Hej! Jag har hittat en firma i Estland som designar prefab A-frame, avrame.com. Jag undrar om någon här har erfarenhet av att köpa prefab hus från utomlands?
Husen kommer i ”kit” där det mesta är inkluderat, ex isolering och spik typ, företaget står inte för byggnad av huset utan det anlitas lokalt här i Sverige
Priset är specificerat i Euro, exklusive lokal VAT och eventuella svenska skatter... tänker att det kanske är här det kan dra iväg prismässigt med skatter etc, vet ej hur regelverket ser ut kring detta..
Hälsningar
Jenny
 
  • Gilla
Strulmaja
  • Laddar…
Hej!

Följer denna tråd. Är det Avram du har tittat på?

/A
 
A Ahus Södermanland skrev:
Hej! Jag har hittat en firma i Estland som designar prefab A-frame, avrame.com. Jag undrar om någon här har erfarenhet av att köpa prefab hus från utomlands?
Husen kommer i ”kit” där det mesta är inkluderat, ex isolering och spik typ, företaget står inte för byggnad av huset utan det anlitas lokalt här i Sverige
Priset är specificerat i Euro, exklusive lokal VAT och eventuella svenska skatter... tänker att det kanske är här det kan dra iväg prismässigt med skatter etc, vet ej hur regelverket ser ut kring detta..
Hälsningar
Jenny
A Ahus Södermanland skrev:
Hej! Jag har hittat en firma i Estland som designar prefab A-frame, avrame.com. Jag undrar om någon här har erfarenhet av att köpa prefab hus från utomlands?
Husen kommer i ”kit” där det mesta är inkluderat, ex isolering och spik typ, företaget står inte för byggnad av huset utan det anlitas lokalt här i Sverige
Priset är specificerat i Euro, exklusive lokal VAT och eventuella svenska skatter... tänker att det kanske är här det kan dra iväg prismässigt med skatter etc, vet ej hur regelverket ser ut kring detta..
Hälsningar
Jenny
A Ahus Södermanland skrev:
Hej! Jag har hittat en firma i Estland som designar prefab A-frame, avrame.com. Jag undrar om någon här har erfarenhet av att köpa prefab hus från utomlands?
Husen kommer i ”kit” där det mesta är inkluderat, ex isolering och spik typ, företaget står inte för byggnad av huset utan det anlitas lokalt här i Sverige
Priset är specificerat i Euro, exklusive lokal VAT och eventuella svenska skatter... tänker att det kanske är här det kan dra iväg prismässigt med skatter etc, vet ej hur regelverket ser ut kring detta..
Hälsningar
Jenny
A Ahus Södermanland skrev:
Hej! Ja precis. Har du erfarenhet av dem?
A Ahus Södermanland skrev:
Hej! Jag har hittat en firma i Estland som designar prefab A-frame, avrame.com. Jag undrar om någon här har erfarenhet av att köpa prefab hus från utomlands?
Husen kommer i ”kit” där det mesta är inkluderat, ex isolering och spik typ, företaget står inte för byggnad av huset utan det anlitas lokalt här i Sverige
Priset är specificerat i Euro, exklusive lokal VAT och eventuella svenska skatter... tänker att det kanske är här det kan dra iväg prismässigt med skatter etc, vet ej hur regelverket ser ut kring detta..
Hälsningar
Jenny
AlexEriksson1989 AlexEriksson1989 skrev:
Hej!

Följer denna tråd. Är det Avram du har tittat på?

/A
A Ahus Södermanland skrev:
Hej! Jag har hittat en firma i Estland som designar prefab A-frame, avrame.com. Jag undrar om någon här har erfarenhet av att köpa prefab hus från utomlands?
Husen kommer i ”kit” där det mesta är inkluderat, ex isolering och spik typ, företaget står inte för byggnad av huset utan det anlitas lokalt här i Sverige
Priset är specificerat i Euro, exklusive lokal VAT och eventuella svenska skatter... tänker att det kanske är här det kan dra iväg prismässigt med skatter etc, vet ej hur regelverket ser ut kring detta..
Hälsningar
Jenny
AlexEriksson1989 AlexEriksson1989 skrev:
Hej!

Följer denna tråd. Är det Avram du har tittat på?

/A
Uppdaterar här. Har fått lite klarhet i vad som gäller. Moms med 20% tillkommer på alla priser från avrame.com, även på frakt vad jag förstår det som. Ingen avgift på införsel av varor från Estland dock. Vi har som start nu beställt ritningar för att kunna skicka in bygglovsansökan, vi valde de modifierade ritningarna som var något dyrare (949€ mot 799€ ex moms) men detta för att kunna göra eventuella ändringar i planlösningen samt lägga till fönster... jag har också förstått att det går att ändra sig ett par ggr utan xtra kostnad. Väntar på totalkostnad för huskit samt ungefärlig frakt, de kan inte ge en exakt fraktkostnad pga bensinpris, valutakurs etc, men de uppskattar högt att det landar på ca 10% av totalkostanden. Frakten är förskrad till slutdestination men en får själv fixa att lyfta av godset från lastbil ,den kommer alltså inte med kran, och själva avlyftet är då inte på deras försäkring. Betalning sker som följande; 50% betalas vid beställning av huskitet, samt resterande 50% betalas 6 veckor senare. de reserverar alltså inte någon summa utan det betalas direkt, om jag har förstått det rätt så har en 14 dagars ångerrätt. Det var allt för nu. Hej hopp!
 
  • Gilla
JuggeH och 2 till
  • Laddar…
A Ahus Södermanland skrev:
Uppdaterar här. Har fått lite klarhet i vad som gäller. Moms med 20% tillkommer på alla priser från avrame.com, även på frakt vad jag förstår det som. Ingen avgift på införsel av varor från Estland dock. Vi har som start nu beställt ritningar för att kunna skicka in bygglovsansökan, vi valde de modifierade ritningarna som var något dyrare (949€ mot 799€ ex moms) men detta för att kunna göra eventuella ändringar i planlösningen samt lägga till fönster... jag har också förstått att det går att ändra sig ett par ggr utan xtra kostnad. Väntar på totalkostnad för huskit samt ungefärlig frakt, de kan inte ge en exakt fraktkostnad pga bensinpris, valutakurs etc, men de uppskattar högt att det landar på ca 10% av totalkostanden. Frakten är förskrad till slutdestination men en får själv fixa att lyfta av godset från lastbil ,den kommer alltså inte med kran, och själva avlyftet är då inte på deras försäkring. Betalning sker som följande; 50% betalas vid beställning av huskitet, samt resterande 50% betalas 6 veckor senare. de reserverar alltså inte någon summa utan det betalas direkt, om jag har förstått det rätt så har en 14 dagars ångerrätt. Det var allt för nu. Hej hopp!
Hej! Hittade till avrame.com via den här tråden och är väldigt intresserad av att
A Ahus Södermanland skrev:
Uppdaterar här. Har fått lite klarhet i vad som gäller. Moms med 20% tillkommer på alla priser från avrame.com, även på frakt vad jag förstår det som. Ingen avgift på införsel av varor från Estland dock. Vi har som start nu beställt ritningar för att kunna skicka in bygglovsansökan, vi valde de modifierade ritningarna som var något dyrare (949€ mot 799€ ex moms) men detta för att kunna göra eventuella ändringar i planlösningen samt lägga till fönster... jag har också förstått att det går att ändra sig ett par ggr utan xtra kostnad. Väntar på totalkostnad för huskit samt ungefärlig frakt, de kan inte ge en exakt fraktkostnad pga bensinpris, valutakurs etc, men de uppskattar högt att det landar på ca 10% av totalkostanden. Frakten är förskrad till slutdestination men en får själv fixa att lyfta av godset från lastbil ,den kommer alltså inte med kran, och själva avlyftet är då inte på deras försäkring. Betalning sker som följande; 50% betalas vid beställning av huskitet, samt resterande 50% betalas 6 veckor senare. de reserverar alltså inte någon summa utan det betalas direkt, om jag har förstått det rätt så har en 14 dagars ångerrätt. Det var allt för nu. Hej hopp!
Hej! Min sambo och jag går i a-husbyggartankar och hittade till avrame.com via den här tråden. Tycker deras lösningar verkar intressanta och känslan såhär långt är bra. Jag ser att det var någon månad sedan er senaste uppdatering här och är lite nyfiken på om ni har valt att gå vidare med dem? Har kontakten med företaget fungerat bra? Vore kul att höra lite tankar från någon som kommit längre i en process som liknar den vi tänkte påbörja :giggle:
 
Hej! Kul att du skriver. Ja! Vi har tagit första steget och köpt ritningar som vi skickat in för bygglovsansökan, väntar på svar som sägs komma inom tre veckor, hittills har de inte kommenterat på utformning av huset, kan bero på att området inte är planlagt, men det återstår att se. Vad jag förstått kan vissa kommuner ha invändningar mot det branta taket. Kolla med er kommun!
Jag tycker att det har varit väldigt tydlig och rak kommunikation från Avrame, vi har kontakt med samma person (Priit) sedan första mailet, och han har hittills haft svar på alla mina frågor, stora som små. Vi köpte ritningar för ett Trio 120 med viss modifikation för att passa våra behov. Jag kan hålla dig uppdaterad och berätta gärna om/hur ni går vidare, spännande! Hälsningar Jenny
 
Hej, hur har det gått för er?
Mvh
Per
 
  • Gilla
VLJ och 1 till
  • Laddar…
Hej! Kul att du skriver! Vi har fått beviljat bygglov och väntar nu på att avstyckning ska bli klar, det verkar vara en långsam process men hoppas på snabb handläggning nu när det finns bygglov. Är du i en liknande process?
Hälsningar
Jenny
 
Hej! Superkul med fler A-frames i sverige. Snälla snälla gör en bygglogg i framtiden :)
 
Hej.
Hur går det för er med bygget?
Är ni igång än?

Jag funderar själv på att köpa hus från Estland.
 
  • Gilla
Astrid-Marie
  • Laddar…
M Mr Marqs skrev:
Hej.
Hur går det för er med bygget?
Är ni igång än?

Jag funderar själv på att köpa hus från Estland.
Hej! Vi är inte igång med själva husbygget, nu håller vi på med vägen etc. Om allt går som planerat kan vi börja bygga i sommar, beroende på leveranstid av huset då. Har du kikat på avrame också?
 
A aroraror skrev:
Hej! Superkul med fler A-frames i sverige. Snälla snälla gör en bygglogg i framtiden :)
Hej! Absolut det ska dokumenteras! Har du själv byggt en A-frame?
 
A aochmbyggerhus skrev:
Hej! Hittade till avrame.com via den här tråden och är väldigt intresserad av att


Hej! Min sambo och jag går i a-husbyggartankar och hittade till avrame.com via den här tråden. Tycker deras lösningar verkar intressanta och känslan såhär långt är bra. Jag ser att det var någon månad sedan er senaste uppdatering här och är lite nyfiken på om ni har valt att gå vidare med dem? Har kontakten med företaget fungerat bra? Vore kul att höra lite tankar från någon som kommit längre i en process som liknar den vi tänkte påbörja :giggle:
Hej! Gick ni vidare med era planer?
 
A Ahus Södermanland skrev:
Hej! Absolut det ska dokumenteras! Har du själv byggt en A-frame?
Ritar ett för tillfället. Hoppas på godkänt bygglov, har du några tips?
 
A aroraror skrev:
Ritar ett för tillfället. Hoppas på godkänt bygglov, har du några tips?
Inga direkta tips faktiskt, vi köpte färdiga ritningar från avrame och det var inga problem att få igenom bygglov, vår tomt ligger på icke planlagt område och ”syns” inte från vägen, det kan ju ha underlättat men tänker att det inte borde finnas invändningar från din kommuns sida. Håller tummarna för dig!
 
  • Gilla
Astrid-Marie och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.