297 114 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Att man inte kan tanka hemma kompenseras fullt ut av att det bara tar drygt fem minuter på vägen hem att tanka på en mack.D djac skrev:
Jämförelsen haltar. Att det tar mycket längre tid att "tanka" en elbil än en fossilbil är en objektiv nackdel, men hur stor den nackdelen är varierar. För mig skulle den inte vara så stor att en elbil skulle vara utesluten, men jag skulle behöva planera för bilkörande en liten aning mer än nu.
Jag tvivlar dock på att jag någonsin kommer att köpa en elbil. Även med flera gånger högre fossilbränslepris än nu lönar det sig inte för mig. Lite synd, eftersom jag gillar elbilar.
Hemtjänst och äldrevård är inte gratis för alla. De som under sin yrkesverksamma tid har betalat mest skatt betalar också i allmänhet mest för hemtjänst och äldrevård när de senare behöver den.useless skrev:
Ja, men borde det vara lagligt?S Styrman_jansson skrev:
Det är en omdömesfråga. Alla har inte ditt goda omdöme.
Svenska män väger i genomsnitt 84 kg. Svenska kvinnor väger i genomsnitt 68 kg. Sålunda väger en medelsvensk 76 kg. Dags att uppdatera lastningsexemplen i bilhandböckerna.S Styrman_jansson skrev:
För att det ska vara vettigt att hyra en bli så ska resan vara tillräckligt lång för att tiden som behövs för att hämta och lämna hyrbilen ska vara försumbar. Vad som är försumbart i det här sammanhanget varierar förstås med tycke och smak, men för min del så behöver resan vara en flerdagarsresa för att jag överhuvudtaget skulle överväga att hyra en bil istället för att ta min egen. Oräknat ekonomiska aspekter som avskrivning av bilen och sånt.D djac skrev:
Tänk vad mycket bättre det hade gått för Tyskland om Tiger II hade haft en elmotor istället. Smygtiger!S Styrman_jansson skrev:För att spinna vidare lite på hur olika vi uppskattar motorljud så kan jag ibland sitta och mysa till ett youtubeklipp där man får höra t.ex. gamla stridsvagnsmotorer. Här är ett helt ljuvligt där man får höra en 23l Maybach V12:a få arbeta lite i en 60tons Königstiger från WWII;
[media]
Vi får tacka Tyskarna för att de inte gick över till diesel utan körde på med riktigt soppa i sina vagnar
Fy attans vad bränsle det måste gått åt!
Sambon brukar bara gå förbi och skaka på huvudet när jag sitter med dunderlurarna kopplade till datorn och en virre på fredagskvällarna
Jag menade mest ut samhällelig synpunkt. Det allmänna vägnätet är en gemensam angelägenhet för oss alla i samhället. Då gäller det att använda det på ett ansvarsfullt sätt, och det är ju faktiskt konstruerat och avsett för transporter.MathiasS skrev:
Lockheed P-38 har två stycken Allison V-12or på 28 liter vardera, med motroterande propellrar. Eftersom det är omöjligt att synkronisera varvtalen exakt så hör man ett svävande interferensljud när en P-38 flyger förbi, vilket jag fick uppleva på en flyguppvisning för 25 år sen. I den här videon är det dock lite svårt att uppfatta det ljudet.MultiMan skrev:Jag brukar lyssna på Focke-Wulf 190 och dess BMW 801 42-liters radialmotor med 14 cylindrar, då ryser man lite extra, även om detta exemplar är en nybyggd replica. Alltid älskat det planet, ända sedan jag var en tvärhand hög.
Spitfiren tror jag har RR V12 Griffon-motorn på 37 liter, inte fy skam det heller.
[media]
De två högst rankade ässen i USAs flygvapen under andra världskriget flög P-38.
Man köper mycket saker på annat än ekonomiska grunder, min nästa, när nu det blir, blir absolut en elbil, ett av skälen är att jag tycker de är roliga att köra, inte bara ekonomi. Kompisen köpte en Taycan precis och det var inte bara för att spara pengarP pmd skrev:Att man inte kan tanka hemma kompenseras fullt ut av att det bara tar drygt fem minuter på vägen hem att tanka på en mack.
Jämförelsen haltar. Att det tar mycket längre tid att "tanka" en elbil än en fossilbil är en objektiv nackdel, men hur stor den nackdelen är varierar. För mig skulle den inte vara så stor att en elbil skulle vara utesluten, men jag skulle behöva planera för bilkörande en liten aning mer än nu.
Jag tvivlar dock på att jag någonsin kommer att köpa en elbil. Även med flera gånger högre fossilbränslepris än nu lönar det sig inte för mig. Lite synd, eftersom jag gillar elbilar.
Japp, så är det men det är i de lägena han hyr, finns en del andra praktiska fördelar, såsom att han kan ha dubbdäck på sin egen bil medan den han hyr har odubbat och då kan köras ner på skidsemestern.P pmd skrev:För att det ska vara vettigt att hyra en bli så ska resan vara tillräckligt lång för att tiden som behövs för att hämta och lämna hyrbilen ska vara försumbar. Vad som är försumbart i det här sammanhanget varierar förstås med tycke och smak, men för min del så behöver resan vara en flerdagarsresa för att jag överhuvudtaget skulle överväga att hyra en bil istället för att ta min egen. Oräknat ekonomiska aspekter som avskrivning av bilen och sånt.
Men på det hela taget så har han 100% rätt, ekonomiskt, det blir avsevärt billigare att hyra och som du säger, ska man köra långt är det lönt pysslet.
Ska du få använda tunnelbanan för onödig transport, tex för att gå på teater? Eller bara för att åka till stan och supa skallen av dig?P pmd skrev:
Ska du få ligga å slöa på stadens parkmark bara för att solen lyser?
Ska du få använda E4an för att åka till ett kalas?