Matta ner ytan med grovt slippapper på en planslip, och så primer för bättre fäste.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Matta ner ytan med grovt slippapper på en planslip, och så primer för bättre fäste.
Inte hunnit med att ta tag i golvet ännu. Lite osäker på vad det är för färg på golvet nu så därför jag tänkte att allt skulle behöva bort innan klinker.
Dock var golvet väldigt ojämnt på en del ställen där jag skulle behöva flyta lite för att jämna till. Men det kanske bara räcker att matta ner ytan sedan primer och flyta där det behövs, sedan primer en gång till innan jag lägger klinkers.
 
Skulle behöva hjälp med det här, antar att det här är 2 pluggade brunnar jag har i källaren? Den ena sitter det plugg i den andra är det fogskum i. Vet inte hur jag ska göra med dem? Ska man bara plugga och lägga golv över eller är det dumt? Helst skulle jag vilja ha kvar hålen ifall man har nytta av dem i framtiden, men lär vara svårt att flyta, lägga klinkers med utskurna hål för att sedan pluggas precis som det ena är nu. Har fastnat lite, vill gärna komma vidare så fort som möjligt
 
  • Ett pluggat avloppshål i en källare med synlig plugg och rester av fogskum på det gråa golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två tätade brunnar i en källare, en med plugg och den andra med fogskum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag pluggar andra hålet med och flyter över. Nu är golv slipat och dags att flyta på vissa ställen för att plana ut golvet innan klinkers ska dit.
En fråga, har kopplat in golvvärmen i rummet bredvid och slangarna in dit går i golvet där jag ska flyta och lägga klinkers. Golvet är rätt varmt där slangarna går, är det någon fara att flyta och lägga klinkers där? Eller brinner det för fort och inte fäster?
 
N
Jag skulle stängt av golvvärmen.
 
  • Gilla
karelin
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Jag skulle stängt av golvvärmen.
Så även om man primar innan man flyter så är det ändå risk att det inte blir bra där det är varmt?
Läst någonstans att man inte ska ha golvvärmen igång på 6 veckor efter man lagt klinkers, stämmer det?
 
N
Vet inte helt. Men ha inte en värmeslinga igång i golvet du jobbar med. Torkar cementen för fort förlorar den sin styrka. Ha den bara inte igång.
 
Hänt en del nu. Väggar putsade, pannrum byggt, fläktkonvektor och golvvärme till tvättstuga inkopplat, all el färdig. Jag pluggade golvbrunnar och flytspacklade över så nu är jag äntligen igång med golvet.
 
  • Renoverat rum med nya svarta kakelplattor, väggar putsade och delvis flytspacklat golv under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karelin
  • Laddar…
Skulle behöva hjälp.
Blev en nivåskillnad på 37mm mellan tvättstuga och hall, vad ska jag välja för tröskel? Finns det någon som passar eller måste man tillverka någon? Ute efter en i ek.
 
  • Nivåskillnad på 37mm mellan golv i tvättstuga och hall mätandes med tumstock och vattenpass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Övergångslist eller nivålist..
Själv hade jag höjt kakelplatterona närmast lite
 
A Alexn72 skrev:
Övergångslist eller nivålist..
Själv hade jag höjt kakelplatterona närmast lite
Finns det någon färdig övergångslist eller nivålist som passar för den höjden?
Hur menar du med höjt kakelplattorna? Att det blev sån nivåskillnad är att det är vattenburen golvvärme i tvättstugan men inte i hallen.
 
Jag tror det kan vara svårt att hitta nivålist som bygger tillräckligt på höjden. Jag hade nog satt en smyglist eller liknande under nivålisten för att bygga upp höjden lite, sedan en nivålist. Är du i affären kan du matcha ihop en smyglist och nivålist så att de liknar varandra så mycket som möjligt.
 
H hedstrom skrev:
Finns det någon färdig övergångslist eller nivålist som passar för den höjden?
Hur menar du med höjt kakelplattorna? Att det blev sån nivåskillnad är att det är vattenburen golvvärme i tvättstugan men inte i hallen.
Lagt den sista raden plattor med lite lutning
Och den första så nära betongen som möjlig.
Röd = klinker
Skiss som illustrerar plattläggning med klinker som har lutning och är nära betongytan, röd linje anger klinkern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Alexn72 skrev:
Lagt den sista raden plattor med lite lutning
Och den första så nära betongen som möjlig.
Röd = klinker
[bild]
Vill inte lägga mer klinker utan mer ute efter en snygg tröskel i ek.
 
H henche skrev:
Jag tror det kan vara svårt att hitta nivålist som bygger tillräckligt på höjden. Jag hade nog satt en smyglist eller liknande under nivålisten för att bygga upp höjden lite, sedan en nivålist. Är du i affären kan du matcha ihop en smyglist och nivålist så att de liknar varandra så mycket som möjligt.
Finns det någon smyglist och nivålist som kan tänkas bygga de 37mm som behövs? Letar runt på olika sidor men hittar inget vettigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.