126 801 läst · 2 048 svar
127k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Funderar på sågen. 550xpg 2013
Vad ska man egentligen göra vid service...
Det jag har gjort vid service är följande...
Noggran rengjörning...
Kollat så allt sitter fast och inget är trasigt
Bytt tändstift,
Bytt bränslefilter.
Rengjort luftfilter,
Kollar på ringdrev om det är slitet eller skadat.
Tvättat och smort nållager till kopplingen...
Kontrollerat bromsband samt funktion av kedjebroms
Skärutrustningen synas efter användning så den är i skick hela tiden..
Är det något man gör med den "elektroniska" förgasaren vid service?
Tar man kompprov eller kollar täthet, sotning?...
Jag har inte gjort något av de två sakerna ovan... Och har resonerat sågen går bra så man kanske inte ska göra mer då...
Sågen har fått nyare toppkåpa med det nya hålet (det var någon förbättring av kylningen), samt nya uppfällbara tanklock...
i övrigt är sågen orginal...
Finns det mer man bör kolla på en tidig 550....
Tycker det är en bra såg som jag försöker ta hand om...
Vad ska man egentligen göra vid service...
Det jag har gjort vid service är följande...
Noggran rengjörning...
Kollat så allt sitter fast och inget är trasigt
Bytt tändstift,
Bytt bränslefilter.
Rengjort luftfilter,
Kollar på ringdrev om det är slitet eller skadat.
Tvättat och smort nållager till kopplingen...
Kontrollerat bromsband samt funktion av kedjebroms
Skärutrustningen synas efter användning så den är i skick hela tiden..
Är det något man gör med den "elektroniska" förgasaren vid service?
Tar man kompprov eller kollar täthet, sotning?...
Jag har inte gjort något av de två sakerna ovan... Och har resonerat sågen går bra så man kanske inte ska göra mer då...
Sågen har fått nyare toppkåpa med det nya hålet (det var någon förbättring av kylningen), samt nya uppfällbara tanklock...
i övrigt är sågen orginal...
Finns det mer man bör kolla på en tidig 550....
Tycker det är en bra såg som jag försöker ta hand om...
Redigerat:
Nä på service är det inte mer än så.H HSP skrev:Funderar på sågen. 550xpg 2013
Vad ska man egentligen göra vid service...
Det jag har gjort vid service är följande...
Noggran rengjörning...
Kollat så allt sitter fast och inget är trasigt
Bytt tändstift,
Bytt bränslefilter.
Rengjort luftfilter,
Kollar på ringdrev om det är slitet eller skadat.
Tvättat och smort nållager till kopplingen...
Kontrollerat bromsband samt funktion av kedjebroms
Skärutrustningen synas efter användning så den är i skick hela tiden..
Är det något man gör med den "elektroniska" förgasaren vid service?
Tar man kompprov eller kollar täthet, sotning?...
Jag har inte gjort något av de två sakerna ovan... Och har resonerat sågen går bra så man kanske inte ska göra mer då...
Sågen har fått nyare toppkåpa med det nya hålet (det var någon förbättring av kylningen), samt nya uppfällbara tanklock...
i övrigt är sågen orginal...
Finns det mer man bör kolla på en tidig 550....
Tycker det är en bra såg som jag försöker ta hand om...
autotune kan man inte mixtra med själv..
kräver dels utrustning men även en inloggning..
Ny kolv beställd, levererad och monterad.Maskintok skrev:
Sågen startade inte vid första försöket - hade missat ansluta bränsleslangen..
Men sen anslutit den startade sågen och verkar gå normalt. Pigg & alert vid gaspådrag.
Fråga: Brukar man rekommendera nåt om att "köra in" efter kolvbyte?
Nja man brukar lägga lite extra olja på kolven och köra lite lugnt 2 tankar sen så..T Tullen127 skrev:
Hva 242XPG före 1990 års modell..
syns på styrbågen.. Och andra detaljer.
2001 är sista årsmodell jag sett.
Då tog 3 serien över från 2 serien
Men 3 serien fanns redan 1999..
de före 1990 hade en mässingsring för oljepumpen på axeln.. de senare hade ett plastdrev som drev pumpen bara.
genom att kopplingstrumman gick ner i 3 spår i drevet..
Så när motorn höll tomgång så stod pumpen still..
syns på styrbågen.. Och andra detaljer.
2001 är sista årsmodell jag sett.
Då tog 3 serien över från 2 serien
Men 3 serien fanns redan 1999..
de före 1990 hade en mässingsring för oljepumpen på axeln.. de senare hade ett plastdrev som drev pumpen bara.
genom att kopplingstrumman gick ner i 3 spår i drevet..
Så när motorn höll tomgång så stod pumpen still..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dagens pyssel
Bortplockat batteri & låda ombyggd till dunklåda.
Strömkabel till winch bytta till längre för anslutning till traktor.
Planering
Motorsågshållare på vänster sida.
Ev ombyggnad av vikplog för att sätta i frontlastare.
Bättre / mer arbetsljus på traktorn.
Har en kubota tror den heter b7100, liten traktor med hytt, ingen hydrostat
Har lite problem med värmen, i hytten finns en knapp märkt värmepump, drar man upp den och slår på fläkten så fick man värme förut men inte nu mer...
Någon som vet hur det där funkar?
Har väl inte forskat i det utan tänkt ta det till sommaren men det har man ju glömt i 2år...
Sitter en liten svart pump på utsidan med slangar in, funderar om den elmotorn kanske gett upp eller fastnat. Fast jag vet inte om den ens hör till värmen...
Har lite problem med värmen, i hytten finns en knapp märkt värmepump, drar man upp den och slår på fläkten så fick man värme förut men inte nu mer...
Någon som vet hur det där funkar?
Har väl inte forskat i det utan tänkt ta det till sommaren men det har man ju glömt i 2år...
Sitter en liten svart pump på utsidan med slangar in, funderar om den elmotorn kanske gett upp eller fastnat. Fast jag vet inte om den ens hör till värmen...