M
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns billigare elbilar som får dra ditt släp, men elbil är inget för dig, det är nog riktigt.


Märkligt, när jag varit i Småland har jag sett lastbilar, men det kanske bara är några på genomresa vad vet jag.

Bara några exempel:
Ved: Mönsterås
Pellets: Växjö
Jord och grus: Jönköping
Virke: Jönköping

Jag har ingen aning om de är bra eller så, men det verkar finnas även i Småland, om man vill alltså.
Det var i och för sig inte fråga hurvida det fanns lastbilar i Småland eller ej. Det tror jag säkert du har koll på.
Poängen var att det är rätt smidigt att kunna köra hem kanske 1-2 ton material utan att anlita ett åkeri och köra ut det med en stor lastbil. Blir liksom lite overkill och inte så miljövänligt. Ska de va nån idé att köra ut en gruslastbil ett antal mil så vill man ha ganska fulla lass om de ska vara lönt både ur ekonomisk och miljömässig aspekt.
I Stockholm är det kanske så man gör när dragvikten överskrider 750 kg för elbilen. Intressant att det fungerar så pass olika beroende på var i landet man bor ;)
 
M Mathias1 skrev:
Hur menar du med skräptext? Får man inte lov att ifrågasätta förträffligheten med elbil? Nu är jag inte så säker på om en polisbil av modellen Dodge Charger representerar den biltyp kommuner brukar använda som regel. För hemtjänst så fungerar det utmärkt exempelvis med en grundutrustad Dacia Sandero Stepway för 139.000 kr. Jämför detta med priset på med en fullutrustad E-Golf eller ID3. Elbilarna klarar inte heller dygnet runt drift utan vissa måste stå och laddas periodvis. Då krävs även några extra bilar i samma bilpark.
Det blir garanterat dyrare för skattebetalarna med elbilar i nuläget. Såvida hemtjänst inte behöver köra polisutrustad Dodge Charger som man kör i din hemkommun.
Jag syftar på dina säkra påståenden utan att backa upp med källor. Du behöver visa en studie som visar att det är dyrare med elbil för att det ska vara trovärdigt.

Ditt exempel på bil till hemtjänsten för övrigt, är det det absolut viktigaste kriteriet att den är billig? Inte krocksäkerhet och såna saker?
 
Mikael_L
M Mathias1 skrev:
Elbilarna klarar inte heller dygnet runt drift utan vissa måste stå och laddas periodvis. Då krävs även några extra bilar i samma bilpark.
Det blir garanterat dyrare för skattebetalarna med elbilar i nuläget. Såvida hemtjänst inte behöver köra polisutrustad Dodge Charger som man kör i din hemkommun.
Det är väl ändå märkligt vad många taxiägare som har köpt elbil.
Varför är de så kåta på att kasta bort sina egna pengar? Har du några tankar om detta?
 
  • Gilla
Jonatan79 och 5 till
  • Laddar…
Det tycker jag är en genuint intressant fråga. Jag har nog tänkt att det är beroende på miljöavgifter på Arlanda och liknande, men det kanske är samma över hela landet.

Är det så?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tycker jag är en genuint intressant fråga. Jag har nog tänkt att det är beroende på miljöavgifter på Arlanda och liknande, men det kanske är samma över hela landet.

Är det så?
Om nackdelarna med elbilen (laddtider, körsträcka mm) inte anses vara ett problem, då är ju ägandekostnaderna för en taxi som går som elbil mycket låga.

Jag ställde just denna fråga till en taxichaufför som jag åkte Tesla med för ett par år sedan och hans svar var att laddtider och körsträckor inte var några problem då de fungerade bra med det typiska körmönstret under dagen, laddning under fikaraster och matraster räckte tillräckligt för hela dagen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M
W witten skrev:
Jag syftar på dina säkra påståenden utan att backa upp med källor. Du behöver visa en studie som visar att det är dyrare med elbil för att det ska vara trovärdigt.

Ditt exempel på bil till hemtjänsten för övrigt, är det det absolut viktigaste kriteriet att den är billig? Inte krocksäkerhet och såna saker?
Är inte säker på om det alltid krävs en specifik studie för att kunna jämföra två produkter och dra en slutsats. Ibland kan det räcka med en prisuppgift.

Men här är en länk till ett artikel
och här en källa vad gäller pris.

Tycker definitivt att en sådan bil duger för kommunal verksamhet. Skulle lösa den typen av uppgift galant.
Jag kan tycka det är bättre att kommunerna budgeterar skattekronorna på personal och skola istället för att köpa dyrare elbilar. Men här tycker vi alla olika. Full respekt för det!
 
AXS
M Mathias1 skrev:
Är inte säker på om det alltid krävs en specifik studie för att kunna jämföra två produkter och dra en slutsats. Ibland kan det räcka med en prisuppgift.

Men här är en länk till ett artikel
och här en källa vad gäller pris.

Tycker definitivt att en sådan bil duger för kommunal verksamhet. Skulle lösa den typen av uppgift galant.
Jag kan tycka det är bättre att kommunerna budgeterar skattekronorna på personal och skola istället för att köpa dyrare elbilar. Men här tycker vi alla olika. Full respekt för det!
Alltså snäppet dyrare än en MG. ;) Innan bränsle då.

Här hos oss kör alla privata hemtjänstbolag elbil, undra varför.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M Mathias1 skrev:
Det var i och för sig inte fråga hurvida det fanns lastbilar i Småland eller ej. Det tror jag säkert du har koll på.
Poängen var att det är rätt smidigt att kunna köra hem kanske 1-2 ton material utan att anlita ett åkeri och köra ut det med en stor lastbil. Blir liksom lite overkill och inte så miljövänligt. Ska de va nån idé att köra ut en gruslastbil ett antal mil så vill man ha ganska fulla lass om de ska vara lönt både ur ekonomisk och miljömässig aspekt.
I Stockholm är det kanske så man gör när dragvikten överskrider 750 kg för elbilen. Intressant att det fungerar så pass olika beroende på var i landet man bor ;)
Jag skulle tro att de flesta speditören inte tar en körning i taget så jag tror inte det är så stort problem. Jag har två bilar, den ena får dra 1800 kg, den andra 1600 kg, men det är synnerligen ovanligt att jag behöver dra så mycket.
Det finns elbilar som drar mer än 750 kg, utan att det står Tesla på dem. VW id4 har redan getts.som exempel.

Jag förstår helt klart att det kan vara lockande att åka ner och hämta två ton grus när andan faller på och slippa vänta på leverans, men jag tycker ändå det är smidigt att surfa in på en sida och lägga en beställning. Kommer de då med kranbil och en big bag så kanske man dessutom får gruset på ett bättre ställe.

Jag kan faktiskt inte ens komma ihåg när jag köpte 2 ton sand eller grus senast, kanske aldrig har hänt. Så ovanligt är det för mig så dyker det upp en händelse någon gång var femte år som gör att jag behöver större lass, ja då beställer jag hemkörning.

Jag försöker inte övertyga dig om att en elbil är rätt för dig, jag försöker bara få dig att förstå att ditt sätt att leva och tänka inte är det enda sättet, kanske inte ens det vanligaste.
 
  • Gilla
  • Älska
KristinaRT och 5 till
  • Laddar…
AXS
Fairlane Fairlane skrev:
Jag försöker inte övertyga dig om att en elbil är rätt för dig, jag försöker bara få dig att förstå att ditt sätt att leva och tänka inte är det enda sättet, kanske inte ens det vanligaste.
Tror inte det är hans starka sida.

Det eller så är han ett troll.

Tror mest på troll.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl ändå märkligt vad många taxiägare som har köpt elbil.
Varför är de så kåta på att kasta bort sina egna pengar? Har du några tankar om detta?
Tesla erbjöd väl gratis laddning på deras egna stolpar på bilar sålda tom 2019. Det kan säkert vara en av orsakerna.
 
M
AXS AXS skrev:
Här hos oss kör alla privata hemtjänstbolag elbil, undra varför.
Duktig säljare på bilfirman är min första gissning De lär ha två uppsättningar elbilar så de kan ladda och köra om vartannat.
 
  • Älska
AXS
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Tesla erbjöd väl gratis laddning på deras egna stolpar på bilar sålda tom 2019. Det kan säkert vara en av orsakerna.
Nej nästan tre år tidigare började det kosta att ladda, 15 januari 2017.

Tror det kostar 2.90 per kWh idag för senare modeller, alltså ca 6 kr milen. Bensin eller diesel blir väl ca 15 kr milen för en taxi i den storleken.

Tror inte priset för snabbladdning är avgörande i kalkylen så länge det är så lågt som.för närvarande.
 
M Mathias1 skrev:
Duktig säljare på bilfirman är min första gissning De lär ha två uppsättningar elbilar så de kan ladda och köra om vartannat.
Tur att din kommun använde offentlig upphandling då som är oberoende av duktiga säljare. Kravspecifikation och utvärderingsmetod och hur kraven värderas bestäms i förväg.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
De lär ha två uppsättningar elbilar så de kan ladda och köra om vartannat.
Det här tror du väl inte ens själv på hoppas jag:crysmile:
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M Mathias1 skrev:
Duktig säljare på bilfirman är min första gissning De lär ha två uppsättningar elbilar så de kan ladda och köra om vartannat.
För ett par sidor sedan skrev du inlägg som hade relevans i en allmän diskussion om elbilar. Kan du inte börja med det igen?
 
  • Gilla
findus42 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.