Hej

Skulle igår byta två envägs vägguttag i sovrummet mot motsvarande dubbla.
Slog av dvärrgbrytaren märkt sovrum, hall och ringklocka.
Väl i sovrummet hade klockradion slocknat men jag verifierade ändå med multimetern, spänningslöst.

Började skruva ner och frigöra ledarna, kommer när metallringen och vad jag antar var fasen och får en rejäl stöt i tummen! Kändes inte som 230v( har testat det för många år sedan) men klart obehagligt.

Förvånad och irriterad slog jag istället av jfb, som inte hade löst ut, och monterade det nya uttaget i skenet av en ficklampa.

Idag när det inte var mörkt gjorde jag om samma sak, dvärgbrytare etc och får en smäll till, hur dum kan man vara… men nu hade jag sinnesnärvaro nog att mäta och hade 60v mellan fas och jord. Multimetern visade även 50Hz, osäkert varför, har inte använt den funktionen tidigare.
Bröt strömmen, monterade uttaget och nu kan jag inte återskapa felet.
Om märkningen stämmer är det endast, trafik till ringklocka i undercentralen, en klockradio och två lampor från Ikea som är inkopplade på denna grupp och en snabb koll utan att ta ner fronten på undercentralen verka stämma.

Någon som har en idé eller liknande erfarenhet?

Det är svårt att bedöma. Dels har vi rejäl stöt som är svår att gradera, den är också svår att beskriva. En obehaglig "stöt" och "kännbar 50 Hz" kan man få av ofarliga strömmar. Det leder till nästa osäkerhet, mätningen. Jag antar att du använde en multimeter. Sådana är inte lämpliga för elinstallationer utan det behövs en spänningsprovare som kan mäta spänning under lite belastning. Om du t.ex har pluggat i din klockradio igen så är troligen detta fenomen borta. Det är ett enkelt test du kan göra.

Spänningen kan komma från andra fasledare som löper tillsammans med denna i samma rör. Det är dock ovanligt med en trefasgrupp till sovrum så fenomenet kanske behöver utredas lite närmare. Då är det bra att veta mer exakt mellan vilka delar du fick en stöt? Vad var losskopplat? Det kan lika gärna vara fel på skyddsjorden. Mätte du något mellan L-N och N-PE?

Hej

Jag använde en multimeter som jag initialt stack in i uttaget dvs mellan noll och fas.
När jag idag hade fått ”stöten” så mätte jag mellan fas och skyddsjord och konstatierende 60v AC ( multimetern inställd på AC).

Det finns inte ngn trefasgrupp i rören( jag var med och drog om elen med elektrikern).
Alltför bytt i huset i samband med renovering.
Mycket rör i väggen under centralen men jag tror mig ha varit noga med att inte skjuta några dykcert i dem(korta dyckert väl inmätt osv)

Har precis verifierat, endast, Fas, nolla och skyddsjord går in i röret från centralen och endast detta och trafo till ringllock inkopplat på dvärgbrytare.
Gissar att trafon är skyldig, kanske den skall få en egen dvärgbrytare.

Öppen elcentral med säkringar och tydligt märkta kablar, ingen synlig skada eller ovanlig inkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Får du samma fel i alla uttag i rummet eller enbart i detta? Antar att om du kollar i en tom lampsockel får du inte detta då jag gissar att lampan skulle glött då?

Du får nog redigera ditt inlägg då du skrivit PE på alla ställen där jag tror det skulle stå L eller Fas. Annars blir det konstigt då PE=Jord

• Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Jag fick det från uttag 1 igår och uttag 2 idag.

Kan man tänka sig att trafon till ringklockan har en större kondensator eller batteri som kan mata baklänges i systemet på något sätt ?

K Krypstocken skrev:
Gissar att trafon är skyldig, kanske den skall få en egen dvärgbrytare.
Det som är viktigt att tänka på här är att trafon inte kan lagra någon energi. Om vi spekulerar lite så kan det finnas en gammal transformator till ringklockan som har ersatts med en ny som sitter inbyggd i centralen. Om den som gjort detta inte haft hela bilden klar för sig går det att tänka sig att den gamla transformatorn sitter kvar och matas av en annan grupp och de är ihopkopplade på sekundärsidan. Det skulle kunna ge fenomenet du beskriver. Om denna spekulation stämmer så åtgärdar man det först och främst genom att ta bort den andra trafon så att det inte kan matas in ström på sekundärsidan. Sedan kan man ju lägga den på en egen grupp också om man vill. Men det viktiga är att åtgärda felet.

Även om det är bra att veta att någonting är fel så är trådar som denna en bra påminnelse om att alltid jobba med isolerade handskar.

B
H hattkatt skrev:
Även om det är bra att veta att någonting är fel så är trådar som denna en bra påminnelse om att alltid jobba med isolerade handskar.
...eller snarare att man mäter att det är spänningslöst innan arbete påbörjas.

• Gilla
Blåsalvia och 10 till
  • Laddar…
Det finns ingen gammal trafo, det finns inget äldre än 2016 som har med elen att göra. Totalt urblåst, in till plankväggarna från 1916.
All el och VVS bytt, i praktiken ett nytt hus . :)

B BSOD skrev:
...eller snarare att man mäter att det är spänningslöst innan arbete påbörjas.
Mätte mellan fas och nolla… mkt märkligt

Ok så om jag förstår dig rätt så har du när dvärgbrytaren är av 60v mellan jord och fas, och 0v mellan fas och nolla. Vad har du mellan 0a och jord? När du slog ifrån jordfelsbrytaren (täcker den allt i skåpet eller bara delar?) blev det 0v över allt då eller provade du inte att mäta efter detta?

T TypRätt skrev:
Ok så om jag förstår dig rätt så har du när dvärgbrytaren är av 60v mellan jord och fas, och 0v mellan fas och nolla. Vad har du mellan 0a och jord? När du slog ifrån jordfelsbrytaren (täcker den allt i skåpet eller bara delar?) blev det 0v över allt då eller provade du inte att mäta efter detta?
JFB täcker allt utom kyl/frys och styrning till golvvärmen som har var sin egen.

När jag testade ett annat uttag i slingan så har jag 0 mellan fas/jord och nolla/jord.
Jag kan msp inte enkelt återskapa felet.
Det har dock hänt igår och idag och idag hade jag ett vittne :-/ det enda som var inkopplat både igår och idag är trafon.

Det finns diverse situationer när man kan mäta upp spänning mellan en oansluten ledare och jord. 60 V är inte på något vis ett orimligt värde. Men om det är obehagligt att vidröra med fingrarna så är det något värre fel. Eftersom jordfelsbrytaren inte löste så var det antagligen inte på en direkt farlig nivå. Men det är fortfarande fel. Det finns inte så mycket att välja på.

1. Det läcker genom dvärgbrytaren i avstängt läge.

2. Det läcker från en annan grupp tack vare en skada i isoleringen någonstans eller möjligtvis en felkoppling så att en lampa är kopplad till nollan på fel grupp.

3. Någonting bakmatar ringledningstrafon.

4. Det är en trefasgrupp som ställer till det när inte alla ingående säkringar är brutna.

• Gilla
Krypstocken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.