R RoAd skrev:
Naturgas släpper ut CO2 vid förbränning, precis som alla andra fossila bränslen. Det innehåller förstås inte CO2 eftersom det bildas vid förbränningen.

Metan släpps inte ut vid korrekt förbränning.

[länk]
Och metan omvandlas (sakta) till bland annat co2 när den agerar växthusgas. Metan anses vara farligare än co2 om den släpps ut i atmosfären.

Metan (om än fossil) är bättre än brunkol då den bara ger ungefär halva co2-mängden jämfört med brunkol för samma elproduktion.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Det var här jag lyssnade [media]Men det var live och det som nu finns där verkar vara klippt , så detta när reportrar frågar är inte med. Men jag vet vad jag hörde. Och det stämmer med vad expressen skrivit. Men sen om det nu verkligen blir så, hoppas jag inte. För jag har 1800 Kwh och 3 kr kwh och 5000 kr i inkomst för December.
Det är den jag lyssnat igenom två gånger, såg det inte live.
Det är ju en del frågor på slutet från några journalister på slutet.
Om om de klippt bort andra journalister / frågor kan jag inte uttala mig om.
Tanke/gissning om det är klippt... kan det vara så att de i sådant fall klipp bort det som är felaktigt ?? (för att det inte ska fortsättas spridas fel infomation)

Man har avsatt 6 miljarder som är tänkt att gå till 1,8 miljoner hushåll.

Det blir ett snitt på 3.300 kr per hushåll. Om nu några skall få 6000 kr så betyder det att en hel del måste få väldigt lite eller inget alls.

Jag kan inte se annat än att gränsen 2000 kwh/månad är starten för att få ett bidrag som sedan trappas upp. Om inte kan alla villaägare se fram emot en tusenlapp per månaden i bidrag från staten.

pacman42 pacman42 skrev:
Notera att tabellerna verkar vara rent linjära skalningar baserat på elförbrukning.

Det intressanta är att man har olika tabeller för olika elområden.
Om det är tabellerna i Expressens artikel du menar så är ju dom ganska meningslösa. Dom talar bara om hur mycket man fick betala för 2000 kWh i respektive elområde med december. månads snittpris.

Titta på presskonferensen och läs pressrealesen. Det är inte så.
Nu har även media korrigerat sina artiklar. Så du kan läsa även där.

Ulltand Ulltand skrev:
Man har avsatt 6 miljarder som är tänkt att gå till 1,8 miljoner hushåll.

Det blir ett snitt på 3.300 kr per hushåll. Om nu några skall få 6000 kr så betyder det att en hel del måste få väldigt lite eller inget alls.

Jag kan inte se annat än att gränsen 2000 kwh/månad är starten för att få ett bidrag som sedan trappas upp. Om inte kan alla villaägare se fram emot en tusenlapp per månaden i bidrag från staten.
Mjo. men det är inte vad som förmedlas via återuppspelningen av pressträffen eller via regeringens pressrelease

"Elpriskompensationen sker för tre månader december, januari, februari till elkunder baserat på förbrukning. Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad.

Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså totalt 6000 kronor."

Källa https://www.regeringen.se/pressmedd...iljarder-i-elpriskompensation-till-hushallen/

Undrar hur lång tid det kommer att ta innan de skickar ut ett förtydligande

M MrDizzy skrev:
Det är den jag lyssnat igenom två gånger, såg det inte live.
Det är ju en del frågor på slutet från några journalister på slutet.
Om om de klippt bort andra journalister / frågor kan jag inte uttala mig om.
Tanke/gissning om det är klippt... kan det vara så att de i sådant fall klipp bort det som är felaktigt ?? (för att det inte ska fortsättas spridas fel infomation)
Hur fel kan en fråga vara? Sen läste jag även på expressen.se och det stämde med vad som stod där. Jag tror att de gjort en blunder och nu fattar att förlaget om bara ersättning till de över 2000 kwh var dåligt tänkt. Men detta är väl bara en fortsättning på våra politikers oerhört dåliga politik kring elen.

Nej, det är expressen och TT som inte fattat.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Dessutom så står det, förmodligen, fel period på Sossarnas hemsida;
Förvirrat grand deluxe, men det löser sig väl i närtid.

Från (S) hemsidan:
"Det här innebär förslaget
Kompensationen sker för tre månader (januari-mars) till elkunder baserat på förbrukning. Ju högre förbrukning du har, desto högre kostnad har du och desto högre kompensation får du."
https://www.socialdemokraterna.se/n...r-hushall-ska-kompenseras-for-hoga-elpriser#0

Men troligen avses perioden det som står på Regeringens hemsida:
"Elpriskompensationen sker för tre månader december, januari, februari till elkunder baserat på förbrukning."
https://www.regeringen.se/pressmedd...iljarder-i-elpriskompensation-till-hushallen/

Min nätfaktura har blivit kompenserad redan, fakturan skapades den 4e januari och förfaller i slutet av januari.
(Om det inte avser något annat?)

Redigerat:
S
Tänk om deras plan är att förvirra alla, och på så sätt har alla fel och ingen får pengar.

Jag förstår inte att dom lyckas vara så otydliga och göra allt så komplicerat...

• Haha
  • Gilla
starmanin och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är expressen och TT som inte fattat.
De har fattat. Om man lyssnade live så var det glasklart vad förslaget sa. Se att de under pressträffen själva börjar sväva på vad som verkligen är i förslaget, det beror på att de inte har utformat ett färdigt förslag och att de då och där just då inser detta.

Finns faktisk folk där pendlar med bil i SE3 och SE4.
finns liv utanför Göteborg och Malmö

B b8q skrev:
Det kan de behöva när bensin- och dieselpriset gått upp så mycket.
Eller också ger vi elpris-rabatt till de i SE3 och SE4, och drivmedelsrabatt till de i SE1 och SE2...

• Gilla
Screew
  • Laddar…
Gjorde lite snabb anteckningar från pressträffen som länkas till i inlägg #1

ca 1:08 "innebär att totalt 6000kr för dem som har en elförbrukning som överstiger 2000kWh per månad." "Totalt då 6000kr"

08:40 högsta nivån 2000kr/mån för de som har över 2000kWh/mån
ca 8:50 månader dec jan feb
1150 olle lindstrand (TT)
1320 Demberg starkt förnekar att detta beror på att Monderaterna lagt förslag om kompensation redan
1405 hur skiljer det mot moderaternas förslag
1515 Dan Lukas (DN)
1530 retroaktiv ersättning
1600 de som haft de högsta elräkingarna på över 2000kWh / månad kommer att få 6000 för de tre månaderna
1617 trappa upp till detta
1645 tar ett par veckor för dialogerna (med myndigheter , företag & riksdag) för att sätta alla detaljer
1700 fråga: var börjar trappan
1730 exakt utformning av trappan vill de återkomma till

Sen en annan liten notis:
i bilden vid 8:40 så anges 2000kwh .... vad är det?? ;)
Det kan ju inte vara kilo-watt-timmar för det skrivs kWh :rofl::rofl:

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
1600 de som haft de högsta elräkingarna på över 2000kWh
Vart får man tag på den valutan? Jag skulle vilja ha ett par tusen kWh att betala min elräkning med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.