Har problem med att en och samma huvudsäkring (20A) går stup i ett.
Poolvärme och laddbox sitter på samma fas och säkringen går ofta när jag laddar bilen.
Skulle detta kunna avhjälpas genom att en elektriker byter plats på de två kablarna som är gulmarkerade? (Elbilen är enfas och laddaren tar bara från en fas)
Poolvärme och laddbox sitter på samma fas och säkringen går ofta när jag laddar bilen.
Skulle detta kunna avhjälpas genom att en elektriker byter plats på de två kablarna som är gulmarkerade? (Elbilen är enfas och laddaren tar bara från en fas)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Kanske det hjälper att byta plats , men inte säkert då en annan kan gå. stäng av brytaren tryck in knappen hårt säkringen och ta ur ledningen på båda och tryck igen för att få i ledningen. Inget svårt behövs ingen elgubbe för det. Går en annan H-säkring efter det så måste det mätas upp.
Har du fler centraler? Poolvärme och laddare låter förvisso dåligt att ha på samma huvudsäkring. Men du har väl fler förbrukare att tänka på? Jag hade problem när ugn, golvvärme i badrum, varmvattenberedare och laddare låg på samma fas. Men bara om jag använde ugnen.
Ja, detta är en av flera undercentraler, poolvärme och laddboxen är ju båda högförbrukare, så jag börjar att kika där.A Avemo skrev:
Men du har ju laddbox på tre säkringar, alltså trefas. Bör det inte gå samma ström i alla de tre då? Du kommer alltså bara byta ordning på faserna till laddboxen...
Möjligen skulle det sista "uttag laddstolpe" sättas på en annan fas om du vill få bort en last från L1 (brun).
Möjligen skulle det sista "uttag laddstolpe" sättas på en annan fas om du vill få bort en last från L1 (brun).
Jo, eller kanske flippa poolvärme och belysningTomtom79 skrev:
Precis. Det är nog bättre du flyttar runt poolvärme och slavvärmen.Joco_ skrev:
Oavsett hur du gör är det kanske läge att börja mäta vilka strömmar du har. Ett tips kan vara att kolla vilken mätare du har och om du kan få ut modbus-signaler från den. Då kan man koppla in en logger som läser ut strömmen i de olika faserna och loggar så man får en bättre bild på hur lasterna är över dygnet. Ibland blir man förvånad över vilken last som drar väldigt mycket, hårfön för fru och två döttrar samtidigt eller andra smågrejor
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 652 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 652 inlägg
Det är bara att läsa första inlägget. Där står att såväl laddare som elbil är enfas. Men det kan ju vara bra om man ordnar anslutning till en elbilsladdare att förbereda för eventuella framtida trefasanslutna bilar. Om man får tag på en bil och laddare som klarar trefas så minskar problemet med huvudsäkringarna markant om man bara sänker strömmen.Tomtom79 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 274 inlägg
Nej, de flesta laddare utnyttjar bara en av faserna. Men det är laddaren i bilen som bestämmer. En laddbox är bara en enhet som kommunicerar med laddaren i bilen och ”berättar” hur stor ström laddaren får ta. Vissa ladd boxar kan tydligen växla faserna så att den minst belastade blir kopplad till bilen.Tomtom79 skrev:
Framförallt rena elbilar laddar ofta med trefas. Att de alltså använder alla 3 faserna. De flesta hybridbilar kör på en fas.