Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Ulltand Ulltand skrev:
Rent statistik förhåller det sig så att har man mycket små dödstal i Corona som Finland har kommer de data att drunkna i annat. Du kan helt enkelt in plocka upp Finlands dödstal i corona i överdödlighet, de är för små.
Men då anser du förstås att Finlands stora överdödlighet har en annan orsak än Corona?
Jag anser att överdödlighet går i vågor i alla länder. Något år lyckas man hålla de sköra vid liv lite längre (av olika anledningar, kanske mindre influensa, eller bara en slump), men det slår tillbaka något senare, när dessa som levt på lånad tid trillar av pinn nästan samtidigt. Det året blir det en stor överdödlighet istället, utan att det behöver betyda att landet som sådant skött sig sämre i hälso- och sjukvårdshänseende.

Och om det gäller för Finland, så gäller det förstås även för Sverige.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
B Bus1t skrev:
HAR MYNDIGHETERNA ALLTID RÄTT OCH ALLA ANDRA FEL? – Covid-19-informationscentret
Löjligt att ta gamla påståenden och applicera dem på en ny situation.

Den som har skrivit sidan verkar sakna grundläggande kunskap vilka åldersgrupper som har vaccinerats vid olika tidpunkter. För övrigt var det väldigt tramsigt skrivet, jämför äpplen med päron och blandar hej vilt.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Och om det gäller för Finland, så gäller det förstås även för Sverige.
Överdödlighet går mycket riktigt i vågor. Just nu har vi haft sådana pga Corona. Men små dödstal så kommer inte att ses i överdödlighetsstatitisk som i fallet med Finland. Bruset blir hel enkelt för stort.

Har man en mycket stor dödlighet i crona under en våg kommer den däremot stämma ganska väl in med verkliga dödstal. Som tex Sverige hade under första vågen. Då räknade man noga på överdödligheten och kom fram till att den stämde väl överens med faktiska rapporterade dödsfall från Socialstyrelsen.

Tror någon här att Finland haft en stor dödlighet i Corona som man mörkat från omvärlden? Sjukhus och IVA som varit hårt ansträngda i hemlighet?

B Bus1t skrev:
HAR MYNDIGHETERNA ALLTID RÄTT OCH ALLA ANDRA FEL? – Covid-19-informationscentret
Jösses vilken tramsig sida! Bara en massa antydningar och "cherry picking" av artiklar och data. "Oberoende vetenskaplig information och nyheter med mera om covid-19" jomenvisst ;-)

• Gilla
Jonobe och 4 till
  • Laddar…
B
BirgitS BirgitS skrev:
Läs själv
Men jag hittar ju inget förutom den i Aftonbladet igår. Det va ju de som var grejen. Va inte löjlig nu! Hela tråden bygger ju till stor del på länkar och div källor.

Något från dagstidningarna eller SVT - TV4 måste det väl finnas?

B
BirgitS BirgitS skrev:
Löjligt att ta gamla påståenden och applicera dem på en ny situation.

Den som har skrivit sidan verkar sakna grundläggande kunskap vilka åldersgrupper som har vaccinerats vid olika tidpunkter. För övrigt var det väldigt tramsigt skrivet, jämför äpplen med päron och blandar hej vilt.
Ja en riktig foliehatt och konspirationsteoretiker... :rofl:

Ulltand Ulltand skrev:
Har man en mycket stor dödlighet i crona under en våg kommer den däremot stämma ganska väl in med verkliga dödstal. Som tex Sverige hade under första vågen. Då räknade man noga på överdödligheten och kom fram till att den stämde väl överens med faktiska rapporterade dödsfall från Socialstyrelsen.
Nu har vi ju inga parallella universum (vad jag vet), men annars hade det varit mycket intressant att se hur stor överdödlighet vi haft 2020 om vi INTE haft corona. Det är ju ett faktum att dödligheten 2019 var ovanligt låg i Sverige.
Att nästan hela överdödligeten 2020 sammanfaller med dödstal i corona säger i sig inte så mycket. De flesta kunde ju ha dött ändå.

• Gilla
SnickareHobb
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Tror någon här att Finland haft en stor dödlighet i Corona som man mörkat från omvärlden? Sjukhus och IVA som varit hårt ansträngda i hemlighet?
Knappast så vad beror deras överdödlighet på?
Vad är det som ovanligt många dör av, vad är det som de inte klarar av att ta hand om?
Det är ju något som de och andra länder kan lära sig något av.

Ulltand Ulltand skrev:
Men små dödstal så kommer inte att ses i överdödlighetsstatitisk som i fallet med Finland.
Nej, nog ser man att ökat antal avlidna pga. covid leder till ökad överdödlighet.
Grafer som visar kumulativt bekräftade COVID-19 dödsfall och ökad överdödlighet per miljon i Finland från februari 2020 till januari 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...e&Color+by+test+positivity=false&country=~FIN

BirgitS BirgitS skrev:
Knappast så vad beror deras överdödlighet på?
Vad är det som ovanligt många dör av, vad är det som de inte klarar av att ta hand om?
Det är ju något som de och andra länder kan lära sig något av.
Behöver det vara konstigare än att de äldre och sköra levt instängda i en ovanligt skyddad miljö i två år nu, och nu börjar döden komma ikapp?

BirgitS
B Bus1t skrev:
Ja en riktig foliehatt och konspirationsteoretiker... :rofl:
Vad är det han blundar för och vilken konspirationsteori framförs enligt dig?

BirgitS
B b8q skrev:
Behöver det vara konstigare än att de äldre och sköra levt instängda i en ovanligt skyddad miljö i två år nu, och nu börjar döden komma ikapp?
Jag vet inte, men det förklarar ju i så fall inte varför det inte är samma överdödlighet i Norge förra året.

J
KristinaRT KristinaRT skrev:
Det är precis detta jag ser på akuten; Av de som kommer in m covid är några enstaka äldre och då oftast vaccinerade men med andra sjukdomar i bagaget. De flesta med covid är födda på 70-80 talet, ovaccinerade och kommer in pga hög feber (det känns som man ska dö om man är 40+ och har 39,5), pneumoni, lungemboli, hosta så man inte kan sova och oförmåga att syresätta sig.
Absolut inte alla som blir inlagda, de flesta som är 40 år klarar av att vars hemma trots feber, hosta och lunginflammation.

Platsläget på sjukhuset är så ansträngt att patienter i behov av inläggning får vänta timmar (10-24) på plats. Jag hade en patient som fick veta att han hade plats nästföljande vardag kl 7, detta var 15 h tidigare och innebar att en multisjuk äldre fick spendera natten på sjukhus. Och samtidigt låstes ett rum upp hels natten, vilket ökade beläggningen på akuten.

Isoleringsrummen på akuten räcker inte till för det finns inga platser på covidavdelningar att flytta patienterna till.

Patienter med mag/tarmbesvär tex Crohns kan inte vårdas på Gastroavdelning för den är numera primärt covid-avdelning.

Det är sådan brist på personal, och ofta sena sjukanmälningar, att ssk inte sällan jobbar två pass på raken - tänk er att jobba 07-22 i konstant stress och press…..

Jag förstår att detta inte är något allmänheten känner till, och de flesta slipper lyckligtvis uppleva det. Men det är också därför jag känner att jag vill berätta, så att fler får en insikt i vår verklighet. Hur det faktiskt ser ut på sjukhuset, verkligheten bakom alla diagram och siffror.
Det finns troligen en speciell plats i helvetet för dom som pga egoism orsakar andras lidande på det här sättet. Att de själva får ligga med dödsångest är kanske i sig ett straff men det hjälper ju föga då, varken dom själva eller andra. Snarare tvärtom. Sedan har en del av vaxpropparna mage att klaga på vår människosyn när vi kritiserar detta. Världen är uppochner.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bus1t skrev:
Men jag hittar ju inget förutom den i Aftonbladet igår. Det va ju de som var grejen. Va inte löjlig nu! Hela tråden bygger ju till stor del på länkar och div källor.

Något från dagstidningarna eller SVT - TV4 måste det väl finnas?
Jag såg några restriktionskritiska artiklar igår i DN.

B
BirgitS BirgitS skrev:
Jag såg några restriktionskritiska artiklar igår i DN.
Ja att det diskuteras om rätt eller fel restriktioner sätts in i rätt eller fel tid är vanligt. Men nu gällde det inte det och det vet du..

Dela med dig!

BirgitS
B Bus1t skrev:
Ja att det diskuteras om rätt eller fel restriktioner sätts in i rätt eller fel tid är vanligt. Men nu gällde det inte det och det vet du..

Dela med dig!
Var det inte det din AB-artikel handlade om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.