89 765 läst · 234 svar
90k läst
234 svar
Är målningen slarvigt utförd eller har jag för höga krav?
Hej! Vi har precis flyttat in i ett nybyggt hus från en av landets större leverantörer. De har skött helentreprenad och vi valde att köpa till målning och tapetsering av dem, för att bara kunna flytta in och slippa tänka på det. Huset är besiktigat och godkänt, men nu ett par veckor senare håller vi på och sammanställer en lista över småfel och brister vi upptäckt sedan besiktningen. Och just när det gäller målningen skulle jag behöva lite råd!
Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.
Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)
Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?
/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen
Projektledaren påpekade att "målaren är ju mänsklig, hundraprocentigt perfekt kan man inte vänta sig att det ska se ut", vilket vi såklart förstår. Det var prat om att fel som kunde ses från två meters avstånd var stora nog för att åtgärdas, men att annat smått fick passera. Ja, ni känner säkert igen formuleringarna. Ett par riktigt synliga färgstänk åtgärdades därför redan till slutbesiktningen.
Nu då, nu sitter vi här... och jag tycker nog att målningen fortfarande ser rätt kass ut även från två meters håll på många ställen. Jag bifogar ett par bilder på hur det ser ut vid lister i bland annat vardagsrum och badrum. Det är just vid listerna jag upplever att det är slarvat, och jag kan inte låta bli att undra varför inte målningen gjordes innan listerna sattes på plats. Det är ju ett nybygge..? Brukar man göra i den ordningen? (Eller är jag ute och cyklar, är listerna målade på plats, därav det vita stänket?)
Det är ju inte så illa att vi inte kan leva med det (och vi har dessutom färgen kvar om vi vill bättra på någonstans), men borde vi anmärka på detta för att eventuellt kunna få prisavdrag?
/Hälsar två vilsna nybyggare som känner att vi stundvis varit alldeles för okritiska i byggprocessen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hade inte godkänt det där. Speciellt inte i ett nybygge där förutsättningarna för att få ett bra resultat är optimala (bra underlag, raka väggar o.s.v).
Tapetseringen är ju katastrof. Ser ut som målaren rivit av tapeten? Och slarvigt maskerat.
Tapetseringen är ju katastrof. Ser ut som målaren rivit av tapeten? Och slarvigt maskerat.
Absolut endel saker där som inte borde gå igenom besiktningen. Jag hade definitivt inte accepterat den sista bilden, vad är det för amatör som har tapetserat?
Taklister och kanske foder ser det ut som de målat på plats, blir snyggt att måla ihop det med tak och karmar och för att dölja spikhål. Men går att göra även efter väggar är målade/tapetserade och betydligt snyggare. Golvsocklarna borde man definitivt kunna satt dit efter väggarna var färdiga.
Verkar som snickare och målare inte varit riktigt synkade i projektet.
Att man ser ojämnheter i släpljus får man leva med.
Ofta ställer husköpare orimliga krav men här tycker jag definitivt inte så är fallet.
Taklister och kanske foder ser det ut som de målat på plats, blir snyggt att måla ihop det med tak och karmar och för att dölja spikhål. Men går att göra även efter väggar är målade/tapetserade och betydligt snyggare. Golvsocklarna borde man definitivt kunna satt dit efter väggarna var färdiga.
Verkar som snickare och målare inte varit riktigt synkade i projektet.
Att man ser ojämnheter i släpljus får man leva med.
Ofta ställer husköpare orimliga krav men här tycker jag definitivt inte så är fallet.
Redigerat:
Stort tack för era svar! Skönt att höra att vi inte är alldeles tokiga om vi gör anmärkningar på detta. Det är ju så svårt att veta vad man ska vänta sig när man aldrig gjort det här förut...
Jag hade ju absolut inte gjort det bättre själv men jag hade nog lite högre förväntningar än så här på ett proffs, med de fina förutsättningar ett nybygge innebär. Det blir reklamation helt enkelt!
Jag hade ju absolut inte gjort det bättre själv men jag hade nog lite högre förväntningar än så här på ett proffs, med de fina förutsättningar ett nybygge innebär. Det blir reklamation helt enkelt!
Ja, det är de värsta ställena jag har publicerat här. Här kommer tre lite mer slumpmässigt utvalda platser – tapeten tycker jag ser bra ut här, liksom ytfinishen på målningen. Maskning vid golvlist ser dock ut så här gott som överallt.krillek skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Går själv på älvsbyhus å kladdar, det där är under all kritik.... / målarn
Väldigt slarvigt. Kanske var det en äldre målare som hade svårt att maska ordentligt? En riktigt duktig målare behöver ju inte ens maska utan sparmålar på fri hand och får till ett perfekt resultat ändå.J Johanna-T skrev:
Det är såna här saker som gör att man drar sig för att anlita hantverkare. Man betalar dyrt för att det ska bli rätt och bra, och sen blir man bara besviken på slutresultatet....... extra tråkigt när man lägger miljoner på en ny kåk.
Nej de sitter nog rätt, men kombinationen golvlist/foder är illa vald eftersom listens "ändträ" sticker ut utanför fodret. Om det blir så pga orsaker kan man ju göra ett "tavelavslut" på golvlisten.G Golonka skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto