Medlem
· Korpilombolo
· 3 339 inlägg
Jag håller på med renovering av våra gamla fönster och det blir mer och mer inslag av träslöjd för att ersätta dåliga delar. Jag märker att mina gamla verktyg inte är så vassa som de borde. Det är svårt att få putshyveln att ta jämnt och stämjärnen kräver klubba för att ta sig genom trä.
På filmer om hur man slipar har alla en uppsättning jiggar, diamantbrynen, slipapparater osv.
Vad är det minsta man behöver för att hålla verktygen skärpta?
På filmer om hur man slipar har alla en uppsättning jiggar, diamantbrynen, slipapparater osv.
Verktygstokig
· Halland
· 7 536 inlägg
En hyggligt plan slipsten.imported_Benno skrev:Jag håller på med renovering av våra gamla fönster och det blir mer och mer inslag av träslöjd för att ersätta dåliga delar. Jag märker att mina gamla verktyg inte är så vassa som de borde. Det är svårt att få putshyveln att ta jämnt och stämjärnen kräver klubba för att ta sig genom trä.
Eller en plan yta och ett sandpapper.
Verktygstokig
· Halland
· 7 536 inlägg
Billigaste med minst underhåll är nog ett gäng tunna diamantplattor från tex Alibaba som man limmar på en plan yta.
Du vill på ena sidan av stämjärnet ha en helt plan polerad yta. Och på andra sidan en vinklad yta.
Du vill på ena sidan av stämjärnet ha en helt plan polerad yta. Och på andra sidan en vinklad yta.
Verktygstokig
· Halland
· 7 536 inlägg
För att få något som liknar skärpa vill du åtminstone nå 1200 i gritt. Gärna högre men vid 1200 har man nått ngn slags nivå som ändå går att jobba med hyggligt. Om du har fler stenar/slippapper/diamantplattor går det fortare med avverkning på de grova och polering på de fina. Men vill man kan man köra avverkning på det finns, tar bara en helsikes tid
Tips för sista poleringen är slip/polerpasta på en bit läder, har hört att en plan bit trä ska fungera med. Innan dess kör jag en tvåsidig diamantsten med 400 och 1000 korn, brukar få hyvelstålen vassa nog att raka armhår med på det viset.
Vet inte om det fortfarande är aktuellt, men jag använder mig av våtslippapper på en glasskiva och en slipjigg och en bit läder limmat på en MDF-skiva för polering.
Slipjiggen för att få rätt vinkel, ca 25 grader.
Smidigt, enkelt och går fort.
Filmen nedan går igen processen.
Slipjiggen för att få rätt vinkel, ca 25 grader.
Smidigt, enkelt och går fort.
Filmen nedan går igen processen.
Jag använder veritas slipjigg och biltemas våtslippapper på glasskiva.imported_Benno skrev:
Pratar vi någon sorts minimum skulle jag vilja påstå att du klarar dig med 240, 400, 800 korn papper, en plan och hård yta och en hyfsad teknik.
Nackdelen med biltema-pappret är att man lätt skär igenom det om man inte är försiktig, men det är billigt
Hur limmar du pappret?C cpalm skrev:Jag använder veritas slipjigg och biltemas våtslippapper på glasskiva.
Pratar vi någon sorts minimum skulle jag vilja påstå att du klarar dig med 240, 400, 800 korn papper, en plan och hård yta och en hyfsad teknik.
Nackdelen med biltema-pappret är att man lätt skär igenom det om man inte är försiktig, men det är billigt
Jag är lat och använder bara vatten som "lim". Det ger en okej vidhäftning, mot glas iallafall, men inte riktigt så bra som man kanske skulle önska.Ellagård skrev:
Har länge tänkt att jag skulle testa någon sorts sprejlim, vilket jag får för mig är optimalt.
Någon som har något tips?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 355 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 355 inlägg
Min lilla erfarenhet gör att jag fortfarande kör vatten under biltemapapper, dom håller helt enkelt inte länge nog att för att det ska vara värt mödan för mig.C cpalm skrev:
Köper man premiumpapper kanske det är värt mödan att klistra men då kan man ju också köpa med färdigtklister på baksidan men det har jag inte prövat (men länge tänkt).
Jag använder 3M spraylim på marmorskivan och sen trycker dit våtslippappret. Det sitter bra.
Jag kan tänka mig att liknande spray på Biltema funkar också;
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/spraylim-2000021988
Jag kan tänka mig att liknande spray på Biltema funkar också;
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/lim/spraylim-2000021988
Jo, helt rätt. Det var ett dåligt tips med Biltemalimmet.C cpalm skrev:
Den här rekommenderar jag,
https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/p/d/v000143887/
Verktygstokig
· Halland
· 7 536 inlägg