113 831 läst · 958 svar
114k läst
958 svar
Regeringen håller pressträff om elpriser kl 8:15
Boilerplate4U skrev:
Hade våra politiker rätt att lägga ner och straffa vår badproduktion?pacman42 skrev:
Det enda rätta hade varit att göra ingenting!Darling McFluff skrev:
Kör man på rörligt pris så tar man en risk, precis som om du satsar dina pengar på aktier.
Alla som ville har haft möjlighet att låsa priset på kortare eller längre period för att hantera vintern.
Kan möjligen tänka mig att man stödjer den el-intensiva industrin eftersom det där handlar om jobb.
Du missar inget. Artikeln verkar, som vanligt, inte färdigskriven så den matchar rubriken.Maskintok skrev:
Det som står är i princip att inget är klart.
- Stödet utformas enligt en trappa där hushåll med högst elkonsumtion får mest stödpengar.
- Exakt hur trappsystemet ska se ut är inte klart men mest kompensation får enligt förslaget de som har en elförbrukning på 2 000 kilowattimmar eller mer.
Sen det vanliga orerandet om att man sparar pengar om man sänker innertemperaturen och drar ur alla laddare som inte används.
gör jag?L lat skrev:
Man vet aldrig..
Jag har nog mera gemensamt med vänstern i vissa frågor och mer med kd i andra..
samt m eller SD..
Men i denna fråga om energi och dess prisbild är jag fast.
Där är denna rödgröna sörja som orsakat detta en stor plåga för Sverige..
Och de har ännu en gång visat att de vill befolkningen illa..
Jag lyfter detta igen..Maskintok skrev:jag är beredd om jag får återbäring att skänka den till bättre behövande.
Så om det blir säg 100 kr så får familjer eller de som inte kan klara sin elräkning eller har obetalda räkningar för el/nät en slant..
Blir inte mycket kan jag tänka mig men hellre det än att jag ska ha dels billig energi(bor i område s2) och återbäring för ändå låg förbrukning... Det blir hyckleri..
Vad säger ni andra?
En typ av fond från byggahus där man kan söka kapital...
Vad säger ni?
LöntagareMaskintok skrev:
Typhushåll kWh/år elområde 1 elområde 2 elområde 3 elområde 4
Lägenhet 2000 164 kr (0,6) 166 kr (0,6) 416 kr (1,5) 427 kr (1,6)
Villa utan el 5000 410 kr (1,5) 415 kr (1,5) 1 039 kr (3,8) 1 067 kr (3,9)
Villa med el 20000 1 639 kr (6,0) 1 661 kr (6,1) 4 155 kr (15,2) 4 269 kr (15,6)
Pensionär
Typhushåll kWh/år elområde 1 elområde 2 elområde 3 elområde 4
Lägenhet 2000 164 kr (1,1) 166 kr (1,2) 416 kr (2,9) 427 kr (3,0)
Villa utan el 5000 410 kr (2,8) 415 kr (2,9) 1 039 kr (7,2) 1 067 kr (7,4)
Villa med el 20000 1 639 kr (11,3) 1 661 kr (11,5) 4 155 kr (28,8) 4 269 kr (29,6)
Siffrorna gäller rörliga elpriser i december 2021. Beräkningarna är gjorda på en nettolön på 27 286 kronor och en nettopension på 14 440 kronor.
Källa: SPF Seniorerna / Vattenfall
Jag tycker det är helt ok att du skickar lite återbäring till mig. Finns alltid hål att fylla. Jag hamnar ju precis under max bidragsgränsen och det känns oerhört orättvist.Maskintok skrev:
Dessutom är det på tiden att det går lite bidrag från glesbygd till storstad också, så det blir två flugor på smällen samtidigt.
Jag lyssnade live på vad de sa. De sa "De som har en förbrukning ÖVER 2000 KWh per månad kan få bidraget. "
Och bidraget är max 2000 kr per månad och max 6000 kr totalt."
De hade inte funderat på något annat.
En reporter ställde då frågan "Ska de som förbrukat mindre än 2000 kwh kunna få något bidra?"
Svaret blev från ministrarna att det hade de inte funderat eller tänkt på.
Så allt som står om annat är helt klart en efterhandskonstruktion.
Och bidraget är max 2000 kr per månad och max 6000 kr totalt."
De hade inte funderat på något annat.
En reporter ställde då frågan "Ska de som förbrukat mindre än 2000 kwh kunna få något bidra?"
Svaret blev från ministrarna att det hade de inte funderat eller tänkt på.
Så allt som står om annat är helt klart en efterhandskonstruktion.
Nja sitter du som ensamstående och inte får ekonomin att gå ihop?MathiasS skrev:
Jag bidrar gärna till detta för de som har det knappt..så om det löser något för någon med min totala återbäring så gör jag det.
Det är för mig en självklarhet.
Tänkte mest om fler hade samma insikt..