888 815 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
jag tycker att det behöver nya avtal och regleringar i eu, sverige har stängt kärnkraftverk men klarar sig, tyskland har stängt men klarar sig inte.
ett land borde bara få sälja den del som är över när det egna landet har förbrukat sitt till normalt pris
nu pajjar tyskland och andra länder vårt elpris för de kan ta vad de vill bara de betalar
det är lite nu som att barnen(vi) får lite mjölk(el) för jag(elbolagen) sålde den till rika grannen(tyskland)
sverige är väl ändå vår familj?
liknelsen blev inte 100 men ni fattar
ett land borde bara få sälja den del som är över när det egna landet har förbrukat sitt till normalt pris
nu pajjar tyskland och andra länder vårt elpris för de kan ta vad de vill bara de betalar
det är lite nu som att barnen(vi) får lite mjölk(el) för jag(elbolagen) sålde den till rika grannen(tyskland)
sverige är väl ändå vår familj?
liknelsen blev inte 100 men ni fattar
Det sjuka i det hela är att 99,9% (kan vara mer, kan vara mindre) av den producerade elen kostar en bråkdel att producera jämfört med det pris som vi får betala. De som tjänar mest på detta är elhandlarna. Hela systemet är sjukt och riggat för att maximera elbolagens vinster på vår bekostnad. Och hur skall man driva upp kostnaderna så mycket som möjligt? Jo, satsa på intermittent kraft och lägg ner planerbar kraft. Då kommer svängningarna så att priserna skenar. Planen på sikt måste ju vara att se till att det alltid är brist på elproduktion, då kommer vinsterna att skena utan gräns.S SueCia skrev:Norge betalar ännu större del av sina invånares el nu. Nu vet jag inte om vi exporterar till Norge o jag orkar inte kolla upp. Men alla länder som subventionerar el åt medborgare gör ju situationen än mer ohållbar för oss. De låter sina invånare förbruka som om elpriset vore på helt normala nivåer vilket höjer priset för alla men påverkar endast de som inte får subventionerad el.
För övrigt måste man vara blind om man inte fattar att det här beror på det massiva pengatryckandet som skett senaste 2 åren.
Nu tror jag inte att Norges stöd till sina invånare driver upp priserna globalt då det enda som händer är att norrmännen slipper se sin ekonomi gröpas ur på grund av idioti i marknaden. Tror inte alls att konsumtionen av el skulle sjunka nämnvärt i Norge utan detta stöd.
Jag noterade samma sak men sen kollade jag utetemperaturerna. I Stockholm har dygnstemperaturen i snitt legat 5 grader under 2020 för december. På vårt hus är förbrukningen inte linjär mot temperatur heller utan enstaka riktigt kalla dagar drar betydligt mer.S Salcin123 skrev:2800 kwh i december, 250 kvm, bergvärme, norra Stockholm. Själva räkningen blir nog överkomlig tack vare bundet avtal. Men det som förvånar är en ökning av förbrukning med nästan 40% jmf med 2020. Allt lika förutom yttertemp och ny elmätare installerad av Ellevio i november....? Någon som har liknande erfarenheter efter installation av ny mätare?
I början av december var det dygnsmedeltemperaturer 2021 mellan -5 och -10, 2020 var det inget dygn under hela månaden där snittet gick under -1.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 091 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 091 inlägg
jag tog upp norge som exempel, sen skrev jag ”alla länder som subventionerar”. Jag tror definitivt att efterfrågan på el skulle vara lägre om subventionerna uteblev.V videopac skrev:Det sjuka i det hela är att 99,9% (kan vara mer, kan vara mindre) av den producerade elen kostar en bråkdel att producera jämfört med det pris som vi får betala. De som tjänar mest på detta är elhandlarna. Hela systemet är sjukt och riggat för att maximera elbolagens vinster på vår bekostnad. Och hur skall man driva upp kostnaderna så mycket som möjligt? Jo, satsa på intermittent kraft och lägg ner planerbar kraft. Då kommer svängningarna så att priserna skenar. Planen på sikt måste ju vara att se till att det alltid är brist på elproduktion, då kommer vinsterna att skena utan gräns.
Nu tror jag inte att Norges stöd till sina invånare driver upp priserna globalt då det enda som händer är att norrmännen slipper se sin ekonomi gröpas ur på grund av idioti i marknaden. Tror inte alls att konsumtionen av el skulle sjunka nämnvärt i Norge utan detta stöd.
Medlem
· västra götaland
· 23 inlägg
fortfarande exempel på inhemsk marknad..R robertdala skrev:
Man säljer billigt till medborgare och dyrt till utlandet... inga konstigheter..
Bara Sverige som gör istort sett tvärtom..
Jag håller på att planera för ett nybygge.L Leifur skrev:
Det kommer bli:
Värmepump
Vedpanna på 40kw (vi kommer ha gratis ved)
2,5-3kbm acctank.
Och sen blir det att elda på som fan på vintern…
Eller helt enkelt kakelugn, de har ju bra utnyttjande av bränslet och en okomplicerad teknik som sedan 350år värmt svenska hem utan el/vatten och beroende av importerad energi.L Leifur skrev:
N noone70 skrev:
Lider med de som trodde att rörligt var billigaste lösningen påhejat av energibolagen då all risk hamnar hos kunden. Tyvärr tror jag vi går mot en marknad som kommer att styras av Tim/minuttaxa vilket gör att dyr teknik måste skaffas in i många hushåll som sköter detta. Jag vill inte leva i en värld där jag måste kolla elpriser innan jag lagar middagen etc.
Japp, jag tror oxå det… och som vanligt så är det de med minst möjlighet att anpassa sig som drabbas hårdastB b50gud skrev:Lider med de som trodde att rörligt var billigaste lösningen påhejat av energibolagen då all risk hamnar hos kunden. Tyvärr tror jag vi går mot en marknad som kommer att styras av Tim/minuttaxa vilket gör att dyr teknik måste skaffas in i många hushåll som sköter detta. Jag vill inte leva i en värld där jag måste kolla elpriser innan jag lagar middagen etc.
Rörligt var den billigaste lösningen! Jag föredrar dock att betala lite mer för ett bundet avtal för att kunna budgetera mina utgifter.B b50gud skrev:Lider med de som trodde att rörligt var billigaste lösningen påhejat av energibolagen då all risk hamnar hos kunden. Tyvärr tror jag vi går mot en marknad som kommer att styras av Tim/minuttaxa vilket gör att dyr teknik måste skaffas in i många hushåll som sköter detta. Jag vill inte leva i en värld där jag måste kolla elpriser innan jag lagar middagen etc.