Maskintok skrev:
Jo med tanke på vad som blivit gjort... grattis.. regeringen är nog nöjd..
Jadå, en duktig marionett säkert. Gör som vederbörande är tillsagd att göra.

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Hans Alenius Hans Alenius skrev:
Helfel, vi har satt in bergvärme, isolerat om huset, bytt all belysning till led. Vi har gjort om ellösningen, så vi endast har 16A huvudsäkring. Vi har stort hus ja, men vi fick elräkning för Dec på 13000kr inkl elnätsavgift. Detta är 4ggr högre elräkning jämfört med Dec 2020.
Vad är det som drar så mycket ström då?
Jag har 165+70 kvm som drog ca 1400 kWh i dec. En räkning inkl nät på ca 4500:-. Har 20A huvudsäkring… och du har tre ggr min förbrukning ungefär. Låter som att du har fönster öppna?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Att slira på sanningen för att det ska passa den egna argumentationen är sällan lyckat.
Riskkapitalister var helfel Även investmentbolag är fel. Det är snack om en statligt kontrollerad pensionsfond! Tänker själv tvärtom. Säkrare och långsiktigare ägare får du inte. Pensionsfonder tar aldrig aktiv del av den operativa verksamheten utan här är business as usual för ellevio.
Jag har förstått att du gillar att våra svenska elnät ägs av utländska företag som tex
OMERS Infrastructure
Investment company in Toronto, Canada.
Jag anser att Stockholm Energis Elnät aldrig skulle sålts till utlandet. Hur kan någon tro att det skulle gynna Stockholmarna i det långa loppet?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad är det som drar så mycket ström då?
Jag har 165+70 kvm som drog ca 1400 kWh i dec. En räkning inkl nät på ca 4500:-. Har 20A huvudsäkring… och du har tre ggr min förbrukning ungefär. Låter som att du har fönster öppna?
Stor familj med 4 tonåringar samt 300+ kvm boyta och bor i Nacka. Bor du i Elområde 1 eller 2?

Nissens
Stor familj med 4 tonåringar samt 300+ kvm boyta och bor i Nacka. Bor du i Elområde 1 eller 2?
Ok, går väl en del för ungdomarna kan jag tänka mig.
Jag bor i elområde 3.

D Daniel 109 skrev:
Just de som har obelånade mångmilion villor är kanske inte den grupp jag skulle peka ut som hårt drabbade.
Det värsta är att i min "obelånade mångmiljon villa" kan jag inte betala el räkningen med källardörr,eller vindstrappa.Jag kan ta med hela handen från min pension på 7200 kr efter skatt.

• Ledsen
  • Gilla
LURIGLANA och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej. Men det var en viss tidpunkt angiven.
Var den där tidpunkten bestämd till före eller efter den snarast möjliga tidpunkten som linje 1 och 2 avsåg?

Jag har förstått att du gillar att våra svenska elnät ägs av utländska företag som tex
OMERS Infrastructure
Investment company in Toronto, Canada.
Jag anser att Stockholm Energis Elnät aldrig skulle sålts till utlandet. Hur kan någon tro att det skulle gynna Stockholmarna i det långa loppet?
Jag har inga preferenser om en svensk lr utländsk långsiktig pensionsfond är ägare. Sannolikt är alla berörda av samma mening då det inte varit en stor grej öht.
Finns inget investment company med det namnet du beskriver, OMERS är en pensionsfond. Ser du inte skillnad på en sådan och ett riskkapitalbolag ( som du först kallade dom) lr investmentbolag så förstår jag det kan bli problem för dig att få ihop det.

120 + 120 kvm. LVVP. 2263 kWh i december, bor i zon 3. Har tyvärr rörligt elavtal så elen hamnade på 7.500 kr.

140kvm, uppvärmning med L/L och fjärrvärme. Fjärrvärme gått på halvfart december, L/L också den gått på halvfart. 22 grader inomhus. Laddning av elbil på 388kWh under december.

Förbrukningen blev 833kWh, elhandelsfakturan låg på 1278:-. Inväntar fortfarande faktura för nätavgift.

Bor i Skåne, och har rörligt pris från Svea Solar. Får förhoppningsvis starta solcellerna nästa vecka, om Eon är snälla.

Vilken galet urspårad tråd!

Min enda fundering kring det hela är att privatpersoner verkar i vissa fall fått en dubblerad elräkning, lite beroende på hur man har hushållit med sin el. De i söder har drabbats värre än i norr. Med tanke på alla trådar, facebookinlägg och snyftreportage i media verkar detta var någon sorts ekonomisk katastrof av sällan skådat slag, värre än finanskrisen.

Om du betalade 3000 kr i elräkning under december normalt sett, vilket en normal villa borde ligga på, och nu får betala 6000 kr. utan att ha gjort några som helst energieffektiviserande åtgärder, då innebär detta en extra kostnad på 3000 kr. Har man som villaägare inte ens 3000 kr sparat i någon sorts buffert, då är höjda elräkningar det minsta hotet, skulle jag säga.

Bor man i äldre, dåligt isolerat hus med direktel, då är det antagligen tilläggsisolering och byte av värmesystem som borde stå högt på önskelistan, före i princip allt annat inklusive semesterresor och nya bilar. Tråkigt men nödvändigt, det kallas eget ansvar.

Jag tycker inte det duger att ropa efter allmosor från staten, vad händer om vattnet chockhöjs, ska staten gå in och subventionera detta också, eller varför inte maten, den kan ju höjas 25%. Ska skaten då dela ut rikskuponger? Bor man i hus ska man ha en buffert för oförutsedda utgifter. Klarar man inte detta, då anser jag inte att man ska bo i ett hus. Då är en hyreslägenhet med fastpris det bästa. Gäller egentligen allt här i livet.

/S

• Gilla
Husgubbe och 1 till
  • Laddar…
C
S steve5432 skrev:
privatpersoner verkar i vissa fall fått en dubblerad elräkning
Hur funderar du då?
Det är ju bara att titta på månads-spotpriserna så ser du svart på vitt hur mycket alla med rörligt avtal betalar.

Om vi säger att "normalpriset" ligger på runt 50-öringen så innebär det:
I SE3: Sep: 91,8 = 84% upp, Okt: 64,8 = 30% upp, Nov: 83,5 = 67% upp, Dec: 180,7 = 261% upp
I SE4: Sep: 123,0 = 146% upp, Okt: 86,9 = 74% upp, Nov: 112,6 = 125% upp, Dec: 187,4 = 275% upp

Nissens Nissens skrev:
Ok, går väl en del för ungdomarna kan jag tänka mig.
Jag bor i elområde 3.
S steve5432 skrev:
Vilken galet urspårad tråd!

Min enda fundering kring det hela är att privatpersoner verkar i vissa fall fått en dubblerad elräkning, lite beroende på hur man har hushållit med sin el. De i söder har drabbats värre än i norr. Med tanke på alla trådar, facebookinlägg och snyftreportage i media verkar detta var någon sorts ekonomisk katastrof av sällan skådat slag, värre än finanskrisen.

Om du betalade 3000 kr i elräkning under december normalt sett, vilket en normal villa borde ligga på, och nu får betala 6000 kr. utan att ha gjort några som helst energieffektiviserande åtgärder, då innebär detta en extra kostnad på 3000 kr. Har man som villaägare inte ens 3000 kr sparat i någon sorts buffert, då är höjda elräkningar det minsta hotet, skulle jag säga.

Bor man i äldre, dåligt isolerat hus med direktel, då är det antagligen tilläggsisolering och byte av värmesystem som borde stå högt på önskelistan, före i princip allt annat inklusive semesterresor och nya bilar. Tråkigt men nödvändigt, det kallas eget ansvar.

Jag tycker inte det duger att ropa efter allmosor från staten, vad händer om vattnet chockhöjs, ska staten gå in och subventionera detta också, eller varför inte maten, den kan ju höjas 25%. Ska skaten då dela ut rikskuponger? Bor man i hus ska man ha en buffert för oförutsedda utgifter. Klarar man inte detta, då anser jag inte att man ska bo i ett hus. Då är en hyreslägenhet med fastpris det bästa. Gäller egentligen allt här i livet.

/S
Om du läser den här tråden lite mer ingående förstår du säkert bättre varför privatpersoner blivit så upprörda kring detta. Det handlar inte om buffert i ekonomin och det handlar om betydligt mer än fördubblingar av elräkningen. Det handlar inte om endast elkostnad för Dec, det handlar om elräkningar resten av denna vinter och framtidens elräkningar. De merkostnader som villaägarna nu råkat ut för kan du täcker räntan för lån på 10 MSEK om det skulle fortsätta på samma sätt...

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Om du läser den här tråden lite mer ingående förstår du säkert bättre varför privatpersoner blivit så upprörda kring detta. Det handlar inte om buffert i ekonomin och det handlar om betydligt mer än fördubblingar av elräkningen. Det handlar inte om endast elkostnad för Dec, det handlar om elräkningar resten av denna vinter och framtidens elräkningar. De merkostnader som villaägarna nu råkat ut för kan du täcker räntan för lån på 10 MSEK om det skulle fortsätta på samma sätt...
Det jag är fascinerad över är att man har så dåliga lösningar att man behöver så mycket effekt för att värma sitt hus. Jag har ett normalstort hus och många här drar ju mångdubbelt mot vad mitt drar…

• Gilla
Husgubbe och 1 till
  • Laddar…
Nissens
C cpalm skrev:
Hur funderar du då?
Det är ju bara att titta på månads-spotpriserna så ser du svart på vitt hur mycket alla med rörligt avtal betalar.

Om vi säger att "normalpriset" ligger på runt 50-öringen så innebär det:
I SE3: Sep: 91,8 = 84% upp, Okt: 64,8 = 30% upp, Nov: 83,5 = 67% upp, Dec: 180,7 = 261% upp
I SE4: Sep: 123,0 = 146% upp, Okt: 86,9 = 74% upp, Nov: 112,6 = 125% upp, Dec: 187,4 = 275% upp
Av elpriset ja, men inte på elkostnaden inklusive nätavgiften. För mig är det ca 50% av varje. Så dubblas elpriset så går totala priset för elen inkl nätavgiften upp ca 33%.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.