Fingeravtrycksläsare är ganska känsliga för kyla, kalla fingrar, torra fingrar, hur hårt/löst man lägger på fingret, mm.
Sen har inte alla personer läsbara fingeravtryck.
Fingeravtryck kan tillfälligt ”suddas ut” om man tex handskas med cement eller andra kemikalier utan skyddshandskar, eller om man håller på med tex slippapper.

Vi har några fingeravtrycksläsare på jobbet, de som sitter utomhus sitter i en låda med ett värmeelement i bakkant.

Se måste man upp i sju? punkter för att minska risken att flera personer har samma fingeravtryck.
 
  • Gilla
gott
  • Laddar…
Jockas021 Jockas021 skrev:
Håller med, det måste vara något som stör IR delen i detektorn typ luftvärmepump eller annan värmekälla vilket gör att den sedan larmar på MV när något rör sig utanför fönstret. PDM-I12 är kanske inte en lämplig ersättare om TS behöver husdjurslins, annars är den riktigt bra
Tror att jag kan ha hittat felkällan. Jag hade en accesspunkt monterad ca 40 cm från rörelsedetektorn. Verkar som att den störde detektorn på vissa frekvensband, för när jag satte upp ett extra gästnät så började detektorn trigga nästan varje natt. Flyttat accesspunkten till andra sidan rummet och inga feldetekteringar på nätterna sedan dess, så det verkar lovande. Tack @Jockas021 och @Vanderman. Ni fick mig att fundera i lite nya banor.
 
  • Gilla
Jockas021
  • Laddar…
G Glitz1 skrev:
Tror att jag kan ha hittat felkällan. Jag hade en accesspunkt monterad ca 40 cm från rörelsedetektorn. Verkar som att den störde detektorn på vissa frekvensband, för när jag satte upp ett extra gästnät så började detektorn trigga nästan varje natt. Flyttat accesspunkten till andra sidan rummet och inga feldetekteringar på nätterna sedan dess, så det verkar lovande. Tack @Jockas021 och @Vanderman. Ni fick mig att fundera i lite nya banor.
Jag hade samma problem, se mina inlägg om det här: https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-bosch-blue-line-gen2-pir.431994/#post-4429293
 
Hej! Jag har köpt WSMK, tvåvägs trådlös rökdetektor. Jag kan lägg till den och den fungerar bra. Däremot har den en väldigt stark diod som blinkar grönt med jämna mellanrum, inte så lämpligt i ett sovrum t.ex. . Enligt manualen ska det gå att ställa in hur dioden beter sig, men de möjligheterna finns inte i webinterfacet. Jag har även en WMAG, trådlös magnetkontakt, och där finns det flertalet med inställningsmöjligheter.

När jag läser i manualen står det att jag behöver FW 3.13.5, men den senaste FW på Vanderbilts sida är 3.13.1. Är det någon som har hört något om 3.13.5 eller har någon annan ide hur jag kan få dioden att sluta blinka?
Skärmdump av manual som visar tabell 1 med firmware-versioner för SPCW och WSMK, markerar FW 3.13.5 eller nyare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C Combiflex skrev:
Hej! Jag har köpt WSMK, tvåvägs trådlös rökdetektor. Jag kan lägg till den och den fungerar bra. Däremot har den en väldigt stark diod som blinkar grönt med jämna mellanrum, inte så lämpligt i ett sovrum t.ex. . Enligt manualen ska det gå att ställa in hur dioden beter sig, men de möjligheterna finns inte i webinterfacet. Jag har även en WMAG, trådlös magnetkontakt, och där finns det flertalet med inställningsmöjligheter.

När jag läser i manualen står det att jag behöver FW 3.13.5, men den senaste FW på Vanderbilts sida är 3.13.1. Är det någon som har hört något om 3.13.5 eller har någon annan ide hur jag kan få dioden att sluta blinka?
[bild]
Var också irriterad över det i början. Fick ett tips av en larminstallatör att öppna enheten och täcka över eller lägga lite silikon på lysdioderna. Har dock vant mig vid ljuset så jag har inte brytt mig om att göra det.
Kanske enklast att invänta 3.13.5 först om den har en mjuk fix.
 
gol gol skrev:
Var också irriterad över det i början. Fick ett tips av en larminstallatör att öppna enheten och täcka över eller lägga lite silikon på lysdioderna. Har dock vant mig vid ljuset så jag har inte brytt mig om att göra det.
Kanske enklast att invänta 3.13.5 först om den har en mjuk fix.
Tack så mycket! Jag har nu tejpat över alla dioder, fungerar bra. Fick även svar från Vandebilt att 3.13.5 ska komma ut någon gång under Q1 i år.
 
  • Gilla
gol
  • Laddar…
Hej
Sitter med version 3.6.5 och när jag försöker ansluta via web spc connect står det "ett fel inträffade vid försök att hämta systemsammanfattningsinformation från centralen.
Har förstått att det kan bero på för gammal firmware.
Vilken version ska jag installera och hur gör jag? Tar tacksamt emot all hjälp.
 
RilleRock
M MatteG1985 skrev:
Hej
Sitter med version 3.6.5 och när jag försöker ansluta via web spc connect står det "ett fel inträffade vid försök att hämta systemsammanfattningsinformation från centralen.
Har förstått att det kan bero på för gammal firmware.
Vilken version ska jag installera och hur gör jag? Tar tacksamt emot all hjälp.
Scrolla ner, fyll i email etc och tanka hem senaste fw här:
https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=21421


Glöm inte att ta backup innan.
 
M MatteG1985 skrev:
Hej
Sitter med version 3.6.5 och när jag försöker ansluta via web spc connect står det "ett fel inträffade vid försök att hämta systemsammanfattningsinformation från centralen.
Har förstått att det kan bero på för gammal firmware.
Vilken version ska jag installera och hur gör jag? Tar tacksamt emot all hjälp.
3.13.1 är nyaste just nu. Info hur du uppgraderar följer med i mappen med firmware. Hämtas på: https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=21421
 
RilleRock RilleRock skrev:
Scrolla ner, fyll i email etc och tanka hem senaste fw här:
[länk]

[media]
Glöm inte att ta backup innan.
Tack, jag har laddat ner och installerat SPC Pro, men till det behövs väll skapas ett installatörs konto. Är det inte en kostnad för detta?
 
Jockas021 Jockas021 skrev:
3.13.1 är nyaste just nu. Info hur du uppgraderar följer med i mappen med firmware. Hämtas på: [länk]
Jockas021 Jockas021 skrev:
3.13.1 är nyaste just nu. Info hur du uppgraderar följer med i mappen med firmware. Hämtas på: [länk]
Tack, jag avvaktar RilleRocks svar ang. Frågan om installatörskonto (y)
 
RilleRock
M MatteG1985 skrev:
Tack, jag har laddat ner och installerat SPC Pro, men till det behövs väll skapas ett installatörs konto. Är det inte en kostnad för detta?
Logga in med detta så kan du köra det lokalt på din dator.
Och det absolut bästa sättet att nå sin central i hemnätverk.
Username: Admin
Password: SpcConnectPro
 
RilleRock
M MatteG1985 skrev:
Tack, jag har laddat ner och installerat SPC Pro, men till det behövs väll skapas ett installatörs konto. Är det inte en kostnad för detta?
Dock behöver centralen fw.3.8.1 innan du kan nyttja SPC Connect Pro.
 
Redigerat:
RilleRock RilleRock skrev:
Dock behöver centralen fw.3.8.1 innan du kan nyttja SPC Connect Pro.
RilleRock RilleRock skrev:
Dock behöver centralen fw.3.8.1 innan du kan nyttja SPC Connect Pro.
Ursäkta min okunskap, hur får jag in 3.8.1 utan Connect Pro, har ju 3.6.5 i centralen nu.
 
RilleRock
M MatteG1985 skrev:
Ursäkta min okunskap, hur får jag in 3.8.1 utan Connect Pro, har ju 3.6.5 i centralen nu.
Du surfar in i centralen: httpS://DinIPadress
(Vet du inte din IP på centralen hittar du den under kommunikation/ethernet-port/IP-adress i map med din installatörskod).
Logga in med Engineer och din installatörskod.

Uppdatera till 3.8.5 och sedan kan du lägga till den i Spc Connect Pro.
https://www.spcsupportinfo.com/SPCConnectPro/?page_id=1211
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.