Åsa Lund
Jag hade inte låtit dem dutta mer. Det tar ju aldrig slut.
Det finns nog regler i konsumenttjänstlagen om detta hur många chanser de ska få. Det antalet borde vara passerat för länge sedan.
- Besiktiga
- Gör om
- Gör rätt
- Få betalt
Den ordningen gäller nu
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Från gårdagen. Bild på spänning dc mpp1
 
  • Graf över solenergisystemets spänning genom dagen den 22 januari 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här är spänningskurva och effektkurva för idag för MPPT 2 som är paneler åt nordväst 20 st seriekopplade 325 Wp. Det är ingen sol.
Där syns också att just när MPPT2 startar sjunker spänningen en bit. Men man ska tänka på att effekten då vid start är blott blygsamma 3 W. Markören visar tidpunkt och värden för den tidpunkten. Men sedan stiger spänningen. Det framgår också att effekten stiger stadigt i takt med att det blir ljusare ute.
 
  • Graf med spännings- och effektkurvor för MPPT 2, markerat med grön och blå linje, under en molnig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Så här är spänningskurva och effektkurva för idag för MPPT 2 som är paneler åt nordväst 20 st seriekopplade 325 Wp. Det är ingen sol.
Där syns också att just när MPPT2 startar sjunker spänningen en bit. Men man ska tänka på att effekten då vid start är blott blygsamma 3 W. Markören visar tidpunkt och värden för den tidpunkten. Men sedan stiger spänningen. Det framgår också att effekten stiger stadigt i takt med att det blir ljusare ute.
ja detta ser ju helt annat ut. Nu vet jag inte vad du har för väder idag men här har det vart ganska tjock dimma. Mina 18*390w på sträng 1 har som Max presterat 108w vid 1300 idag.
 
Diagram som visar solpanelers energiproduktion över en dag i disigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

32 paneler i söderläge i ett disigt Skåne i dag.
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
Detta har blivit en lång och tjatig tråd med med massor av välvilliga gissningar utan att ha hela bilden klar eller kompetensen till att avgöra vad felet är. Ibland inget fel alls, men det leder ändå till vilda gissningar.

Sorry om jag tar i. Ibland har folk gett bra tips mer generellt om ur klåpare ska hanteras, ibland har kunniga gett bra inlägg. Men 3/4 är brus som gömmer godbitarna. Det har nu varit över 480 inlägg på en anläggning med i grunden några få rätt enkla problem - som installatören skulle ha fixat från början. Även du kjork har bidragit till bruset genom att dyka in i bitar du inte förstår. Men beundrar din envishet. Och folks välvilja att hjälpa till är imponerande. Och det är väl en del av svaren som har fått installatören att komma dit och felsöka.

Att följa spänningen som du kork har gjort ger rätt lite information. Att spänningen först går upp innan växelriktaren har startat och sedan dyker är rätt normalt. I början är solcellerna helt obelastade så man ser full spänning. Men så fort det börjar flyta ström i ledningarna gör alla motstånd i solceller, ledningar mm att spänningen sjunker. Troligen är strömmen för hög i början innan MPPT-funktionen har ställt in sig, men snart stabiliserar sig systemet som i Arnodt's kurva. Kjork, du kan se samma fenomen i din kurva men i en annan skala. Och flera gånger under dagen. Under 150V slår växelriktaren av - men det spelar också in vad den andra MPPT-sllingan ger samtidigt.

Det klickar och låter i växelriktaren när den startar upp när reläer slår till och från. Det är mycket som ska testas; frekvens, spänning mm på AC-sidan, isolationsmotstånd och nivåer på DC-sidan, nätuppkoppling mm. Det kan ta flera minuter.

Tittade också på tidiga bilder du la' upp. Där ser man att nedre raden till vänster är skuggad av taknocken intill, och till höger ser man en bred men tunn skugga på högra delen. Om jag minns rätt vätter dina tak åt väster. Just nu står solen ännu lägre än när bilderna togs i november. Så med de förutsättningarna tycker jag inte resultatet är särskilt konstigt. När Lars Ivarsson säger att anläggningen ger mindre än 100 andra, är det med samma förutsättningar?

Det finns två saker att göra: 1) avvakta till mars när du kan få jämn solbelysning på alla celler eller 2) ta dit någon kunnig som felsöker ordentligt. Eller bägge...

Lycka till!
 
  • Gilla
BiFuel och 4 till
  • Laddar…
Jag håller med Ove Fredriksson om att man får mycket bättre jämförelser när man har mera sol.
Det är ju till slut årsproduktionen som är den intressanta.

Det är normalt att spänningen sjunker, ibland kraftigt, när växelriktaren börjar dra ström. Det kan vi se på många anläggningar, speciellt vid svag solinstrålning.
Det som är anmärkningsvärt i denna anläggning är att spänningen inte stiger igen på MPPT1.
Spänningen och därmed även effekten över MPPT1 är nästan hela tiden betydligt lägre än över MPPT2.

Den dagen jag jämförde produktionen i förhållande till toppeffekten med ett stort antal andra anläggningar, så låg denna anläggning markant under alla andra. Den ligger fortfarande lågt även om den inte ligger allra sist.
De anläggningar som jag jämför med har alla olika förutsättningar. Vissa av anläggningarna har betydligt sämre förutsättningar än denna.

Installatören och säljaren bör absolut ta ansvar för detta och räta ut alla frågetecken.
Anläggningen var felkopplad från början, Nu behöver installatören svara på varför produktionen är så låg.
 
Åsa Lund
Jag håller också med Ove Fredriksson.
Och fortsätter med mitt mantra om besiktning.
Vilken dag är besiktning tänkt att utföras undrar jag?
Ju förr desto bättre, dagarna blir längre och längre och vi hoppas ju på vackert väder oxå :cool:
 
Off topic,men bryter in med fråga hur lång tid tog det för er innan kommunens elbolag bytte mätare.Jag själv har väntat i 14dagar sedan installatören färdiganmälde anläggningen till kommunens energibolag.Ringde efter 1 vecka till ansvarig och fick då svar att dom skulle gå igenom dokument innan dom kom ut och inspekterade/godkände anläggningen och skulle sedan höra av sig!!
 
C carl fabian skrev:
Off topic,men bryter in med fråga hur lång tid tog det för er innan kommunens elbolag bytte mätare.Jag själv har väntat i 14dagar sedan installatören färdiganmälde anläggningen till kommunens energibolag.Ringde efter 1 vecka till ansvarig och fick då svar att dom skulle gå igenom dokument innan dom kom ut och inspekterade/godkände anläggningen och skulle sedan höra av sig!!
vi hade redan ny mätare så jag kan inte hjälpa dig med svar
 
B
C carl fabian skrev:
Off topic,men bryter in med fråga hur lång tid tog det för er innan kommunens elbolag bytte mätare.Jag själv har väntat i 14dagar sedan installatören färdiganmälde anläggningen till kommunens energibolag.Ringde efter 1 vecka till ansvarig och fick då svar att dom skulle gå igenom dokument innan dom kom ut och inspekterade/godkände anläggningen och skulle sedan höra av sig!!
Tror de har 3 månader på sig runt lagmässigt för att byta elmätare.

För min del tror jag det tog mindre än 1 vecka innan den blev utbytt. Kan inte direkt minnas att det var nån inspektion av anläggningen överhuvudtaget, bara granskning av papperna, men det kan ju bero på att jag råkar känna elektrikern som satte upp nya elmätaren.
 
  • Gilla
carl fabian
  • Laddar…
Se till att det är korrekt varningsskyltat för växelriktare och anläggningen dvs klart och tydligt skyltat enligt elnätsbolagets anvisningar. Annars slår de ner på det och kräver korrigering och behöver komma ytterligare en gång för att kontrollera att det är korrekt skyltat. Då förlorar du ytterligare veckor innan du kan starta anläggningen.
 
  • Gilla
carl fabian
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Se till att det är korrekt varningsskyltat för växelriktare och anläggningen dvs klart och tydligt skyltat enligt elnätsbolagets anvisningar. Annars slår de ner på det och kräver korrigering och behöver komma ytterligare en gång för att kontrollera att det är korrekt skyltat. Då förlorar du ytterligare veckor innan du kan starta anläggningen.
Allt är uppmärkt med gula skyltar , elektrikern har gjort 150 solcellsanläggningar så han bör veta vad som krävs och kunna hela installationsboten
 
Hej på er. Här kommer en lite mer matnyttig uppdatering.

när jag läste genom manualen i början av allt krångel så stod det att man inte skulle uppdatera växelriktaren om allt fungerade som det ska. Så jag uppdaterade växelriktaren men det gjorde ju varken till eller från.
Jag skickade frågan till fronius om varför sträng ett beter sig så konstigt mot sträng 2 gällande spänningen och hur den sjunker och ligger lågt när växelriktaren startar. Igår fick jag svar av dem och de sa då att det finns en bug i den senaste uppdateringen (klistrar in deras svar längst ned). Nu har de nedgraderat växelriktaren åt mig och det verkar absolut åtgärdat problemet. Nu ligger spänning och effekt väldigt lika på de båda strängarna. Så att det var fel stämde men det låg inte hos installatör utan i mjukvaran. Så tips till er som är installatörer. Uppdatera inte programvaran.

Ang besiktning så inväntar jag besked om när det blir av.

Såhär skrev fronius till mig:
Regarding your inquiry, unfortunately this is a bug with new software and the solution is to downgrade the software, if it is fine for you please confirm so i will downgrade the firmware,
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Kjork,
Bra du fick klarhet med det med uppdatering. Konstigt de skickar ut uppdatering med bugg i. Man uppdaterar ju ofta just för att få bort programmeringsfel och för att få bättre funktion.

Hur ser effektkurvan nu ut då för de båda MPPT:erna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.