Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Enkelt så kan du ju då räkna med att just 1 % av de som har vårdats på IVA inte kunde vaccinera sig fast de ville..
Nu hänger jag inte riktigt med, var får du det ifrån att 1% av de som vårdats på IVA inte kan/bör/får vaccinera sig?
BirgitS BirgitS skrev:
Men utifrån vad som sas när det gällde vaccinbevis så var det inte fråga om storleksordningen 100 000 människor utan mycket mindre,
Om det är 1% av alla ovaccinerade (drygt 1 219 700) så är det 12197 personer som jag skrev i #12974

T Texan skrev:
Låt säga att det är 1% av de ovaccinerade som inte kan/får/bör vaccinera sig, det blir drygt 12197 personer vilket ändå är ganska många. Nu är det ju inte så att alla dessa behöver/behövt vård på IVA men sålänge vi inte tar fram denna data blir det svårt att få en träffsäker kunskap på varför ovaccinerade är överrepresenterade på IVA.
De är överrepresenterade för att de är ovaccinerade. Det är inte konstigare än så. Dags att fatta det och sluta gripa efter halmstrån för att hitta alternativa förklaringar. De är dessutom 10 år yngre än de vaccinerade. Tänkvärt!

• Gilla
RoAd och 8 till
  • Laddar…
V vanpire skrev:
De är överrepresenterade för att de är ovaccinerade. Det är inte konstigare än så. Dags att fatta det och sluta gripa efter halmstrån för att hitta alternativa förklaringar. De är dessutom 10 år yngre än de vaccinerade. Tänkvärt!
Alla är inte som du, jag tar inte livsviktiga beslut om jag inte har den information jag behöver.

J
T Texan skrev:
Låt säga att det är 1% av de ovaccinerade som inte kan/får/bör vaccinera sig, det blir drygt 12197 personer vilket ändå är ganska många. Nu är det ju inte så att alla dessa behöver/behövt vård på IVA men sålänge vi inte tar fram denna data blir det svårt att få en träffsäker kunskap på varför ovaccinerade är överrepresenterade på IVA.
Jag förstår inte din poäng. I det stora hela är de försvinnande få av det totala antalet ovaccinerade. Det är extremt få av de ovaccinerade som är det av legitima medicinska skäl - och därmed en ytterst liten del av de ovaccinerade som behövt sjukhusvård. Behöver du exakta siffror? Varför?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Alla är inte som du, jag tar inte livsviktiga beslut om jag inte har den information jag behöver.
Så du säger att du tar beslut om du har all information? Men nu finns all information på nätet. Varför klarar du då inte att ta beslut?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
T Texan skrev:
Om det är 1% av alla ovaccinerade (drygt 1 219 700) så är det 12197 personer som jag skrev i #12974
Förlåt, det blev fel för jag tänkte plötsligt 1 % av alla i Sverige som får vaccinera sig av någon konstig anledning.

T Texan skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med, var får du det ifrån att 1% av de som vårdats på IVA inte kan/bör/får vaccinera sig?
Om 1 % av de ovaccinerade inte har vaccinerat sig av medicinska skäl så kan man använda att 1 % av de ovaccinerade som har vårdats på IVA är ovaccinerade pga. medicinska skäl. Eftersom det nu skrivs in kring 11 st/dag på IVA och kanske 6-7 av dem är ovaccinerade så tar det i snitt två veckor innan det kommer in en ovaccinerad som är det pga. medicinska skäl.

Det är en enkel överslagsberäkning.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Dessutom så undviker du frågan om ovaccinerade. Du kanske har fattat till slut?

J
BirgitS BirgitS skrev:
Texans bild gällde bekräftade fall som du ser om du skrollar tillbaks till #12952 men min bild gällde IVA och där är det stor skillnad på risk mellan ovaccinerade och vaccinerade.
Skönt! Då är ordningen återställd! Kan jag ta tillbaka min pudling då?

Redigerat:
S SnickareHobb skrev:
Du får kalla vad du vill naturlig immunitet. Jag bryr mig inte. Det enda jag gjorde var att beskriva vad filmen handlar om. Han går igenom en studie om naturlig immunitet (eller natural immunity). Om du tycker det är fel får du kontakta forskarna som gjort studien och berätta att du har rätt och dom har fel.
Ursäkta sent svar. Dets skrivs otroligt mycket nu om covid och om elpriser att jag inte hinner med följa byggahustrådarna.
John Campbell nämnde natural immunity i två olika sammanhang

1) Från ett "mänskligt" corona-virus, vanligt förkylningsvirus av corona-typ, hCoV. (shCoV, hCoV, (sesonal) human Corona Virus). Det kallas för korsimmunitet när immunitet från ett virus kan ge skydd mot ett annat virus. Tyskarna gjorde en studie redan 2020 där de fann förklaringen till att så få tyskar blev sjuka i att 80% av tyskarna hade antikroppar mot hCoV virus. Men sen blev tyskarna också sjuka i Covid-19. :thinking: :(

2) Sen nämde han Natural immunity såsom Skydd mot infektion efter genomgången sjukdom.

Bäst skydd mot omikron ger en genomgången omikron. :p

Forskningrapporter tror jag på, men inte journalister. Jag mailade faktiskt en journalist som skrivit en missledande corona-artikel. Ingen respons...

Jag kan bjuda på ett tredje. Jag skrev ett inlägg om att skapa "natural immunity" i väntan på vaccin baserat på info från Nature/Scientific American från 2020.
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus-sars-cov-2-nyhetstrad.398099/page-787#post-4334277

T Texan skrev:
är inte som du, jag tar inte livsviktiga beslut om jag inte har den information jag behöver.
Hur vet du vilka beslut som är livsviktiga? Hur vet du om du har tillräckligt mycket information?

Om (vilket jag inte tror) du skulle leva efter den principen kan du inte äta eller dricka något, för du kan inte säkert veta att just den här portionen inte drabbats av något tillverkningsproblem. Du kan inte åka någonstans, för det kan komma en rattfyllerist just där du kör.

All fakta som finns säger att vaccinet är säkrare än att riskera svår sjukdom genom infektion. Då menar jag fakta som är verklighetsbaserad, inte låtsas"fakta".

• Gilla
RoAd och 7 till
  • Laddar…
Har läst sida efter sida men inte hittat något om själva risken att hamna på IVA pga Covid. Förs det någon statistik på det?
Spontant låter det inte som någon jätterisk med tanke på att det handlar om ett tiotal.

• Wow
Kurtivan
  • Laddar…
BirgitS
L leecher skrev:
Har läst sida efter sida men inte hittat något om själva risken att hamna på IVA pga Covid. Förs det någon statistik på det?
Spontant låter det inte som någon jätterisk med tanke på att det handlar om ett tiotal.
Naturligtvis är det inte en jätterisk, men den är ju skyhögt över risken att hamna på IVA pga. vaccination. Man vet inte i förväg vilka som kommer att behöva IVA-vård pga. covid.

Vet inte vad du menar med "tiotal".

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
L leecher skrev:
Under den första vågen så låg det över 500 på IVA under flera veckor. Inget tiotal. Ungefär 80-85% överlevde IVA-vården. Totalt antal sjukhusvårdade individer sen pandemins start ser ut att vara knappt 68 000. Hittar inte heller totalt antal ICA-vårdade.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...stik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Hur vet du vilka beslut som är livsviktiga? Hur vet du om du har tillräckligt mycket information?

Om (vilket jag inte tror) du skulle leva efter den principen kan du inte äta eller dricka något, för du kan inte säkert veta att just den här portionen inte drabbats av något tillverkningsproblem. Du kan inte åka någonstans, för det kan komma en rattfyllerist just där du kör.

All fakta som finns säger att vaccinet är säkrare än att riskera svår sjukdom genom infektion. Då menar jag fakta som är verklighetsbaserad, inte låtsas"fakta".
På samma sätt är det enkelt att visa på att alkohol, för mycket fet och söta livsmedel, rökning och för lite motion är dåligt för dig.
Det borde vara enkelt att ändra livsstil eftersom alternativet ger dig kroppsliga problem, bland annat sämre immunförsvar, åtminstone i förlängningen.

Eftersom väldigt få av oss ärligt kan säga att vi lever exakt så som vi lär har jag otroligt svårt att moralisera över de som väljer att inte vaccinera sig och är vettskrämd över hur många det är som med lätthet gör det och samtidigt tycker det är helt ok med rökare som röker trots KOL, diabetiker (typ 2) som pumpar i sig insulin, alkoholister och så vidare bara de vaccinerar sig.

Ingen fokus har tagits för att förändra beteenden som i grunden förstör vår hälsa och dessutom är överrepresenterade i dödsstatistiken (generellt och för covid). Av den anledningen ensamt skäms jag ärligt talat över hur världens ledare och våra myndigheter för sig mot ovaccinerade. Trots att det helt uppenbart finns fog till att vaccinera sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.