EddieHansson EddieHansson skrev:
Berätta gärna.
Finns förklaring i tråden
 
S Susanne -68 skrev:
Hur hanteras vindkraften. Förklara för oss/mig som inte vet.
Finns i tråden
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Berätta gärna.
vindkraften byggs i Sverige med utländska företag/fonder som startar svensk bolag, bygger vindkraftverken och säljer sedan denna billigt till sina ägare, kan även gå med förlust. Har då fått mycket rabatt på inkopplingsavgifter till nätet samt bidrag då de producerar ”grönt”. Utländska ägarbolaget säljer sedan elen till marknadspris. Mycket lite skattekronor stannar i Sverige,tvärt om så bidrar vi till produktionen. Detta är den översiktliga beskrivningen, finns mer….
 
S Susanne -68 skrev:
Hur hanteras vindkraften. Förklara för oss/mig som inte vet.
vindkraften byggs i Sverige med utländska företag/fonder som startar svensk bolag, bygger vindkraftverken och säljer sedan denna billigt till sina ägare, kan även gå med förlust. Har då fått mycket rabatt på inkopplingsavgifter till nätet samt bidrag då de producerar ”grönt”. Utländska ägarbolaget säljer sedan elen till marknadspris. Mycket lite skattekronor stannar i Sverige,tvärt om så bidrar vi till produktionen. Detta är den översiktliga beskrivningen, finns mer….
 
A
U Uttese skrev:
vindkraften byggs i Sverige med utländska företag/fonder som startar svensk bolag, bygger vindkraftverken och säljer sedan denna billigt till sina ägare, kan även gå med förlust. Har då fått mycket rabatt på inkopplingsavgifter till nätet samt bidrag då de producerar ”grönt”. Utländska ägarbolaget säljer sedan elen till marknadspris. Mycket lite skattekronor stannar i Sverige,tvärt om så bidrar vi till produktionen. Detta är den översiktliga beskrivningen, finns mer….
Du hävdar det.
Men kan du styrka detta med något för jag har inget funnit.. :thinking:
 
S Salcin123 skrev:
2800 kwh i december, 250 kvm, bergvärme, norra Stockholm. Själva räkningen blir nog överkomlig tack vare bundet avtal. Men det som förvånar är en ökning av förbrukning med nästan 40% jmf med 2020. Allt lika förutom yttertemp och ny elmätare installerad av Ellevio i november....? Någon som har liknande erfarenheter efter installation av ny mätare?
December 2020 var ovanligt milt. Bor också i norra sthlm och tror inte det var minusgrader knappt någon gång innan nyår? 2021 hade vi ju en riktig köldknäpp med -15 i början av dec. Gissar det förklarar rätt mycket av din skillnad?
 
  • Gilla
Salcin123
  • Laddar…
U Uttese skrev:
vindkraften byggs i Sverige med utländska företag/fonder som startar svensk bolag, bygger vindkraftverken och säljer sedan denna billigt till sina ägare, kan även gå med förlust. Har då fått mycket rabatt på inkopplingsavgifter till nätet samt bidrag då de producerar ”grönt”. Utländska ägarbolaget säljer sedan elen till marknadspris. Mycket lite skattekronor stannar i Sverige,tvärt om så bidrar vi till produktionen. Detta är den översiktliga beskrivningen, finns mer….
Det där får du allt verifiera, skulle vara skandal om det var sant och svarta tidningsrubriker överallt,
Men det är här på BH man får redas på breaking news... eller ?

Kan du nämna några namn på dessa "företag/fonder" som håller på med det?
 
C
C cpalm skrev:
Här är en bra lista med aktörer:
[länk]

Men det är väl inget konstigt att utländskt riskkapital förekommer i sådana sammanhang? Det är ju vanligt inom många områden. Fastigheter, vård, infrastruktur, m.m.
Det konstiga är om de systematiskt skulle kunna sälja el till moderbolaget till klart under marknadspris och det var den saken jag ifrågasatte.

Intertdebitering har alltid varit en fråga som är föremål för debatt (kolla bara Google och debatten om att de knappast skattar i Sverige) men när du har en vara med ett så klart och genomlyst marknadspris hade skattemyndigheterna slått ned på om du reade bort elen till ett moderbolag som skattar utomlands.
Lika lite som du kan sälja börsnoterade aktier till UNDER marknadspris för att undgå skatt...
I senare fallet hade nog många satt i system att köpa på börs, sälja till saftigt underpris till moderbolag på Malta (med låg/ingen skatt på reavinster) och dra av torsken hemma i Sverige...

MEN, ge bevis på felprissättning systematiskt praktiseras för att slippa skatt så ger jag mig,
annar är detta bara en iraden av alla myter och trådsanningar som tyvärr skapas av mindre vetande...
 
Redigerat:
N
Bor i stockholm , 166 m2 på 2 våningar. Luft vatten fläkt ute och panna.
Hade 3156 kWh i december och 2433 kWh i november.
Fick räkning nu för 2 månader (nov-dec) med ellevio och fortum på nästan exakt 16.000kr.
 
S
B Bus1t skrev:
Ja det är exakt så Svensken resonerar/resonerat inkl mig, men många bäckar små.. speciellt med elpriser i dagens nivåer.
ca 40-45% av min elförbrukning är INTE värme/vatten.

Och det räcker ju inte att tycka att vi har gått till U-landsnivå.. man har ändå det egna valet att göra SIN egen situation bättre genom att kolla över sina förbrukning... att gnälla kommer göra varken till eller från =p
85-90 % av min förbrukning är värme och vatten...
Men sen har jag råd, 4000 innan nu kanske 12000-16000 i månaden men skall inte dra ner.
Det är ju bara pengar... Så det är bara att köra på.
Kör helst när det är som dyrast också eftersom jag ändå betalar på månadssnittet....

Här skall f-n i mig förbrukas el :)
 
  • Haha
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Och jag har för mig att 3 sade att vi ska avveckla ännu tidigare. Det innebär väl i så fall, innan det är möjligt?
Nej. Men det var en viss tidpunkt angiven.
 
T tompaah7503 skrev:
Regeringen meddelar nu att de med förbrukning över 2000 kWh / månad får 2.000 kr av staten.
Fullständigt bakvänt.
De som har investerat i energieffektivisering och minskad förbrukning får således inte ett skit. På enklare svenska: tar du inget ansvar, så får du pengar.
Helfel, vi har satt in bergvärme, isolerat om huset, bytt all belysning till led. Vi har gjort om ellösningen, så vi endast har 16A huvudsäkring. Vi har stort hus ja, men vi fick elräkning för Dec på 13000kr inkl elnätsavgift. Detta är 4ggr högre elräkning jämfört med Dec 2020.
 
  • Gilla
Anna1an
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja de såg ju till Anna Borg kom till position 2017...:thinking:;)
Kolla gärna in vilken lön som betalas till denna individ… bizarro world . milt uttryckt.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
A
H Harald Blåtumme skrev:
Kolla gärna in vilken lön som betalas till denna individ… bizarro world . milt uttryckt.
Jo med tanke på vad som blivit gjort... grattis.. regeringen är nog nöjd..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.