889 505 läst · 10 396 svar
890k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Verkligen .. hur kan man stå och presentera något när man inte ens vet själv vad det är dom presenterar. Dom har hållt på i veckor med detta, och dom vet ännu inte. Patetiskt.C cpalm skrev:
Sen har dom tjänat mer än 6miljardet EXTRA i skatter & moms under enbart December och dom får det att låta att man nu är otroligt givmild. Nä det blir att rösta rätt i år ..
glöm inte bort vad denne herre med Åsa ställde till i ett departementet... Så nja räkna inte med så höga återbäringar..C cpalm skrev:
eeeh?C cpalm skrev:
under frågestunden sa de ju att detta var en retroaktivt kompensation för just dec-jan-feb.
ah, ni tänkte såMaskintok skrev:
Tror du har helt rätt med att det kommer att bli en kredit pott på kommande fakturor.
Dvs lagom till nästa vinter så är potten slut och folk kommer att få en el-pris-chock värre än denna
Japp sedan är det mer admin lämpligt att utföra en återbäring på det sättet än att aktivt leta efter de som ska ha betalt...M MrDizzy skrev:
125kvm +60kvm kallt källaren 2247kw december 3189kr bergvärme...J jlinxx skrev:Hej,
Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!
Förbrukning 4826 kwh
Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr
Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.
Hur ser era elräkningar ut?
Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr
Mvh // J
Nästa år blir det inga ljusbelysningar... Kostar som fan el priset går upp hela tiden
Japp, här har jag investerat i LLVP, bytt VVB och sparat vad jag kan.T tompaah7503 skrev:
Jag har sänkt temperaturen till 16-18 grader i huset, direktverkande el är satt på typ frostvakt för att inte vara igång och garaget är kallt. Duschar enbart kväll och använder i övrigt inte varmvatten alls.
Har kommit ner i lite drygt 1600 kWh för december och som lön för mödan så får jag alltså ingen hjälp alls med det som troligtvis kommer bli den högsta elräkningen jag någonsin haft.
Det blir som med allt annat som kommer från sossarna... 99% snack och 1% verkstadJ jimmie.p skrev:Stödet gäller villor och småhus som värms upp med el. Max stöd 6000kr (2000kr per månad). Vart trappan för stödet startar är inte bestämt så det kommer inte vara ett krav på minst 2000kWh per månad för att få stöd. Om man förbrukat 1950kWh så får man fortsatt stöd men inte maximalt. Detta klargjordes i frågestunden efter presskonferensen.
Men detta känns oerhört ofärdigt och man kan inte räkna med att stödet betalas ut i vinter utan det kommer ta månader innan detta är på plats enligt Mikael Damberg. I Norge gick det fort att lösa direkt på elräkningen men i Sverige är det omöjligt..
När väl stödet betalas ut(de få kr det nu kommer bli) så har folk redan glömt och gått vidare... Redo att vara valboskap åt sossarna ännu en gång
Jag ser inte detta som ett problem då de är delägare och bolagen som producerar bedriver verksamheten i Sverige och betalar skatt härharka skrev:
Vad jag avser är de helägda bolag som säljer den producerade elen billigt till sitt utländska moderbolag som sedan säljer elen dyrt till sina kunder