Skulle tro att han säljer el när den är som dyraste och laddar batterierna på natten när det är som billigast, går att spara någon tusing eller två i månaden på så sätt, kanske mer med stora batterier.
 
Ännu ett elitprojekt som överför pengar från "vanligt folk" som inte har råd med lagring och växelriktare (och Teslor) till mångmiljonärer som skulle ha råd utan bidrag.
Detta är vad som utmärker de flesta av de projekt som stöds av Miljöpartiet.
I gengäld lovar de att "rädda planeten" och kontrollera jordens temperatur.
Om de bara får tillräckligt mycket makt och pengar.
En del tror faktiskt att de talar sanning?

Sen vad gäller anläggningen i artikeln.
Den genererar ström när vi har överskott, dvs på sommaren.
" Det är bara under vintermånaderna jag behöver köpa in el, då ger ju solcellerna inte så mycket."
Inte på vintern, när den behövs.
Således en idiotlösning för Sverige.
Och för det ska vi konsumenter betala?
På sikt kommer GIVETVIS ingen att betala för en vara som det finns kraftigt överskott på.
Dvs el sommartid. Priset kan t o m bli negativt.
Ju mer sol och vind som byggs, desto värre blir det.

Med nuvarande situation funderar jag själv på att köpa batterilagring, om andra vill betala mig för det.
Men jag skulle aldrig påstå att jag därför var en god människa. Eller hade en framtidslösning.
en dröm vore förstås att kunna gå offgrid, så man slapp allt beroende av inkompetenta politiker.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Ännu ett elitprojekt som överför pengar från "vanligt folk" som inte har råd med lagring och växelriktare (och Teslor) till mångmiljonärer som skulle ha råd utan bidrag.
Detta är vad som utmärker de flesta av de projekt som stöds av Miljöpartiet.
I gengäld lovar de att "rädda planeten" och kontrollera jordens temperatur.
Om de bara får tillräckligt mycket makt och pengar.
En del tror faktiskt att de talar sanning?

Sen vad gäller anläggningen i artikeln.
Den genererar ström när vi har överskott, dvs på sommaren.
" Det är bara under vintermånaderna jag behöver köpa in el, då ger ju solcellerna inte så mycket."
Inte på vintern, när den behövs.
Således en idiotlösning för Sverige.
Och för det ska vi konsumenter betala?
På sikt kommer GIVETVIS ingen att betala för en vara som det finns kraftigt överskott på.
Dvs el sommartid. Priset kan t o m bli negativt.
Ju mer sol och vind som byggs, desto värre blir det.

Med nuvarande situation funderar jag själv på att köpa batterilagring, om andra vill betala mig för det.
Men jag skulle aldrig påstå att jag därför var en god människa. Eller hade en framtidslösning.
en dröm vore förstås att kunna gå offgrid, så man slapp allt beroende av inkompetenta politiker.
Men herregud, det lät bittert!
Det är ju inte hans fel att vi har röstat fram politiken som gör detta möjligt.
Lugna ner dig nu, artikeln är ju saklig, och beskriver en teknisk lösning.
Jag ser ingen självgod miljonär som vill glänsa.
Tvärtom en teknikintresserad människa som delar med sig av sina tankar.
 
  • Gilla
per s och 4 till
  • Laddar…
Vedpanna och gasspis kan nog vara bra som backup i framtiden.
 
  • Gilla
Dalf
  • Laddar…
Precis , blandning av vedeldning/bergvärme/solceller/batterier, dyrt men bäst ;)
 
hsd
Och om batterierna håller 8-10-12 år så blir det förmodligen en bättre batteriteknik när batterierna ska bytas
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Varför får man så väldigt bra betalt för den el som man matar in på nätet? Spotpris (som ju oftast är sjukt högre än produktionskostnaden för merparten av producerad energi) och dessutom ett tillägg på det på 20 öre/kWh.

Får elbolagen kompensation för detta av staten eller är det så att detta i sin tur driver upp elpriserna för de andra konsumenterna?
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
EddieHansson
V videopac skrev:
Varför får man så väldigt bra betalt för den el som man matar in på nätet? Spotpris (som ju oftast är sjukt högre än produktionskostnaden för merparten av producerad energi) och dessutom ett tillägg på det på 20 öre/kWh.

Får elbolagen kompensation för detta av staten eller är det så att detta i sin tur driver upp elpriserna för de andra konsumenterna?
Om du matar ut på nätet behöver behöver ju nätägaren inte överföra luks mycket el lika långt, vilket är en vinst även för den.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
V videopac skrev:
Varför får man så väldigt bra betalt för den el som man matar in på nätet? Spotpris (som ju oftast är sjukt högre än produktionskostnaden för merparten av producerad energi) och dessutom ett tillägg på det på 20 öre/kWh.

Får elbolagen kompensation för detta av staten eller är det så att detta i sin tur driver upp elpriserna för de andra konsumenterna?
Väldigt bra betalt? Vi får samma pris som spot samt 10 öre/kWh som nätnytta från elnätsägaren.
De där 60 öre man får i skatteavdrag är väl för att kompensera för nätavgiften som kostar lika mycket för såld el som för köpt el? Så har jag tolkat det.

Utan skatteavdraget är en batterilösning en mycket bättre affär.

Sen framgår det inte i artikeln hur han undgår de ohemuliga straffavgifter som de flesta nätägare lägger på de som producerar för mycket? Har hans nätägare inga sådana hinder? Vem är nätägare i så fall? Det kan ju lätt tolkas i artikeln som att man kan bygga en jätteanläggning och mata ut hur mycket man vill utan problem.

/S
 
K katho75 skrev:
Leverera på sommaren när det inte finns något behov och inte leverera på vintern när det finns behov. Verkar jättesmart.
För egen del använder jag elektricitet på sommaren. Gillar konceptet med lampa när det är mörkt, kylskåp till matförvaring och lite elektronik för underhållning.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Elefanten i rummet. Det ser för jävla trist ut. Stackars grannar.
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Om du matar ut på nätet behöver behöver ju nätägaren inte överföra luks mycket el lika långt, vilket är en vinst även för den.
Trodde det var elproducenten som köpte, nätägaren har väl ingen förtjänst i att betala samma (ja, mer) än spotpriset? Verkar ju väldigt konstigt. Elproducenten, om denne producerar el själv, lär väl heller inte tjäna på upplägget.

S steve5432 skrev:
Väldigt bra betalt? Vi får samma pris som spot samt 10 öre/kWh som nätnytta från elnätsägaren.
De där 60 öre man får i skatteavdrag är väl för att kompensera för nätavgiften som kostar lika mycket för såld el som för köpt el? Så har jag tolkat det.

Utan skatteavdraget är en batterilösning en mycket bättre affär.

Sen framgår det inte i artikeln hur han undgår de ohemuliga straffavgifter som de flesta nätägare lägger på de som producerar för mycket? Har hans nätägare inga sådana hinder? Vem är nätägare i så fall? Det kan ju lätt tolkas i artikeln som att man kan bygga en jätteanläggning och mata ut hur mycket man vill utan problem.

/S
Se ovan
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Men herregud, det lät bittert!
Det är ju inte hans fel att vi har röstat fram politiken som gör detta möjligt.
Lugna ner dig nu, artikeln är ju saklig, och beskriver en teknisk lösning.
Jag ser ingen självgod miljonär som vill glänsa.
Tvärtom en teknikintresserad människa som delar med sig av sina tankar.
Jag har ingen som helst kritik mot villaägaren. Han gör som han vill med sina pengar.
All kritik är riktad mot inkompetenta politiker.
Och journalister som inte gör sitt jobb.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Tolkar det på skatteverkets hemsida som att så länge man inte har större huvudsäkring än 100A eller säljer max 30 000 kWh / kalenderår så räknas man som mikroproducent.
I artikeln som byggahus lagt ut nu står det ju att du får inte producera mer än du förbrukar??
En sak till som jag funderar på , de tillfällen då det är negativt elpris, får du då betala för det solcellerna producerar in på nätet?
 
dof dof skrev:
I artikeln som byggahus lagt ut nu står det ju att du får inte producera mer än du förbrukar??
En sak till som jag funderar på , de tillfällen då det är negativt elpris, får du då betala för det solcellerna producerar in på nätet?
Båda är korrekt.
Du måste konsumera mer än du producerar för att få det avtal som kallas för mikroproducent.
Sedan finns det flera olika avtalstyper att teckna för att sälja ditt momentana överskott.
Har du ett timspot så är det mycket riktigt så att du får betala för att mata ut vid ett eventuellt negativt pris, vilket är helt korrekt enligt elmarknadsprinciperna, men det finns också bundna avtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.