89 781 läst · 234 svar
90k läst
234 svar
Är målningen slarvigt utförd eller har jag för höga krav?
Håller med. Det var en kommentar till de som säger det är fel metod att sätta lister först, spackla och platsmåla. Det är en äldre och dyrare metod som säkert i all budget produktion är ersatt av den godkända och billigare "spika färdigmålad list över tapet".Slottsbäcksväktarn skrev:
Vad hemskt De måste göra om alltihop. dörrfodren ska inte gå ända ner i golvet de ska ju sluta med en kloss eller på golvfodren. tycker jag. fina lister. Men kolla det där som vissa skriver att det är fel list som golvlist. Jag har krävt att allting gjorts om. Det är målat med för tjockt med färg, kanske dåliga penslar. dålig färg. så hemskt jag hade blivit så ledsen om jag var tvungen att leva med det. När jag ska köpa ett begagnat hus ochdet var målat på det sättet skulle jag gå hem. aldrig i livet. för att få bort kladd med för mycket färg på de fina listerna måste ju listen ner och bytas ut. och har de kladdat färg på tapeterna kan de ju kanske fixa det att sätta en tapetbit ovanpå eftersom det är nytt och de befintliga inte är blekta ännu annars måste ju det tapeterseras om också. Ska vara jävligt billigt för att man ska bo i det där.
Är det inte minst lika vanligt, eller vanligare, att dörrfodren går ner till golvet och golvlisten ansluter mot dörrfodret som hos TS eller på bilden nedan. Sen vad som är "rätt" är väl en ren smaksak, eller? Jag har svårt att se att det ena skulle vara rätt och det andra fel.V vaxtuna skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror nog på stil och när huset är byggt. På gamla hus med profilerade lister var "skurkloss" vanligt för att få det att blir bra. Men givetvis är det ju en stilfråga. Nyare konstruktioner är väl optimerade utifrån tid och kostnad. Många gånger så sätts ju "design" av vad som är möjligt att göra och vad som är rationellt att göra. Då som nu. Att listerna ser ut som de gör på sekelskifteshus var nog framförallt av tekniska skäl. Att vissa av oss tycker att designen som rådde på sekelskiftet var snyggare än den som råder idag är ju en smaksak. Var jag byggare skulle jag givetvis välja den metod som gav mest lönsamhet och eftersom få verkar bry sig om detta lär det bli den snabbaste och billigaste - då är det utan skurklossar och med färdigmålade lister.Alfredo skrev:
Jo, du hade gjort det bättre självJ Johanna-T skrev:Stort tack för era svar! Skönt att höra att vi inte är alldeles tokiga om vi gör anmärkningar på detta. Det är ju så svårt att veta vad man ska vänta sig när man aldrig gjort det här förut...
Jag hade ju absolut inte gjort det bättre själv men jag hade nog lite högre förväntningar än så här på ett proffs, med de fina förutsättningar ett nybygge innebär. Det blir reklamation helt enkelt!
Jag har så nu, i br -74 med lite fina socklar, men inte som i tidigare bostäder typ sekelskifteshus, (det förra sekelskiftet alltså) för där var det kloss emellan.Alfredo skrev:
Man blir lite ambivalent över valen när det innebär stilbrott på det ena eller det andra sättet.
Ett paradigmskifte blir iofs alltid lite rörigt.
Men TS bör verkligen reklamera de där jobben. De är inte acceptabla, och entreprenören har nog inte satt sig in i svenska bygg- och materialregler alls, för då hade det inte sett ut så, så det kan finnas fler och allvarligare fel.
Alla kan se att det inte är en professionell målare, så varför skulle entreprenören ha anlitat proffs för de övriga momenten?
Ursäkta de dåliga vibbarna
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 307 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 307 inlägg