Många, inkl mig själv innan jag var mer insatt, tror nog att inköpspris är lika med spotpris. Men som sagts tidigare, i de flesta fallen använder elhandlarna ett volymvägt pris sett till hela kundkollektivets förbrukning över dygnets och månadens timmar. Så per definition kan ett inköpspris aldrig bli helt transparent för kunden om man inte har tillgång till hela kundkollektivets förbrukningsmönster. Finns inte en chans att förstå om det är ett rimligt påslag på spotpriset eller inte. Det som är ännu knäppare är att många av dom här elhandlarna är certifierade som ”Schysst elhandel” där en del av kravet är att vara transparent med elpriset mot kund. Det sticker i alla fall i mina ögon.

Med det sagt tror jag inte du kommer ha nån större framgång i att bestrida fakturan, men lycka till!

• Gilla
Berndtan och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Men du har rörligt avtal, då köps inte elen in i förväg, det är hela grejen. Detta framgår nog i det elavtal du har godkänt.

Om du kan bevisa att en anställd i kundtjänst lovat dig priser under 100 öre/kWh så kanske du kan göra något, kan du det? Låter inte så när du skriver "avfärdade min oro".

Nej, bestrida på den grunden kommer du nog ingen vart med.
Du har fel. Elhandelsbolaget erbjuder spot-pris avtal för de dårar som dagligen vill hålla koll på elbörsen. Denna el köps in huvudsakligen via Nordpool.

Jag har rörligt-pris avtal med bindningstid som baserar sig på elhandelsbolagets inköpspris. Deras inköpspris baserar sig på terminer och bilaterala avtal med elproducenter.

• Gilla
ByggWesslan och 1 till
  • Laddar…
R
I ericalnemar skrev:
Många, inkl mig själv innan jag var mer insatt, tror nog att inköpspris är lika med spotpris. Men som sagts tidigare, i de flesta fallen använder elhandlarna ett volymvägt pris sett till hela kundkollektivets förbrukning över dygnets och månadens timmar. Så per definition kan ett inköpspris aldrig bli helt transparent för kunden om man inte har tillgång till hela kundkollektivets förbrukningsmönster. Finns inte en chans att förstå om det är ett rimligt påslag på spotpriset eller inte. Det som är ännu knäppare är att många av dom här elhandlarna är certifierade som ”Schysst elhandel” där en del av kravet är att vara transparent med elpriset mot kund. Det sticker i alla fall i mina ögon.

Med det sagt tror jag inte du kommer ha nån större framgång i att bestrida fakturan, men lycka till!
Vill man få det helt transparent så ser jag ingen annan möjlighet än att skaffa timdebitering.

• Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men du betalar ett viktat medelvärde. Dvs medelvärdet på den el de köpt i in. Inte ett timmedelvärde. Efter som det går åt mer el på tider med högre elpris blir det viktade medelvärdet något högre än än timmedelvärdet.

Fascinerande att ingen nämnt det tidigare, har alla så dålig koll.
Jag har slutat läsa elpristrådarna, det är inte givande när nästan alla inte begriper vad de skriver om.

Tack för påminnelsen.
Detta med det viktade medelvärdet hade jag totalt glömt bort

R
A AxelJa skrev:
Du har fel. Elhandelsbolaget erbjuder spot-pris avtal för de dårar som dagligen vill hålla koll på elbörsen. Denna el köps in huvudsakligen via Nordpool
Ja, timdebitering. Här köps elen i för just dig och du kommer m.a.o. att få mer eller mindre exakt det pris som råder på nordpool vid den tid du förbrukar den. Vill du verkligen ha spotpris per timme så är detta enda alternativet ja.

A AxelJa skrev:
Jag har rörligt-pris avtal med bindningstid som baserar sig på elhandelsbolagets inköpspris. Deras inköpspris baserar sig på terminer och bilaterala avtal med elproducenter.
Ok, det är din tolkning och den tror jag är fel. Så här förklarar man på Energimarknadsbyrån:

"Avtalsformen rörligt pris är knutet till den nordiska elbörsen. Väljer du rörligt pris följer ditt pris utvecklingen på elbörsen Nord Pool – både uppåt och nedåt. Med rörligt pris tar du del av marknadens svängningar och får ett lägre elpris vid låga eller sjunkande priser. Men du måste också vara beredd på att priserna snabbt kan stiga."

Hur tänker du att priset ska kunna "följa prisutvecklingen på nordpool" om den är upphandlad i förväg?

Nej, enda skillnaden mot ovanstående timdebitering är att alla kunder med rörligt får betala medelpriset per kWh för allas förbrukning över månaden.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Frågor:
Det finns ju avtal med "äkta" timdebitering borde väl följa spotpriset exakt (om nu inte elbolaget har nått påslag)??
Och det vanliga rörligt avtal är det med det viktade medelvärdet??

EDIT; @RoAd besvarade just mina frågor med sitt inlägg som kan skrev medan jag skrev detta

engs
tttomten tttomten skrev:
Ja inköpspris är ju för mig okänt, tog för givet att det var spot men så är det säkert inte :oops:
Resten är ju känt sen tidigare.

(Jag har noll i påslag (y) 1,40 i elcertifikatsavgift o så moms och årsavgift då förstås)
Man bör skapa en ny term för dessa avtal, dvs antingen kör man:
* Timpris, följer elbörsen direkt + (troligen) påslag.
* Rörligt mot spotpris på månadsbasis + (troligen) påslag.
* Fast pris.
* Någon ny term för det som diskuteras i denna tråd, jag nominerar termen "vårat hittepåpris som är omöjligt att verifiera". Spotpris ska inte få nämnas i marknadsföring av denna typ av avtal.

Redigerat:
  • Gilla
Mannhem och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja, timdebitering. Här köps elen i för just dig och du kommer m.a.o. att få mer eller mindre exakt det pris som råder på nordpool vid den tid du förbrukar den. Vill du verkligen ha spotpris per timme så är detta enda alternativet ja.

Ok, det är din tolkning och den tror jag är fel. Så här förklarar man på Energimarknadsbyrån:

"Avtalsformen rörligt pris är knutet till den nordiska elbörsen. Väljer du rörligt pris följer ditt pris utvecklingen på elbörsen Nord Pool – både uppåt och nedåt. Med rörligt pris tar du del av marknadens svängningar och får ett lägre elpris vid låga eller sjunkande priser. Men du måste också vara beredd på att priserna snabbt kan stiga."

Hur tänker du att priset ska kunna "följa prisutvecklingen på nordpool" om den är upphandlad i förväg?

Nej, enda skillnaden mot ovanstående timdebitering är att alla kunder med rörligt får betala medelpriset per kWh för allas förbrukning över månaden.
Energimarknadsbyrån vilseleder något och deras påstående är egentligen bara korrekt för elhandelsbolag som har skrotat hela sin inköpsavdelning (som tecknar bilaterala avtal som säkerställer ett visst elpris över kontraktets tid) och gör det enkelt för sig att bara köpa en dag i förväg via Nordpool.

Det finns säkert en Mjölkpool för Mjölk då även det är en färskvara. Arla köper in merparten av sin mjölk via kontrakt och säkrade priser. Om detta ej räcker till köper Arla in via Mjölkpool för resterande del.

Redigerat:
  • Gilla
Jockeeh och 1 till
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Eller så står du upp som en man och betalar din faktura?

Kanske dags att byta livstil med ny båt,bil och bäst I kvarteret?
Nu är du ute och cyklar.
TS ifrågasätter att elbolaget (eventuellt) inte följer det som de har avtalat och försöker ta mer betalt per kWh än han avser är rätt pris.

På vilket sätt är det manligt att betala räkningar som man inte anser är korrekta?
Tycker du att alla ska behöva byta livsstil, sälja sina fordon mm för att ösa in ännu mer pengar till de giriga elbolagen?

• Gilla
  • Wow
Berndtan och 11 till
  • Laddar…
A AxelJa skrev:
Du har fel. Elhandelsbolaget erbjuder spot-pris avtal för de dårar som dagligen vill hålla koll på elbörsen. Denna el köps in huvudsakligen via Nordpool.

Frågan är fortfarande om du kan bevisa att de lovade dig priser på högst 100 öre/kWh? Att bestrida fakturor baserat på att du anser att de misslyckats med att hålla låga priser lär du inte komma långt med.

• Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Jag tror @Thomas_Blekinge har missförstått hur priset sätts, så tyvärr är det bara att betala eftersom fakturan stämmer med avtalet.

"Om din el mäts månadsvis, vilket är vanligast, utgörs vårt inköpspris av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med månadens elanvändningsprofil i ditt elområde"

Det magiska där är just "månadens elanvändningsprofil" som i praktiken innebär att priset inte är medelpriset på nordpool för varje timme rakt upp och ner, utan varje timmes pris viktas mot hur mycket som totalt förbrukas under timmen.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Frågan är fortfarande om du kan bevisa att de lovade dig priser på högst 100 öre/kWh? Att bestrida fakturor baserat på att du anser att de misslyckats med att hålla låga priser lär du inte komma långt med.
Rätten får avgöra om min bevisning räcker. De gör förmodligen en mer korrekt bedömning än vad du gör.

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Man bör skapa en ny term för dessa avtal, dvs antingen kör man:
* Timpris, följer elbörsen direkt + (troligen) påslag.
* Rörligt mot spotpris på månadsbasis + (troligen) påslag.
* Fast pris.
* Någon ny term för det som diskuteras i denna tråd, jag nominerar termen "vårat hittepåpris som är omöjligt att verifiera". Spotpris ska inte få nämnas i marknadsföring av denna typ av avtal.
Jag tycker det är tydligt, bara jag som inte läst ordentligt och antagit något som absolut inte står.

R
A AxelJa skrev:
Energimarknadsbyrån vilseleder något och deras påstående är egentligen bara korrekt för elhandelsbolag som har skrotat hela sin inköpsavdelning (som tecknar bilaterala avtal som säkerställer ett visst elpris över kontraktets tid) och gör det enkelt för sig att bara köpa en dag i förväg via Nordpool.

Det finns säkert en Mjölkpool för Mjölk då även det är en färskvara. Arla köper in merparten av sin mjölk via kontrakt och säkrade priser. Om detta ej räcker till köper Arla in via Mjölkpool för resterande del.
Jag citerade dem för att inte blanda in något specifikt elbolags formulering, men i mitt elavtal står ungefär precis samma sak.

Du svarade inte på hur du anser att ditt pris ska följa nordpools pris om det är upphandlat i förväg.

• Gilla
Björn Dahlroth och 1 till
  • Laddar…
Har du ett inspelat samtal eller liknande? Att du påstår att en säljare har sagt något lär inte räcka som bevis.

• Gilla
TreeView och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.