I samband med byte av vattenmätare, passade jag på och köpte även Grohes Sense Guard och en vattenfilter.
Filtret monterades innan Groheapparaten. Tanken var att skydda läckagedetectorns elventil från eventuell grus och andra orenligheter, fast alla (bekanta och vänner) som tittar på installationen spontant kommenterar om risken för filterhuset att spricka med katastrofala följder.
Allt står på ett motionsrum med trägolv i villans suterrängplan - vill gärna slippa översvämningar.
Det var anledningen jag köpte Grohe Sense Guard i första hand.
Nu börjar jag ifrågasätta mitt beslut att montera filtret innan Grohes läckagesensor och överväga jag flytta grejerna runt enligt skissen.
-Filter alltså innan eller efter Grohe?
-Tolkar jag rätt Grohes installationsanvisning att det går bra att orientera man apparaten vertikalt?
-Ser ni några andra fel som behöver åtgärdas?
Tack på förhand!
/Dimi
Filtret monterades innan Groheapparaten. Tanken var att skydda läckagedetectorns elventil från eventuell grus och andra orenligheter, fast alla (bekanta och vänner) som tittar på installationen spontant kommenterar om risken för filterhuset att spricka med katastrofala följder.
Allt står på ett motionsrum med trägolv i villans suterrängplan - vill gärna slippa översvämningar.
Det var anledningen jag köpte Grohe Sense Guard i första hand.
Nu börjar jag ifrågasätta mitt beslut att montera filtret innan Grohes läckagesensor och överväga jag flytta grejerna runt enligt skissen.
-Filter alltså innan eller efter Grohe?
-Tolkar jag rätt Grohes installationsanvisning att det går bra att orientera man apparaten vertikalt?
-Ser ni några andra fel som behöver åtgärdas?
Tack på förhand!
/Dimi
Placeras filtret efter Grohen så lär du behöva stänga av mikroläckage-detektionen, men det ska ju vägas mot att den istället märker av ett ev. större läckage vid filtret.
Jag tolkar det också som att den kan installeras vertikalt; upprätt som du har den nu eller max 90˚ vinkling åt något håll.
Jag tolkar det också som att den kan installeras vertikalt; upprätt som du har den nu eller max 90˚ vinkling åt något håll.
Redigerat:
Jag vet inte vad som ligger bakom, men det verkar kunna påverka tillräckligt mycket för att störa. I installationsguiden säger de att man ska stänga av mikroläckagedetektionen om man har vattenfilter placerat nedströms. Jag vet inte hur stor risken är att det inte funkar, men du får nog vara beredd på att du kan behöva stänga av den funktionen.
Var står det i installationsguiden någonstans?Johhhan skrev:Jag vet inte vad som ligger bakom, men det verkar kunna påverka tillräckligt mycket för att störa. I installationsguiden säger de att man ska stänga av mikroläckagedetektionen om man har vattenfilter placerat nedströms. Jag vet inte hur stor risken är att det inte funkar, men du får nog vara beredd på att du kan behöva stänga av den funktionen.
https://cdn.cloud.grohe.com/tpi/100...0.1287645167.1642433196-1106284689.1642433196
Läser jag en äldre version?
På sidan 7 rekommenderas installation efter filtret, men det framgår inte varför.
När man följer den här installationsguiden står bl.a. följande:
Och om man ändå anger att det sitter ett vattenfilter nedströms får man läsa det här i de anpassade instruktionerna:
När man följer den här installationsguiden står bl.a. följande:
Och om man ändå anger att det sitter ett vattenfilter nedströms får man läsa det här i de anpassade instruktionerna:
Redigerat:
Jag har haft en sense liggandes i mer än ett år, men nu sen nån vecka har jag börjat skruva upp sakerna.
Jag har noterat att man ska ha en kran efter sense, antar det är för att inte tappa ut huset om man behöver ta bort och serva sense.
Jag undrar lite också över när man drar fast sense i konsolen, blir det inte "stress" på plasten, man liksom "töjer ut" den, men jag ser du satt den mellan två rör som säkert kan flexa. Det kanske hade varit bättre. Står då att man måste koppla en jordledare mellan varje sida av röret, eller?
Intressant i din montering är att OM filtret börjar läcka så kommer det dränka sense så den kanske inte funkar, läge att sätta ett litet "tak". Eller har den ingen aning alls om trycket på "inporten" sjunker och därmed ändå inte larmar för det?
Jag har noterat att man ska ha en kran efter sense, antar det är för att inte tappa ut huset om man behöver ta bort och serva sense.
Jag undrar lite också över när man drar fast sense i konsolen, blir det inte "stress" på plasten, man liksom "töjer ut" den, men jag ser du satt den mellan två rör som säkert kan flexa. Det kanske hade varit bättre. Står då att man måste koppla en jordledare mellan varje sida av röret, eller?
Intressant i din montering är att OM filtret börjar läcka så kommer det dränka sense så den kanske inte funkar, läge att sätta ett litet "tak". Eller har den ingen aning alls om trycket på "inporten" sjunker och därmed ändå inte larmar för det?
Nu har jag läst lite mer om Microläckagefunktionen.J JohanLun skrev:Jag har haft en sense liggandes i mer än ett år, men nu sen nån vecka har jag börjat skruva upp sakerna.
Det som Grohe gör en gång om dygnet är att stänga av vattenströming och mätar trycket "downstream" dvs efter elventilen. Har man ett mikroläckage de sjunker trycket långsamt annans håller sig stabilt under testningsperioden (några minuter?).
Det samma - trycket inte sjunker - om man har ett igångsatt vattenfilter monterat direkt efter Groheapparraten.
Dilemmat för mig nu är:
Vill man eventuellt tappa microläckagefunktionen ELLER vill man försäkra sig mot ett större läckage från ett upstream-monterat vattenfilter???
Jag lutar åt det andra alternativet...
Min dotter duschade igår kväll - hade vattenkranen öppen i full fart - och Grohe Sense Guard låter så här.
Är det normalt? Sitter något löst i apparaten?
https://drive.google.com/file/d/1IBNCqhk5TFe_kUXDxwEPUI-KAXxHchKW/view?usp=sharing
Det låter inte lika mycket vid lagom vattenflöde och är helt tyst när ingen vatten passerar givetvis.
Är det normalt? Sitter något löst i apparaten?
https://drive.google.com/file/d/1IBNCqhk5TFe_kUXDxwEPUI-KAXxHchKW/view?usp=sharing
Det låter inte lika mycket vid lagom vattenflöde och är helt tyst när ingen vatten passerar givetvis.
Redigerat:
Måste du ha filtret? Har du haft problem med skräp i vattnet?D Dimitris76 skrev:Nu har jag läst lite mer om Microläckagefunktionen.
Det som Grohe gör en gång om dygnet är att stänga av vattenströming och mätar trycket "downstream" dvs efter elventilen. Har man ett mikroläckage de sjunker trycket långsamt annans håller sig stabilt under testningsperioden (några minuter?).
Det samma - trycket inte sjunker - om man har ett igångsatt vattenfilter monterat direkt efter Groheapparraten.
Dilemmat för mig nu är:
Vill man eventuellt tappa microläckagefunktionen ELLER vill man försäkra sig mot ett större läckage från ett upstream-monterat vattenfilter???
Jag lutar åt det andra alternativet...
Nu killgissar jag bara, men har man kommunalt vatten så tror jag skräp kommer antingen om det vart problem med nätet och då är det mycket sällan... Eller att skräpet kommer från det egna rörsystemet, dvs efter ditt filter, och då oftast vid arbete med rören eller om man har tex gamla galvrör. Om du har egen brunn så lär du ha pump, hydrofor och annat, då borde detta filter kunna placeras tillsammans med de delarna som jag antar står på ett ställe där ett läckage inte blir så allvarligt. Dessutom, du kan ha en "puck" till grohe sense som du lägger på golvet som iallafall får grohen att "larma" om det läcker "innan" den. Skulle man göra det extra kompicerat för sig så sätter man en magnetventil på inkommande före filter mm som kan stängas om det börjar läcka. Men frågan är om man inte bygger ett -för- kompext system. Jag skulle tänka att en brunn som dränerar vattnet och ett "larm" via grohen fick räcka. Åker du på långsemester kan du stänga av kranen vid vattenmätaren, annars kommer grohen varna och vattnet rinna ut via brunnen. Hur ofta går förresten en vattenmätare sönder så att det läcker vid den?D Dimitris76 skrev:
Allt du berättar låter väldigt logiskt.J JohanLun skrev:Nu killgissar jag bara, men har man kommunalt vatten så tror jag skräp kommer antingen om det vart problem med nätet och då är det mycket sällan... Eller att skräpet kommer från det egna rörsystemet, dvs efter ditt filter, och då oftast vid arbete med rören eller om man har tex gamla galvrör. Om du har egen brunn så lär du ha pump, hydrofor och annat, då borde detta filter kunna placeras tillsammans med de delarna som jag antar står på ett ställe där ett läckage inte blir så allvarligt. Dessutom, du kan ha en "puck" till grohe sense som du lägger på golvet som iallafall får grohen att "larma" om det läcker "innan" den. Skulle man göra det extra kompicerat för sig så sätter man en magnetventil på inkommande före filter mm som kan stängas om det börjar läcka. Men frågan är om man inte bygger ett -för- kompext system. Jag skulle tänka att en brunn som dränerar vattnet och ett "larm" via grohen fick räcka. Åker du på långsemester kan du stänga av kranen vid vattenmätaren, annars kommer grohen varna och vattnet rinna ut via brunnen. Hur ofta går förresten en vattenmätare sönder så att det läcker vid den?
Jag har några Shelly FLOOD vattensensorer och jag kan lägga en av de på golvet under vattenfiltret och vattenmätare men OM det läcker från filtret det vore bra om jag kunde stänga av vattnet från distans via Groheappen.
Förresten, låter din Grohe lika illa vid högt vattenflöde???
Problemet är ju att mätaren då sitter efter filtret, så den kan ju inte rädda filterläckage. Då får du sätta en vanlig magnetventil där...D Dimitris76 skrev:
eller kanske nedan;
https://www.kjell.com/se/produkter/...g3Vv7cZGrnUQRbRjDpRoCBCwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Popp Flow Stop 2 Ventilställdon för Z-wave
Flödesstoppare för Z-wave-system
Modellnr: Popp Flow Stop 2
Popp Flow Stop 2 är ett ventilställdon till t.ex. gas och vatten för Z-wave-system. Uppdaterad variant med högre stabilitet än tidigare modell. Passar kulventiler och har universellt fäste för att ta de flesta rördiameterna.. IP64-klassad.
- Passar kulventiler
- Ingen demontering krävs
- Z-wave-Plus-certifierad
Monteras enkelt över befintlig ventil på 5-10 min och kräver ingen demontering av röret. Kompatibel med Fibaro-controllerna, Tellstick Znet Lite, Vera-controllerna och Homey. Z-wave Plus-certifierad. Levereras med nätadapter. Mått: 74x120x195 mm.
Min är inte installerad än... Det har dragit ut på tiden. Jag ska göra om ledningen ända fram till BVP och byta vattenmätarkonsol samtidigt. Rörmokaren jag tänkte skulle få göra det har haft för mycket att göra, så jag gör en del av det själv och tar bara hjälp med vattenmätaren tänkte jag.