmedelpriset får jag antagligen sätta in själv för hand.

[media]
Du installerar python 3.9.x för windows (om du kör windows) samt git for windows

Klonar mitt repo från github


Sen kör du från cmd i repo rooten;
Python3 -m pip install nordpool
Python3 ellevio_hourly_costs.py
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.