C
blackarrow blackarrow skrev:
Timrörligt, transparenta priser, digitalt elbolag, låga avgifter.
Ja, bara man inte låter lura sig när man kollar på t.ex. elpriskollen.se då timmätt framstår som billigare eftersom de anger att volymvägningskostnaden är 0 kr och jämförpriset därmed blir lägre. Men i själva verket hänger det ju på vad man har för förbrukningsprofil. Tibber fular sig lite där när de jämför sig med rörligt.

Det är höst troligt att många inte fattar detta när de tecknar avtal.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Men varför kan inte nordpool ha ett viktat medelvärde?
Nordpool borde väl ha koll på volymerna, timme för timme?
Fast det blir väl medelvärdesberäknat med industrins förbrukning också, så det blir väl inte mycket bättre referens. :thinking:
Det viktade medelvärdet är ju olika för alla elbolag beroende på när dom har köpt in sina kilowattimmar.
Men visst skulle dom kunna visa ett viktat pris baserat på alla el sålt i ett område. Men då hade folk lik förbannat klagat på att det inte stämmer exakt med deras pris.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Om jag vore jurist på elbolagen är det ganska enkelt att skicka alla som bestrider till KFM och sedan stämning då det finns en enkel mall för varje, ärendena är identiska. Dom vet att dom vinner eller att kunden kissar på sig på vägen. Om dom inte skulle reagera skulle det sprida sig fort och då skulle måååånga kunder bestrida!
 
R
V Veronica. W skrev:
Okej okej! Jo jag hör vad du säger men ettt medelpris uppkommer ju av snittet mellan högt och llågt av det som sålts totalt så det borde ju logiskt bli utgångsläget för alla ändå väl,förutom för dem som har timavläsning..väl? Har du det ,+4 öre så förstår jag ,men jag har ju noll,på månadssnittet..kan inte tolka det annorlunda av de få orden på avtalet iaf.
Jag släpper det hursomhelst nu,alltihop..tack för att du försökte förklara iaf.
Sov så gott,
Mvh
Veronica
Ledsen, men du verkar fortfarande inte förstå. Jag vet inte om det är någon idé att försöka mer, du verkar helt enkelt inte kunna greppa skillnaden mellan det månadsmedelpris nordpool presenterar och det vägda medelpris som elbolagen faktiskt betalat.

Jag har vanligt rörligt som precis som ditt avtal "följer nordpools spotpris". Ovanpå det läggs det på 4 öre / kWh. Mitt elbolags kWh-pris blev för december månad 204 öre + de 4 ören i påslag, d.v.s. 208 öre / kWh. I de 204 örena ingår det inget "påslag" utan det är vad de betalat per kWh för att köpa in elen.

Ett sista försök. Om vi istället för 24 timmar på ett dygn tänker oss hög och låg taxa. Låg taxa kostar 100 öre / kWh och hög taxa 300 öre / kWh. Medelpriset blir då 200 öre / kWh. Men om elbolagets kunder enbart använder el under högtaxa så kommer den kosta 300 öre / kWh att köpa in, och det blir då vad kunderna får betala.

Du måste väl nu förstå att priset blir långt över "medelpriset" utan att elbolaget lagt på ett enda öre? Enklare än så här kan jag nog inte göra det :)
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ledsen, men du verkar fortfarande inte förstå. Jag vet inte om det är någon idé att försöka mer, du verkar helt enkelt inte kunna greppa skillnaden mellan det månadsmedelpris nordpool presenterar och det vägda medelpris som elbolagen faktiskt betalat.

Jag har vanligt rörligt som precis som ditt avtal "följer nordpools spotpris". Ovanpå det läggs det på 4 öre / kWh. Mitt elbolags kWh-pris blev för december månad 204 öre + de 4 ören i påslag, d.v.s. 208 öre / kWh. I de 204 örena ingår det inget "påslag" utan det är vad de betalat per kWh för att köpa in elen.

Ett sista försök. Om vi istället för 24 timmar på ett dygn tänker oss hög och låg taxa. Låg taxa kostar 100 öre / kWh och hög taxa 300 öre / kWh. Medelpriset blir då 200 öre / kWh. Men om elbolagets kunder enbart använder el under högtaxa så kommer den kosta 300 öre / kWh att köpa in, och det blir då vad kunderna får betala.

Du måste väl nu förstå att priset blir långt över "medelpriset" utan att elbolaget lagt på ett enda öre? Enklare än så här kan jag nog inte göra det :)
Jag förstår. Irl använder jag kanske 80kwh ett dygn. 10 av dessa kostar 25öre=2,50
20 kostar 50öre=10kr
30 kostar 75öre=22,50 och de sista 20 kostar 60öre=12kr
Totalt 47kr/80kwh=58,75öre

Medans spotpriset för den dagen förenklat är
6x25öre= 1,50
6x50öre=3kr
6x75öre=4,50
6x60öre=3,60
Vilket blir 12,60/24h=52,5 öre/kwh
Har jag räknat rätt i min någorlunda pedagogiska uppställning?
Ja, det vore nog närmare sanningen om varje elområde iaf fick en hint om det viktade snittpriset isf. Det måste ju bli bra mycket närmare den verkliga snittkostnaden för invånarna där än dagens(meningslösa) spotprisangivelse väl? Eftersom uppenbart inte alla har timpris alltså och det skulle bli ändå meckigare att räkna ut 24 olika timpriser, för att inte tala om minut eller sekundpriser som det är på börsen, dock oftast bara 8 timmar/dag om man räknar normala öppettider och bortsett ifrån att inte alla handlar på deen börsen men alla, mer eller mindre, handlar el. Kanske ngn kan ha användning för mitt exempel sålänge det är som det är iaf, t.ex elbolagen i sina avtal.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
V Veronica. W skrev:
Jag förstår. Irl använder jag kanske 80kwh ett dygn. 10 av dessa kostar 25öre=2,50
20 kostar 50öre=10kr
30 kostar 75öre=22,50 och de sista 20 kostar 60öre=12kr
Totalt 47kr/80kwh=58,75öre

Medans spotpriset för den dagen förenklat är
6x25öre= 1,50
6x50öre=3kr
6x75öre=4,50
6x60öre=3,60
Vilket blir 12,60/24h=52,5 öre/kwh
Har jag räknat rätt i min någorlunda pedagogiska uppställning?
Ja, det vore nog närmare sanningen om varje elområde iaf fick en hint om det viktade snittpriset isf. Det måste ju bli bra mycket närmare den verkliga snittkostnaden för invånarna där än dagens(meningslösa) spotprisangivelse väl? Eftersom uppenbart inte alla har timpris alltså och det skulle bli ändå meckigare att räkna ut 24 olika timpriser, för att inte tala om minut eller sekundpriser som det är på börsen, dock oftast bara 8 timmar/dag om man räknar normala öppettider och bortsett ifrån att inte alla handlar på deen börsen men alla, mer eller mindre, handlar el. Kanske ngn kan ha användning för mitt exempel sålänge det är som det är iaf, t.ex elbolagen i sina avtal.
Nordpools uppgift är att sälja el och detta görs per timme idag och per kvart kommande år. De har ingenting med volymviktat pris att göra.

Det finns ca 5.5 miljoner mätpunkter i Sverige, alla med sitt unika förbrukningsmönster. Vissa förbrukar jämt andra är säsongsbetonade såsom skidliftar eller utomhusbassänger.

Dessa 5,5 miljoner mätpunkter är utspridda bland ca 150 elhandelsbolag. Nordpool har ingen information om när de olika elhandelsbolagens kunder förbrukar sin el.

Det du efterfrågar går inte att skapa och kommer bara visa förvanskade siffror som inte stämmer överens med något elhandelsbolag riktiga kostnader.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
B
@HLen
https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/klagomalsinformation/
Tabell med varningslista över elhandelsföretag med klagomål, röda och gröna statusikoner samt tips om energimarknadsinspektionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det låter som du mer eller mindre blivit blåst.
Ta för vana att kolla på denna varningslista innan du byter leverantör. >95% av aktörerna är ju seriösa, men ett antal har ju satt i system att lägga på oskäligt höga avgifter efter att rabattperioden är över.

Säg upp ditt avtal och byt. Kolla bara så att du inte bryter mot avtalet när du byter leverantör.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
NiclassSs NiclassSs skrev:
Nordpools uppgift är att sälja el och detta görs per timme idag och per kvart kommande år. De har ingenting med volymviktat pris att göra.

Det finns ca 5.5 miljoner mätpunkter i Sverige, alla med sitt unika förbrukningsmönster. Vissa förbrukar jämt andra är säsongsbetonade såsom skidliftar eller utomhusbassänger.

Dessa 5,5 miljoner mätpunkter är utspridda bland ca 150 elhandelsbolag. Nordpool har ingen information om när de olika elhandelsbolagens kunder förbrukar sin el.

Det du efterfrågar går inte att skapa och kommer bara visa förvanskade siffror som inte stämmer överens med något elhandelsbolag riktiga kostnader.
Ok. Om det inte går att skapa så finns det alltså inget som kan visa några förvanskade siffror heller eller hur..men tack för upplysningen iaf.. vi får leva med de gamla irrelevanta uppgifterna för doom går att skapa helt enkelt. Sånt e livet på en pinne
 
B BSOD skrev:
@HLen
[länk]
[bild]

Det låter som du mer eller mindre blivit blåst.
Ta för vana att kolla på denna varningslista innan du byter leverantör. >95% av aktörerna är ju seriösa, men ett antal har ju satt i system att lägga på oskäligt höga avgifter efter att rabattperioden är över.

Säg upp ditt avtal och byt. Kolla bara så att du inte bryter mot avtalet när du byter leverantör.
Jo, det är precis det jag blivit. Jag sade upp avtalet samtidigt som bestred fakturan och har valt ett nytt bolag med högst kundnöjdhet :).
Jag trodde nog, innan detta, att det kanske fanns några krav på elbolag från staten men när jag tittar närmare på det känns det väldigt vilda västern.
 
  • Gilla
NiclassSs och 1 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Jo, det är precis det jag blivit. Jag sade upp avtalet samtidigt som bestred fakturan och har valt ett nytt bolag med högst kundnöjdhet :).
Jag trodde nog, innan detta, att det kanske fanns några krav på elbolag från staten men när jag tittar närmare på det känns det väldigt vilda västern.
Se upp så att du inte bröt avtalsvillkoren och sa upp avtalet i förtid. De oseriösa har inget problem att skicka fakturor på upp emot 10.000kr i brytavgift.

De berättar heller gärna inte detta under samtalet när du bryter utan fakturan kommer först senare som en överraskning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
V Veronica. W skrev:
Jag förstår. Irl använder jag kanske 80kwh ett dygn. 10 av dessa kostar 25öre=2,50
20 kostar 50öre=10kr
30 kostar 75öre=22,50 och de sista 20 kostar 60öre=12kr
Totalt 47kr/80kwh=58,75öre
Ja, det får jag det till också. Men du måste tänka på att det inte bara är din förbrukning som räknas med i det viktade medelvärdet. Alla andra kunders förbrukning påverkar det också.

V Veronica. W skrev:
Medans spotpriset för den dagen förenklat är
6x25öre= 1,50
6x50öre=3kr
6x75öre=4,50
6x60öre=3,60
Vilket blir 12,60/24h=52,5 öre/kwh
Har jag räknat rätt i min någorlunda pedagogiska uppställning?
Ja, också korrekt. Och skulle alla kunder förbruka ström helt jämt fördelat över dygnet skulle detta även vara det viktade medelvärdet.

V Veronica. W skrev:
Ja, det vore nog närmare sanningen om varje elområde iaf fick en hint om det viktade snittpriset isf. Det måste ju bli bra mycket närmare den verkliga snittkostnaden för invånarna där än dagens(meningslösa) spotprisangivelse väl?
Fast det viktade värdet är inte per elområde utan per elbolag. Så nordpool kan inte redovisa ett sådant värde.

Ditt slutliga pris per kWh beror på hur alla kunder med rörligt pris hos ditt elbolag förbrukat elen. Om ditt elbolag har många kunder som gör av med mycket el under de dyra tiderna så kommer alla deras kunder att få betala ett högre pris. Men det påverkar inte kunder hos ett annat bolag.

Och ja, nordpools medelvärde är meningslöst i detta sammanhang. Det är typ det som försökt förklaras i stort sätt sedan trådstarten :)
 
NiclassSs NiclassSs skrev:
Se upp så att du inte bröt avtalsvillkoren och sa upp avtalet i förtid. De oseriösa har inget problem att skicka fakturor på upp emot 10.000kr i brytavgift.

De berättar heller gärna inte detta under samtalet när du bryter utan fakturan kommer först senare som en överraskning.
Det är en månads uppsägningstid i deras avtal, jag valde att tolka det som kalendermånad och byter därför 1 mars för att vara säker på att slippa brytavgift.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
B
@NiclassSs

Däremot har ju nordpool tillgång till priset timme för timme, för de olika snitten, samt hur många MWh som sålts den timmen över nordpool. Det skulle gå ganska lätt att få ett volymviktat pris per elprisområde som blir hyggligt rätt.

Visst inte alla elhandlare köper all sin el över nordpool, men en rätt stor volym av försäljningen går ju där. Man behöver inte blanda in 5.5 miljoner mätpunkter för att göra den beräkningen, det räcker med att summera utfallet från budvolymerna från de balansansvariga aktörerna som handlar på nordpool. 20 stycken kanske? Minns inte hur många det är som är balansansvariga, men det är inte så många.

Det blir inte perfekt, men klart bättre än ett oviktat medelpriset i alla fall.
 
R RoAd skrev:
Ja, det får jag det till också. Men du måste tänka på att det inte bara är din förbrukning som räknas med i det viktade medelvärdet. Alla andra kunders förbrukning påverkar det också.



Ja, också korrekt. Och skulle alla kunder förbruka ström helt jämt fördelat över dygnet skulle detta även vara det viktade medelvärdet.



Fast det viktade värdet är inte per elområde utan per elbolag. Så nordpool kan inte redovisa ett sådant värde.

Ditt slutliga pris per kWh beror på hur alla kunder med rörligt pris hos ditt elbolag förbrukat elen. Om ditt elbolag har många kunder som gör av med mycket el under de dyra tiderna så kommer alla deras kunder att få betala ett högre pris. Men det påverkar inte kunder hos ett annat bolag.

Och ja, nordpools medelvärde är meningslöst i detta sammanhang. Det är typ det som försökt förklaras i stort sätt sedan trådstarten :)
Jo jag har förstått att allas olika användning per elbolag bestämmer priset men oom jag haft timavläsning hade det fortfarande varit baserat på alla dessa kunders användning då väl.. Fast för den specifika timmen, hos mitt valda elbolag. Som ändå måste räknas som "seriöst" i jämförelse med vad en del andra tycks fått betala för samma el i december. Eller kanske dessa elbolag bara har 5 kunder som alla badade bastu och värmde poolen under de dyraste timmarna i december.. Det lär vi aldrig få veta men nåt skumt är det, överallt,inte bara hos elbolagen. Undra om finansinspektionen har bättre koll än energimyndigheten eller vem det nu är som ska se till att sånt inte händer, oavsett verkar det inte vara ett lätt jobb för ngn då det finns så många förslagna individer överallt i alla branscher numera, och det är så vanligt att folk blir lurade så det är helt utsiktslöst att försöka få det utrett oxå. Vilken framtid vi har..
 
B BSOD skrev:
@NiclassSs

Däremot har ju nordpool tillgång till priset timme för timme, för de olika snitten, samt hur många MWh som sålts den timmen över nordpool. Det skulle gå ganska lätt att få ett volymviktat pris per elprisområde som blir hyggligt rätt.

Visst inte alla elhandlare köper all sin el över nordpool, men en rätt stor volym av försäljningen går ju där. Man behöver inte blanda in 5.5 miljoner mätpunkter för att göra den beräkningen, det räcker med att summera utfallet från budvolymerna från de balansansvariga aktörerna som handlar på nordpool. 20 stycken kanske? Minns inte hur många det är som är balansansvariga, men det är inte så många.

Det blir inte perfekt, men klart bättre än ett oviktat medelpriset i alla fall.
Tack, det var nåt sånt jag tänkte oxå men fick svaret att det inte går, OCH blir fel(?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.