Hej fina folket,
vi har rivit 2väggar och en av väggarna har en bärande pelare om det heter så enligt vår entreprenör…
Men utifrån vad man ser, känner och även ser på bilderna tolkar jag det som att man kan riva bort pelaren också.
Jag ska ha köksö och det blir väldigt fult med pelare bredvid köksön och onödigt att behålla det när det ändå inte är bärande .. vad tycker ni utifrån bilderna?
vi har rivit 2väggar och en av väggarna har en bärande pelare om det heter så enligt vår entreprenör…
Men utifrån vad man ser, känner och även ser på bilderna tolkar jag det som att man kan riva bort pelaren också.
Jag ska ha köksö och det blir väldigt fult med pelare bredvid köksön och onödigt att behålla det när det ändå inte är bärande .. vad tycker ni utifrån bilderna?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om huset har fackverkstakstolar som ritningen visar så finns det inga bärande pelare.
@justusandersson har skrivet en bra artikel på det hela.
https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är väldigt svårt att kommentera foton, de visar inte helheten. Som jag skrev tidigare finns det inget behov av vare sig balkar eller pelare med den takkonstruktionen.
Varför tror du att arkitekten envisar sig så mkttt om att behålla pelarna och plus försäkra med 170mm balk mellan pelarna?
Jag har planer skaffa köksö där mellan pelarna och så klart så vill jag inte ha pelarna kvar.
Byggaren som höll på att såga av träbiten mellan pelarna har känt tung tryck efter att han sågade mellan pelaren och trät (som är som balk mellan pelarna….
Vi har planer att inreda vinden (kanske) men skulle det bli aktuellt så är det om 5-10 år.
Jag har planer skaffa köksö där mellan pelarna och så klart så vill jag inte ha pelarna kvar.
Byggaren som höll på att såga av träbiten mellan pelarna har känt tung tryck efter att han sågade mellan pelaren och trät (som är som balk mellan pelarna….
Vi har planer att inreda vinden (kanske) men skulle det bli aktuellt så är det om 5-10 år.
Varför tror du att arkitekten envisar sig så mkttt om att behålla pelarna och plus försäkra med 170mm balk mellan pelarna?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg