D
P pmd skrev:
De nya taxivarianterna som Uber kallas väl också för taxi trots att de skiljer sig från traditionell taxi på flera punkter?
Transporttjänst är ett mycket generellare ord. Det omfattar alla former av person- och godstransport som någon annan utför mot betalning. Minst.
Jag har inte sett att ordet taxi används i Ubersammanhang, annat än av myndigheter som har ett behov av att kategorisera tjänsterna och därför fick ta det befintliga som låg närmast till hands. Sen är det ju rätt att Uber som vi känner det idag i Sverige är mer av en taxitjänst än en next gen transporttjänst, i USA är det en mycket vidare service.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Just detta tror jag faktiskt ligger en bra bit bort. OM inte denna tjänst blir hypertillgänglig. Människan är lat och är beredd att betala ganska mycket pengar för sin egen bekvämlighet. Flexibiliteten med egen (leasade eller ägd) bil är då svår att slå. Så så länge inte denna tjänst kan ha en transport stående direkt utanför huset inom tiden det tar att klä på sig och gå utanför dörren så kommer den inte att slå så som det är tänkt.

Med reservation att om skulle bli ohemult dyrt att leasa/äga egen bil så skulle många tvingas in i en dylik tjänst.
Det gäller ju att ha mer än en tanke igång samtidigt eftersom det är olika krafter i görning här,
Ett par basala fakta är ju:

-vi har global klimatsituation som kräver en omställning, min förväntan är att detta kommer leda till mycket stora prisökningar på fossilt, inte bara beroende på att subventioner upphör och miljöavgifter ökar men också ökade råvarupriser när volymerna fortsätter minska, där har du en spaning som säger precis det du var inne på, ja det kommer bli vansinnigt dyrt med bränsle.

-det dör 300-400.000 varje år bara inom EU pga luftföroreningar, att detta kommer fortsätta ignoreras har jag svårt att tro, ovanpå detta innebär föroreningarna stora lidande för de som drabbas av astma KOL osv

-människan blir hela tiden mer medveten också om ekonomi, färre kommer vilja låsa stora summor i en pryl som bara används 4% av sin livstid (snitt för en bil), ett indexinvesterande kan förväntas ge 7% årlig avkastning över tid

-det fortsätter att bli allt svårare att äga en bil för de som bor i storstäder, antalet parkeringsplatser minskar och framkomligheten i städerna fortsätter gå neråt

Finns säkert många tunga faktorer till men att tro att någons mentala oro (ska en sån skör person framföra ett fordon alls?) av att behöva fundera på hur långt de ska köra och därför stoppa i en sladd ska kunna stoppa detta, det har jag svårt att se. Likadant har jag svårt att se vad som ska stoppa företag från att realisera de affärsplaner som redan finns och erbjuda mer flexibla lösningar, upp till förarlösa när det blir tillgängligt.
 
D djac skrev:
Det gäller ju att ha mer än en tanke igång samtidigt eftersom det är olika krafter i görning här,
Ett par basala fakta är ju:

-vi har global klimatsituation som kräver en omställning, min förväntan är att detta kommer leda till mycket stora prisökningar på fossilt, inte bara beroende på att subventioner upphör och miljöavgifter ökar men också ökade råvarupriser när volymerna fortsätter minska, där har du en spaning som säger precis det du var inne på, ja det kommer bli vansinnigt dyrt med bränsle.

-det dör 300-400.000 varje år bara inom EU pga luftföroreningar, att detta kommer fortsätta ignoreras har jag svårt att tro, ovanpå detta innebär föroreningarna stora lidande för de som drabbas av astma KOL osv

-människan blir hela tiden mer medveten också om ekonomi, färre kommer vilja låsa stora summor i en pryl som bara används 4% av sin livstid (snitt för en bil), ett indexinvesterande kan förväntas ge 7% årlig avkastning över tid

-det fortsätter att bli allt svårare att äga en bil för de som bor i storstäder, antalet parkeringsplatser minskar och framkomligheten i städerna fortsätter gå neråt

Finns säkert många tunga faktorer till men att tro att någons mentala oro (ska en sån skör person framföra ett fordon alls?) av att behöva fundera på hur långt de ska köra och därför stoppa i en sladd ska kunna stoppa detta, det har jag svårt att se. Likadant har jag svårt att se vad som ska stoppa företag från att realisera de affärsplaner som redan finns och erbjuda mer flexibla lösningar, upp till förarlösa när det blir tillgängligt.
Man bör definiera en tidsaxel gällande förändring, annars blir blir det bara en massa svävande antaganden.
Är det 5 år, 10 år, 50 år, etc.
Jag kan hämta in lite olika påstående som görs av diverse organisationer, forskare, analytiker, tankesmedjor, etc, och klippa in det, men det blir ingen substans.
En del kan vara ren propaganda för att gynna ett visst syfte eller lobbyverksamhet.
T.ex. kan branschen för privatleasing driva lobbyverksamhet t.ex. i vissa forum genom att låta någon skriva "jag har information om vad som väntar efter pandemin och då händer detta, alla bara väntar";)
 
Redigerat:
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Man bör definiera en tidsaxel gällande förändring, annars blir blir det bara en massa svävande antaganden.
Är det 5 år, 10 år, 50 år, etc.
Jag kan hämta in lite olika påstående som görs av diverse organisationer, forskare, analytiker, tankesmedjor, etc, och klippa in det, men det blir ingen substans.
En del kan vara ren propaganda för att gynna ett visst syfte eller lobbyverksamhet.
T.ex. kan branschen för privatleasing driva lobbyverksamhet t.ex. i vissa forum genom att låta någon skriva "jag har information om vad som väntar efter pandemin och då händer detta, alla bara väntar";)
Absolut kan man väl gissa på det, kraftig övervikt mot elbilar i försäljningen inom 5 år, mycket höjda fossilbränslepriser senast 10 år bort, sker ju gradvis. Fortsatt utveckling av transporttjänster/timhyra pågår ju men kommer säkert vara helt odramatiskt att använda i städerna väl innan 5 år. Inom 12 månader efter att självkörande bilar funkar i städerna kommer obemannade tjänster att dominera över bemannade.

Privatleasning är bara en finansieringslösning för att kunna fortsätta "sälja" bilar till konsumenter som egentligen inte vill köpa, det kommer därför fasas ut när de andra tjänsterna växer.

Sen behövs ju inte kommentarer från de som påstår sig bo under ett träsk och varje dag terrängkör för att komma hem, de får nog fortsätta köra specialfordon för sin behov, vad kostnaden för detta blir återstår att se.
 
D djac skrev:
Fortsatt utveckling av transporttjänster/timhyra pågår ju men kommer säkert vara helt odramatiskt att använda i städerna väl innan 5 år. Inom 12 månader efter att självkörande bilar funkar i städerna kommer obemannade tjänster att dominera över bemannade.

Privatleasning är bara en finansieringslösning för att kunna fortsätta "sälja" bilar till konsumenter som egentligen inte vill köpa, det kommer därför fasas ut när de andra tjänsterna växer.
Intressant, vad grundar du dina antaganden på i första avsnittet?
T.ex. "Inom 12 månader efter att självkörande bilar funkar i städerna kommer obemannade tjänster att dominera över bemannade." Och det tolkar jag vara inom 6 år utifrån meningen "Fortsatt utveckling av transporttjänster/timhyra pågår ju men kommer säkert vara helt odramatiskt att använda i städerna väl innan 5 år"
Syftet med mitt tidigare inlägg var att få relevanta uppgifter och rimliga.
 
A AndersS skrev:
Intressant, vad grundar du dina antaganden på i första avsnittet?
T.ex. "Inom 12 månader efter att självkörande bilar funkar i städerna kommer obemannade tjänster att dominera över bemannade." Och det tolkar jag vara inom 6 år utifrån meningen "Fortsatt utveckling av transporttjänster/timhyra pågår ju men kommer säkert vara helt odramatiskt att använda i städerna väl innan 5 år"
Syftet med mitt tidigare inlägg var att få relevanta uppgifter och rimliga.
Autonoma "taxi" tror jag själv dröjer, av legala skäl och av praktiska skäl. Men oavsett. Om en tunnelbanebiljett eller bussbiljett kostar 40-50 spänn så ser jag inte att det skulle gå att åka "taxi" för mindre än 100kr. Även om man plockar bort föraren. För bilarna måste städas, det finns annat som måste fixas. Om jag skulle åka för att fixa ett enklare ärende med 2 stopp och det kostar 300kr... Skulle iallafall jag tycka det var för dyrt. Sen kanske man kan hävda att man kommer handla än mer på nätet. Men kvarstår att vissa saker behöver man göra på plats.

Jag tror att bilpooler och att körningen blir mer eller mindre förarstödd är nåt som kommer inträffa. Likaså tror jag att det kommer gå att ha viss trafik som klarar sig utan förare. Men även om man tekniskt skulle kunna plocka bort föraren så tror jag inte det funkar. Ungdomar som häller öl i sätena eller vägrar kliva av. En tant som faller och gör sig illa. Paketleveranser som ska lassas och lossas... Det måste finnas personal som kan bistå. Det kommer ta för lång tid att parkera fordonet (mitt på en gata) och skicka ut nån som assisterar. Och att tro att medmänniskor (andra passagerare) ska reda ut situationen tror jag inte funkar. Plus att jag tror andra icke autonoma trafikanter och hinder kommer ställa till problem.

Men, det blir säkert en större diversifiering, där några åker kommunalt och "taxi", andra har bil i bilpool, leasar och fortfarande många kommer köpa en beg bil.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Unikt namn
D djac skrev:
Jag har inte sett att ordet taxi används i Ubersammanhang, annat än av myndigheter som har ett behov av att kategorisera tjänsterna och därför fick ta det befintliga som låg närmast till hands. Sen är det ju rätt att Uber som vi känner det idag i Sverige är mer av en taxitjänst än en next gen transporttjänst, i USA är det en mycket vidare service.
Vad är det som skiljer Uber i Sverige och Usa?
Även om uber står med halva foten på "svart-taxi"-sidan av skalan så är det ju bara en människa som skjutsar dig i sin bil (om än utan traditionella försäkringar och mätutrustning).

Den största utmaningen med "next gen"/förarlösa transporter som jag ser det, är ju att människor gärna äcklar och skräpar ner när ingen ser på.
Samma utmaning som vissa bilpoolsbilar hade.
Bodde det en hund i området så kunde man ge sig fan på att det var hundhår precis överallt, förutom snabbmatsförpackningar m.m.
 
J JohanLun skrev:
Autonoma "taxi" tror jag själv dröjer, av legala skäl och av praktiska skäl. Men oavsett. Om en tunnelbanebiljett eller bussbiljett kostar 40-50 spänn så ser jag inte att det skulle gå att åka "taxi" för mindre än 100kr. Även om man plockar bort föraren. För bilarna måste städas, det finns annat som måste fixas. Om jag skulle åka för att fixa ett enklare ärende med 2 stopp och det kostar 300kr... Skulle iallafall jag tycka det var för dyrt. Sen kanske man kan hävda att man kommer handla än mer på nätet. Men kvarstår att vissa saker behöver man göra på plats.

Jag tror att bilpooler och att körningen blir mer eller mindre förarstödd är nåt som kommer inträffa. Likaså tror jag att det kommer gå att ha viss trafik som klarar sig utan förare. Men även om man tekniskt skulle kunna plocka bort föraren så tror jag inte det funkar. Ungdomar som häller öl i sätena eller vägrar kliva av. En tant som faller och gör sig illa.
Nej inom sjukresor/färdtjänst lär det inte fungera... förarlöst går ju men det måste ändå vara nån som hjälper in i bilen,bär in kassar m.m.
Sen måste någon "läsa av" personen...mer än en gång man har fått en privatadress från sjukvården och de visar sig bo på servicehus
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Intressant, vad grundar du dina antaganden på i första avsnittet?
T.ex. "Inom 12 månader efter att självkörande bilar funkar i städerna kommer obemannade tjänster att dominera över bemannade." Och det tolkar jag vara inom 6 år utifrån meningen "Fortsatt utveckling av transporttjänster/timhyra pågår ju men kommer säkert vara helt odramatiskt att använda i städerna väl innan 5 år"
Syftet med mitt tidigare inlägg var att få relevanta uppgifter och rimliga.
Nej, då läste du nog fel, jag ger mig inte in på att gissa exakt när självkörande bilar godkänns och hur ett sånt godkännande kommer att se ut, en röra av teknik, känslor, lobbying, osv, att marknaden däremot är angelägen om att ta bort kostnader, i detta fall föraren, är jag övertygad om.
 
D
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad är det som skiljer Uber i Sverige och Usa?
Även om uber står med halva foten på "svart-taxi"-sidan av skalan så är det ju bara en människa som skjutsar dig i sin bil (om än utan traditionella försäkringar och mätutrustning).

Den största utmaningen med "next gen"/förarlösa transporter som jag ser det, är ju att människor gärna äcklar och skräpar ner när ingen ser på.
Samma utmaning som vissa bilpoolsbilar hade.
Bodde det en hund i området så kunde man ge sig fan på att det var hundhår precis överallt, förutom snabbmatsförpackningar m.m.
I första hand de de samåkningstjänster de har där, är ett rätt stort steg framåt.

Sen håller jag med om att det kommer finnas marknad för olika exklusiva transporter och privata sådana kommer såklart existera, precis som vissa helst inte åker reguljärflyg, av samma skäl.

Min gissning är ändå att när andra faktorer ökar bla prisdifferenserna så kommer "money talk and bullshit walk", plånboken och smidigheten kommer vinna och delade transporter, som kanske blir gratis i vissa fall pga reklam etc, blir populära.
 
Visst kommer det nya lösningar för bilar/fordon och hur vi kommer att transportera oss, men vi ser det oftast utifrån våra egna behov och det resulterar i uppfinnaren från Sundbyberg "tänkte inte på de".
Och merparten av influenserna och idéerna kommer att försvinna och bli kortlivade men ett fåtal överleva, så ser statistiken ut för utveckling oberoende av bransch.
Det gäller speciellt de som kräver stora investeringar infrastruktur och samhälle, men även en längre tidscykel för att kunna genomföras. Och speciellt idag där det kräver en stor global acceptans.
 
D djac skrev:
Nej, då läste du nog fel, jag ger mig inte in på att gissa exakt när självkörande bilar godkänns och hur ett sånt godkännande kommer att se ut, en röra av teknik, känslor, lobbying, osv, att marknaden däremot är angelägen om att ta bort kostnader, i detta fall föraren, är jag övertygad om.
Lite OT, Du skrev det i samma stycke och det jag ville visa genom mitt inlägg var att när man skriver in diverse saker i samma stycke blir det lätt syftningsfel och kan misstolkas, du vet vad som avses men inte läsaren. Nu blev "pekpinne";)
 
D djac skrev:
Nej, då läste du nog fel, jag ger mig inte in på att gissa exakt när självkörande bilar godkänns och hur ett sånt godkännande kommer att se ut, en röra av teknik, känslor, lobbying, osv, att marknaden däremot är angelägen om att ta bort kostnader, i detta fall föraren, är jag övertygad om.
Transporter på flygplatser, i gruvor, på vissa dedicerade vägar - där tror jag på autonoma fordon. Där kan man ha standardiserade last och lossningsplatser (för förare eller gods) och säkerställa att det inte finns kor, barn, pensionärer som cyklar, går. Men det ersätter ju inte personbilen utan mer pendeltåg och intercitybussar samt anläggningsmaskiner inom inhägnat område som utför standardoperationer.

När jag köpt tex en tvättmaskin med hemkörning så behövs ju någon som bär in den. I vissa fall har det till och med varit två personer i bilen.

Varför sitter det en människa på varje pendeltågsstation? Går det inte att automatisera? Det finns ett otal exempel. Sen finns det givetvis lika många exempel där man kunnat plocka bort människan.

Men jag tror att det även är positivt med att träffa medmänniskor när man gör sina "ärenden".

Det jag kanske hoppas lite på är att vi får enklare och mindre bilar (miljövänligare) i vardagen, åker mer "publika transportmedel" för långresor och har ett hyr/poolsystem när man tex ska åka på sin årliga skidresa och behöver en större bil. Det kan faktiskt gå den vägen, inte att folk åker autonoma privatägda teslor / autonoma Uber... utan lådcyklar eller små minielbilar.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Unikt namn
D djac skrev:
I första hand de de samåkningstjänster de har där, är ett rätt stort steg framåt.

Sen håller jag med om att det kommer finnas marknad för olika exklusiva transporter och privata sådana kommer såklart existera, precis som vissa helst inte åker reguljärflyg, av samma skäl.

Min gissning är ändå att när andra faktorer ökar bla prisdifferenserna så kommer "money talk and bullshit walk", plånboken och smidigheten kommer vinna och delade transporter, som kanske blir gratis i vissa fall pga reklam etc, blir populära.
Jag förstår inte samåkningsteorin. Ingen av mina grannar jobbar på samma ställe. Vem ska samåka och var?
Det känns långt bort att göra sig av med valfriheten ett eget transportmedel innebär.
Att ersätta allt privatbilande med en tjänst, dvs privatchaufför, kan ju aldrig vara lönsamt om inte vi odlar fram en ny underklass.
Vi är väl på god väg dit med gig ekonomin och hur papperslösa får arbeta svart genom appar, men det känns ovärdigt ett i-land att sträva dit.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
30-40 tusen nog ändå mindre än värdeförsämringen på en ny bil under två år.

Det finns dock inga garantier för hur stora oförutsedda utgifter man kan råka ut för. Det är lite som rörligt mot fast pris på boräntor och elektricitet.
Precis. Värdeminskningen på en ny bil är vanligtvis mycket större under de första åren.
(Nu råkade faktiskt värdeminskningen bara bli just 30-40 på den bil jag leasade men det var som sagt en speciell period).
Eftersom jag egentligen kan skruva bilar själv så skulle det såklart vara billigare rent ekonomiskt att hålla mig till en begagnad bil och sköta de mesta reparationerna själv. Jag har dock blivit så pass gammal, lat och med så stabil ekonomi så jag värdesätter min tid och min bekvämlighet rätt högt och väger den mot kronor och ören. Skruvar gärna i mina hobbybilar och motorcykel men då är det kul för att det sker när jag vill och när jag har lust. Att skruva i en trasig bruksbil för att få vardagen att fungera och/eller för att åtgärda besiktningsanmärkningar tycker jag är bland det tråkigaste som finns, just därför att det då bara blir ett måste.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.