Har man inte elskåp ute så är det krav på frånskildare utomhus , såvida inte växelriktaren sitter ute
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
K kjork skrev:
Finns det krav på detta? Vart kan jag i så fall läsa om det?
Förutom att det enligt SS 436 40 00 avsnitt 514 krävs märkning och dokumentation så krävs det också enligt SEK457 Handbok solceller avsnitt 28 varselmärkning där frånskiljare ska märkas så att de går att identifiera enligt dokumentationen. Med andra ord så ska DC- och AC-brytare märkas ut så det matchar dokumentation/instruktion så det går att på ett säkert sätt utföra drift och underhåll på växelriktaren.

MSB har rekommendationer likaså lokala räddningstjänsten men det gäller mest märkningen i helhet.

Elnätsägaren behöver bara en låsbar brytare på din sida om elmätaren som kan blockera produktionen och därmed risken för bakspänning, utöver de uppenbara märkningarna som finns förtydligat här.
 
När installatören nu kommer i veckan här och lyckas få igång systemet. Finns det ändå komponenter i systemet som kan tagit skada av denna felkoppling?

nu vet jag ju inte allt som ev är fel, det kan ju vara något mer än att de seriekopplat.
 
K kjork skrev:
När installatören nu kommer i veckan här och lyckas få igång systemet. Finns det ändå komponenter i systemet som kan tagit skada av denna felkoppling?

nu vet jag ju inte allt som ev är fel, det kan ju vara något mer än att de seriekopplat.
Du har ju inte haft nån spänning så det är troligen inga problem med tanke på att de glömt koppla in nån koppling emellan panelerna?
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
S Stig_helmer skrev:
Vanliga paneler ger en Isc MAX på 15A idag utan parallellkoppling. Växelriktares kontakter och skruvplintar ska klara detta och ofta det dubbla med god marginal. Så inga låga 10A är aktuellt om det inte är någon budgetväxelriktare, vilket Fronius inte är.
Denna VR klarar 30A+ på MPPT1 om det görs enligt manual.
Helt rätt, tack för påpekandet.
Kollade just i manualen. Men då står det att man ska bygla från DC+ - ingången från en MPPT till nästa så att strömmen belastar bägge ingångarna. Minus behöver inte byglas, alla 4 skruvplintarna är byglade internt. Samtidigt ska man ställa om växelriktaren till 1 MPPT-drift.

Så ja, det GÅR, men varför krångla med parallella slingor för att spara lite kabel? Med 2 MPPT blir systemet mer robust, det blir enklare att se vilken del som inte går som den ska om det blir fel.
 
H Henrik Lilieholm skrev:
Det ska vara en tydligt skyltad dc-brytare på fasad om brandkåren ska släcka vid ev. brand. 1000V + vatten - ingen bra kombination.
Det enda du gör spänningslöst med en sådan brytare är kabeln från brytaren till växelriktaren.
På en del anläggningar krävs en s.k. brandmansbrytare som sitter uppe på taket nära solcellerna så att kabeln ner blir spänningslös. Brytaren fjärrmanövreras och bryter automatiskt om huvudströmmen slås av. En rätt kostsam historia.

Men detta är en djungel. Alla räddningskårer tycker olika och har dålig koll på hur det egentligen fungerar. Solcellsslingan är frisvävande rent elektriskt och inte kopplad till jord (jämför med ett bilbatteri som bara står på ett bord - inga problem att spola vatten på det, men om + och - får kontakt kan det bli en ljusbåge mellan polerna. Inte heller något problem att ta i ena kontakten). "Min " lokala räddningskår svarade att de är vana vid el- och gasledningar och solceller skulle inte stoppa dem. De har gjort övningar med att spruta vatten på en järnvägsvagn över elledningarna som har 16.000 volt i sig, dock med en bred s.k. dimstråle.
 
M merbanan skrev:
Hur får du tag i separat MPPT data?
Jag loggar data via Fronius web-api, men det går väl att få ut i historikfunktionen i Solarweb också?

Edit: Såg att fler hade svarat innan mig. Skicka ett pm till mig om du vill ha mer detaljer om API:et.
 
  • Gilla
Drmek
  • Laddar…
Så hur har de gått för dig?
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
V Vatic skrev:
Så hur har de gått för dig?
installatören dök inte upp men skulle komma idag eller imorgon. Jag har inte hört något alls.
 
K kjork skrev:
installatören dök inte upp men skulle komma idag eller imorgon. Jag har inte hört något alls.
Verkar inte vara en seriös installatör utan en lycksökare som vill ha snabba cash
 
C carl fabian skrev:
Verkar inte vara en seriös installatör utan en lycksökare som vill ha snabba cash
Vi får se imorgon. Jag gissar att de går efter väderprognosen när de ska upp på taket. Dock behöver de ju in i huset för där sitter växelriktaren. De vet iofs om att vi har yale doorman. Vi får se imorgon helt enkelt.
 
Åsa Lund
K kjork skrev:
Vi får se imorgon. Jag gissar att de går efter väderprognosen när de ska upp på taket. Dock behöver de ju in i huset för där sitter växelriktaren. De vet iofs om att vi har yale doorman. Vi får se imorgon helt enkelt.
Byt koden så de är tvungna att ringa dig innan de går in!
Entreprenörer ska inte ha tillträde till någons hem när arbete inte pågår
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Byt koden så de är tvungna att ringa dig innan de går in!
Entreprenörer ska inte ha tillträde till någons hem när arbete inte pågår
De har ingen kod. Men eftersom vi har den typen av lås kanske de tänker att det är bara åka dit och ringa när vi är framme så släpper de in oss.
 
  • Gilla
HMB83 och 1 till
  • Laddar…
Här kommer en liten uppdatering.

nu har installatörerna lämnat efter de vart här idag. De blev klara strax innan solnedgång och anläggningen hann producera hela 16 Wh.

jag har inte vart ute och kikat men nu går det in fyra kablar från solcellerna och de har delat upp dem så som jag önskat och de också ansåg bäst.

jag är nöjd med med tiden det tog för dem att komma hit efter felanmälan samt tempot de hade idag. De är också väldigt trevliga att prata med.

Jag har en fråga. Hur kan jag nu kontrollera att båda strängarna fungerar så det inte bara är en som tuggar på?
 
  • Gilla
Peerty och 3 till
  • Laddar…
K kjork skrev:
Här kommer en liten uppdatering.

nu har installatörerna lämnat efter de vart här idag. De blev klara strax innan solnedgång och anläggningen hann producera hela 16 Wh.

jag har inte vart ute och kikat men nu går det in fyra kablar från solcellerna och de har delat upp dem så som jag önskat och de också ansåg bäst.

jag är nöjd med med tiden det tog för dem att komma hit efter felanmälan samt tempot de hade idag. De är också väldigt trevliga att prata med.

Jag har en fråga. Hur kan jag nu kontrollera att båda strängarna fungerar så det inte bara är en som tuggar på?
När jag skaffade paneler hade jag också problem med att det inte var rätt gjort från början. Nu kanske det inte funkar för dig men jag hade turen att ha en bekant i samma stad som också just fått upp en anläggning. Vi har samma riktning, ungefär samma lut etc. Då min anläggning är 30% större än hans kunde jag lätt se att det från början var något galet då min bara producerade hälften av hans. Efter återbesök av leverantören producerar jag alltjämt ~30% mer än honom.

Har du möjligheten att jämföra siffror med någon i närheten som har ungefär liknande förutsättningar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.