Z Zodde skrev:
Varför är det en dålig idé för samhället att konsumtionen av el sprids ut på dygnets 24timmar?
Har du någon uppfattning om hur mycket du tjänar på att tvätta på natten?
Räkna på tex en diff på 20 öre vid mer normala elpriser. En tvätt med en modern maskin kostade då ca 1kr i el.

Vad händer med elpriset på natten när man flyttat så mycket förbrukare till natten att man jämnat ut förbrukningen över dygnet?

Hur stor investering kan du göra för att flytta din energiförbrukning till natten?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ringde faktiskt upp de som ligger bakom tjänsten på Energimarknadsinspektionen i höstas för att fråga om just dessa saker och hade en rätt långt och väldigt trevligt snack med dem. Jag fick uppfattningen att de är väldigt seriösa och medvetna, men att de också har en utmaning i att de inte heller har tillgång till någon annan information än vad elhandlarna rapporterar in. De kan ju inte se vad som står på kundfakturorna som handlaren skickar ut.

Så de vill gärna att elkunder mejlar dem om priset på fakturan inte motsvarar vad som står på elpriskollen.

Tycker mig också sett att de kända oseriösa handlarna som förekommer på varningslistorna har försvunnit från elpriskollen. Så en viss nivå av filtrering verkar det finnas.

Men man inser också utmaningen med att en myndighet driver en sådan tjänst, eftersom man å ena sidan måste vara neutral men å andra sidan riskerar att bidra till att kunder väljer en oseriös handlare som fuskat till sig en bra position i jämförelsen.

Hur som helst så nämnde de specifikt angående elcertifikaten att vissa handlare säljer elcertifikat från "eget lager" och därmed har ett annat pris än den aktuella "marknadsnoteringen". Så det är också något man måste följa upp som kund.

Hur som helst, man får ta det för vad det är, men det går iallafall att gå in där och få en bra uppfattning om vad som är ett rimligt rörligt pris, netto inklusive alla dolda kostnader. Ifall man undrar om det man själv betalar är rätt. Det var min ursprungliga poäng.
Det är väl inga problem gör dem att begära in en slumpmässigt utvald faktura från varje elbolag , varje månad? Då skulle de ju också löpande kunna se hur påslagen drar iväg alt minskar.
Nu ser det ut som att de bara listar erbjudanden ala prisjakt.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har du någon uppfattning om hur mycket du tjänar på att tvätta på natten?
Räkna på tex en diff på 20 öre vid mer normala elpriser. En tvätt med en modern maskin kostade då ca 1kr i el.

Vad händer med elpriset på natten när man flyttat så mycket förbrukare till natten att man jämnat ut förbrukningen över dygnet?

Hur stor investering kan du göra för att flytta din energiförbrukning till natten?
Nu var det inte elpriset utan NÄTAVGIFTERNA som det handlade om. Nätägarna i hela Norge har blivit pålagda att ta ut avgifter i förhållande till hur mycket varje enskild konsument belastar nätet. Den timme med högst konsumtion i månaden avgör avgiften. Detta för att undvika överbelastning av nätet. Detta istf flat avgift. Vad är galet här menar du?
 
B BSOD skrev:
Energimarknadsinspektionen ligger bakom dem.

Tror deras hållning gällande pris/marginaler är att det inte ska regleras, på samma sätt som man inte reglerar priser på mäklartjänster eller markarbeten.

Men i detta fall undrar jag om man inte skulle behöva stävja detta, ungefär på samma sätt som sms-låneföretag begränsats. Det hela känns ganska utstuderat, det drabbar folk, och det är bolag som egentligen inte direkt tillför något på marknaden kan jag tycka.

Jag kan även tycka att de borde kunna presentera bättre statistik över priser(marginaler) från olika elbolag, statistik som går mer än nån månad bakåt i tiden (år).
Det står att de har priserna från Sveriges alla 150 elbolag. Men där finns inte ett ord om tex Skelleftekraft?
 
B
@Zodde spännande. I normala fall finns det ju ofta en viss koppling mellan hög konsumtion och högt pris.

Har man sett det även här? Funderar på hur nätavgiften blir för dem som styr sin förbrukning hårt mot timmar med lågt pris.
 
B
C
K karlmb skrev:
Det är väl inga problem gör dem att begära in en slumpmässigt utvald faktura från varje elbolag , varje månad? Då skulle de ju också löpande kunna se hur påslagen drar iväg alt minskar.
Om elhandlaren är ute efter att fuska och blir ombedda att skicka in en "slumpvis utvald faktura", tror du då de är så dumma att de skickar in en faktura som inte stämmer med de priser de rapporterat in?
 
  • Haha
Zodde
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Vad har du fått det ifrån att du inte behöver stå för inkassokostader, kronofogden kostnader etc, om du förlorar målet? Det är riktigt att du inte behöver stå för några kostnader om du får rätt. men om du bestrider på felaktiga grunder, och förlorar så kommer du absolut få ta kostnaderna.

en högst naturlig gång torde vara att att Svarande får en första påminnelse (Normalt utan avgift om det är en kontrollavgift). Denna bestrids, varvid p-bolaget, om de jobbar något sånär etiskt (Om p-boalg nu kan det), stoppar fakturan för vidare intern utredning, där de skall titta på ärendet utifrån svarandets synpunkt. Om Svarande har substans i sitt bestridande så är väl frågan utagerad här.
Om P bolaget inte anser det, så ger de ett avslag, och därefter om de inte får betalt, en påminnelse med påminnelseavgift. Därefter lämnar de till Inkasso (Många bolag löser även inkasso rutinen internt) . svarande bestrider även denna. Inkassobolaget frågar sin uppdragsgivare, p-bolaget hur de skall agera. De svarar vi har redan gett avslag, debitera. Svarande bestrider och vägrar betala. P-Bolaget gör en ansökan till Kronofogden, vilket resulterar till nya ansökningsavgifter. Svarande bestrider, så KF Skickar det vidare för handläggning till TR. Ny ansökningsavgift till TR som förlorande part betalar (900:) Om TR delar Sökandes syn, så överförs de avgifter jämte ränta till Svarande.
Var kommer målet in här i kedjan?
 
Z Zodde skrev:
Varför är det en dålig idé för samhället att konsumtionen av el sprids ut på dygnets 24timmar?
Det är det egentligen inte, men att bara sätta en effektavgift som gäller 24/7 löser inte automatiskt problemet att fördela ut belastningen i lokalnäten över dygnet. Speciellt inte när en timme bestämmer månadspriset. Har man startat bastun en gång den 1:a december kan man basta hur mycket man vill resten av månaden och ladda elbilen med hög effekt på natten, man har ju redan betalat.

Att flytta körning av tvättmaskin, diskmaskin har oerhört liten betydelse.
Elbilsladdning hemma däremot har stor påverkan. Hög effekt, lång tid.
Eftersom bilen är hemma på natten och elen är billig på natten laddar de flesta/de som kan redan på natten.
Och när alla har elbilar kommer HELA minskningen av Sveriges förbrukning på natten att fyllas upp enbart av elbilsladdning, oavsett hur varje individ laddar sin elbil är det samma mängd energi totalt som ska ut som motsvarar "nattsänkningen" idag.

Så jag menar absolut att effekttariffen ska enbart gälla när det faktiskt är ett problem.
T.ex. betalar Tekniska Verken mycket högre nätnytta till mikroproducenter i november-mars kl 06-22, dvs "vinter dagtid".
Det är väl en bra fingervisning att effekttariffen ska gälla den tiden också.
 
martin43 martin43 skrev:
Det är det egentligen inte, men att bara sätta en effektavgift som gäller 24/7 löser inte automatiskt problemet att fördela ut belastningen i lokalnäten över dygnet. Speciellt inte när en timme bestämmer månadspriset. Har man startat bastun en gång den 1:a december kan man basta hur mycket man vill resten av månaden och ladda elbilen med hög effekt på natten, man har ju redan betalat.

.
Vet inte om du missförstår. Du får fortfarande betala för all konsumtion för den har du ju inte betalat. Det är den fasta avgiften din som differentieras beroende på hur belastande du som kund är. I Norge är det trappvis dyrare. Så har du slått på bastun och toppade på 12kWh en specifik timme kan det fortfarande vara så att nästa gång du slår på bastun skiter det sig då lite mer saker var tillkopplat och du hade otur och nådde 15,1kWh så hamnade du på en ny avgiftsnivå.
Själv har jag toppar på över 10kWh, verkar vara omöjligt att komma under men har än så länge inte touchat 15kWh

Kapasitetsleddet består av 10 ulike trinn 0 – 2 kW, 2 – 5, 5 – 10, 15 – 20, 20 – 25, 25 – 50, 50 – 75, 75 – 100 og >100 kW, kapasitetsleddet bestemmes ut i fra den timen i måneden du bruker mest strøm.
 
Z Zodde skrev:
Vet inte om du missförstår. Du får fortfarande betala för all konsumtion för den har du ju inte betalat. Det är den fasta avgiften din som differentieras beroende på hur belastande du som kund är. I Norge är det trappvis dyrare. Så har du slått på bastun och toppade på 12kWh en specifik timme kan det fortfarande vara så att nästa gång du slår på bastun skiter det sig då lite mer saker var tillkopplat och du hade otur och nådde 15,1kWh så hamnade du på en ny avgiftsnivå.
Själv har jag toppar på över 10kWh, verkar vara omöjligt att komma under men har än så länge inte touchat 15kWh

Kapasitetsleddet består av 10 ulike trinn 0 – 2 kW, 2 – 5, 5 – 10, 15 – 20, 20 – 25, 25 – 50, 50 – 75, 75 – 100 og >100 kW, kapasitetsleddet bestemmes ut i fra den timen i måneden du bruker mest strøm.
Japp, jag förstår. Så när väl tagit beslutet att unna mig första bastandet i månaden kan jag ställa effektvakten på 12 kW och belasta elnätet väldigt mycket varje gång elen är billig (t.ex. elbil 11 kW).
Trappan verkar ganska grov då 5 kW är en tajt gräns för en villa och 10 kW är ganska lätt för alla som inte har elvärme och elbil.
 
martin43 martin43 skrev:
Japp, jag förstår. Så när väl tagit beslutet att unna mig första bastandet i månaden kan jag ställa effektvakten på 12 kW och belasta elnätet väldigt mycket varje gång elen är billig (t.ex. elbil 11 kW).
Trappan verkar ganska grov då 5 kW är en tajt gräns för en villa och 10 kW är ganska lätt för alla som inte har elvärme och elbil.
Är nog en liten minoritet som har effektvakt. Problemet är om du är flera i familjen och frun slår på ugnen och kör torktumlaren när du slår på bastun Sen finns det väl inget egenvärde att skapa flera effekttoppar bara för du en gång toppat över 10kWh?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.


Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Kolla att priset inte är ett volymviktat spotpris. Många bolag kör med den varianten. Då tar dom priset timme för timme under månaden och viktar med den totala elkonsumtionen /för hela Nordpool tror jag/. Det brukar bli lite dyrare. Data finns på nordpools hemsida. Jag har försökt göra vikt ingen med dom siffrorna. Det stämde bättre men blev fortfarande inte helt i överensstämmelse med elbolagets siffror.
Mvh Olle e
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
O olleed skrev:
Kolla att priset inte är ett volymviktat spotpris. Många bolag kör med den varianten. Då tar dom priset timme för timme under månaden och viktar med den totala elkonsumtionen /för hela Nordpool tror jag/. Det brukar bli lite dyrare.

Välkommen till forumet. Om du tagit dig tid och iallafall läst första sidan i tråden så hade du sett att volymviktningen som anledning redan är utrett och klart. (y)



O olleed skrev:
Data finns på nordpools hemsida. Jag har försökt göra vikt ingen med dom siffrorna. Det stämde bättre men blev fortfarande inte helt i överensstämmelse med elbolagets siffror.
Mvh Olle e
Det finns inte data där för varje elbolags inköpsprofil. Enda sättet att syna siffrorna är att få elbolaget att lämna ut information om hur måna kWh dom har köpt in varje timme under månaden.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om elhandlaren är ute efter att fuska och blir ombedda att skicka in en "slumpvis utvald faktura", tror du då de är så dumma att de skickar in en faktura som inte stämmer med de priser de rapporterat in?
Nej, för om det skulle komma fram att de uppsåtligen gör så skulle det bli ett jävla liv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.